Άρθρο Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη για την εφημερίδα «Αγγελιοφόρος της Κυριακής»

0
336

«Επιλογές για τη βελτίωση του οδικού δικτύου της Χαλκιδικής και τη βιώσιμη ανάπτυξη»

Το μοντέλο ανάπτυξης της Χαλκιδικής έφτασε στο όριο του και ο κίνδυνος της σταδιακής απαξίωσης είναι ορατός. Τώρα επιβάλλεται να γίνουν μεσοπρόθεσμες επιλογές για την αντιστροφή  του και την ενίσχυση της ποιοτικής και βιώσιμης ανάπτυξής.

Όπως τόνισα και στην πρόσφατη ημερίδα που οργανώσαμε στη Χαλκιδική, άμεση είναι η ανάγκη για την κατασκευή υποδομών σε τρεις καθοριστικούς τομείς:

·         στους οδικούς άξονες και την οδική ασφάλεια,

·         στις υποδομές ορθολογικής διαχείρισης των υδάτινων πόρων

·         και στις υποδομές οικολογικής διαχείρισης των στερεών και υγρών αποβλήτων.

Σε αυτούς τους τομείς εστιάσαμε την προσοχή μας  και συμφωνήσαμε με τους τοπικούς φορείς  σε ένα πενταετές σχέδιο, μελέτης και ανάπτυξης τους. Θέσαμε ταυτόχρονα και τις προτεραιότητες, διότι, οι απαραίτητοι πόροι  ξεπερνούν τα 600εκ.€ και δεν υπάρχουν στο ΕΣΠΑ, όπως διαμορφώθηκε από την απελθούσα κυβέρνηση.  Δεν φαίνεται όμως, με τα σημερινά δεδομένα, να υπάρχει και η δυνατότητα, της άμεσης συνολικής εξασφάλισής τους.

Ειδικότερα για τους οδικούς άξονες και την οδική ασφάλεια, που είναι και τα θέματα αιχμής, θα ήθελα να τονίσω, πως πέραν των μεγάλων ελλείψεων, πρέπει να αλλάξουμε και στρατηγική. Διαφορετικά η βελτίωση του δικτύου θα φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα από τα επιδιωκόμενα.

Οι μέχρι τώρα επιλογές βελτίωναν και αναβάθμιζαν κυρίως τον δυτικό άξονα, Θεσσαλονίκης-Μουδανιών. Αυτό, πέρα του ότι υποβάθμιζε την κεντρική και ανατολική Χαλκιδική, συσσώρευε προβλήματα στο πρώτο πόδι. Για αυτό η νέα στρατηγική μας είναι η διάχυση της κίνησης. Η προσπέλαση της Χαλκιδικής από περισσότερες πλευρές.

Πιο συγκεκριμένα, στο νέο σχεδιασμό, δίνουμε βάρος, παράλληλα με τον δυτικό  άξονα Θεσσαλονίκη-Μουδανιά-Κασσάνδρα, και στους άξονες :

α. «Θεσσαλονίκη-Γαλάτιστα-Πολύγυρος-Σιθωνία» και «Πολύγυρος-Ιερισσός-Ουρανούπολη».

β. «Κόμβος ΕΓΝΑΤΙΑΣ, ανάμεσα στις Δύο Λίμνες – Άγιος Πρόδρομος»

γ. Βελτίωση του οδικού άξονα «Σταυρού-Ολυμπιάδας-Στρατωνίου»

Ήδη τα περισσότερα τμήματα αυτών των οδικών αξόνων μελετώνται και η κατασκευή τους θα ολοκληρωθεί ή θα είναι σε φάση ολοκλήρωσης, μέχρι το 2015.

Πιο συγκεκριμένα, τις επόμενες μέρες θα δημοπρατηθούν τα έργα «Ποτίδαια – Κασσανδρεία» και της «Περιμετρικής Οδού Πολυγύρου», με προϋπολογισμό ένταξης 80 εκ.€ και 8,65 εκ.€ αντίστοιχα. Η κατασκευή τους θα ξεκινήσει άμεσα, οι πόροι είναι διασφαλισμένοι στο ΠΕΠ του ΕΣΠΑ της Κεντρικής Μακεδονίας και θα ολοκληρωθούν στα τέλη του 2012.

Το έργο αναβάθμισης του τμήματος «Μουδανιά – Ποτίδαια», στην οποία περιλαμβάνεται και η κατασκευή τριών νέων Κόμβων (Α/ Κ Ν. Πλαγίων, Α/Κ Ν. Φλογητών και ο ημικόμβος Διονυσίου), είναι ώριμο μελετητικά εδώ και δυο χρόνια. Δυστυχώς, δεν έχουν διασφαλιστεί οι πόροι. Το χειρότερο όμως, είναι οι διαφωνίες των παρόδιων επαγγελματιών.

Πρέπει άμεσα να βρεθεί η χρυσή τομή και αυτό θα επιδιώξει η νέα διοίκηση της ΕΓΝΑΤΙΑΣ Α.Ε. Είναι εγκληματικό να μην κατασκευαστεί το κομμάτι «Μουδανιά-Ποτίδαια». Θα γίνει ακόμα πιο επικίνδυνο με την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου «Ποτίδαια-Κασσανδρεία». Το ΥΠΟΜΕΔΙ θα εξασφαλίσει τα 38,1εκ.€, που είναι απαραίτητα για την κατασκευή του.

Τέλος, έχει υλοποιηθεί η άρση της επικινδυνότητας στο Βόθωνα, μετά τις ακραίες καιρικές συνθήκες του Φεβρουαρίου, και ο δρόμος αποδόθηκε στην κυκλοφορία. Άμεσα, αρχίζουν οι εργασίες βελτίωσης στα τμήματα του οδικού άξονα «Στρατωνίου – Ολυμπιάδας-Παναγιά»,  όπου υπάρχουν εκτεταμένες βλάβες λόγω της πρόσφατης κακοκαιρίας.

Όλα αυτά χρειάζονται πολλή και υπεύθυνη δουλειά και συντονισμένη προσπάθεια, του Υπουργείου και της Περιφέρειας.

Έχουμε μπροστά μας πολλά προβλήματα, αλλά και ευκαιρίες. Με τη συλλογική δουλειά πιστεύω πως θα καταφέρουμε να υλοποιήσουμε τους σχεδιασμούς μας.

 

 

 

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ