Άρθρο Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη για το περιοδικό Βιώσιμη Ανάπτυξη και στη Δημοσιογράφο Χιόνια Βλάχου – Μπλιάτκα

0
281

 

Δημόσιες αναπτυξιακές υποδομές: Μοχλός ανάκαμψης από την οικονομική κρίση

 

Ζούμε μια από τις χειρότερες κρίσεις, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και παγκόσμια. Στην παρούσα συγκυρία ο κύριος στόχος της κυβέρνησής μας είναι να ξεπεράσουμε την οικονομική κρίση και να οδηγήσουμε τη χώρα σε τροχιά σταθερότητας, ευημερίας και εξωστρέφειας.

Η Ελλάδα βρισκόταν ήδη σε κρίση πριν ξεσπάσει η διεθνής οικονομική κρίση και επιβαρύνει περαιτέρω την κατάστασή της, καθώς η απελθούσα κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα για να θωρακίσει την χώρα.  Αντί να αξιοποιήσει τα κεκτημένα του 2004 τα υπονόμευσε. Αντί να προσπαθήσει να λύσει τα προβλήματα που βρήκε, τα όξυνε. Η μείωση των αναπτυξιακών επενδύσεων και ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός οδήγησαν τη χώρα σε βαθιά ύφεση της αναπτυξιακής της δυναμικής της, μείωση της ενεργούς ζήτησης και αποδυνάμωσης της κοινωνικής συνοχής.

Αποδυναμωμένη από αυτές τις επιλογές της προηγούμενης κυβέρνησης, η Ελλάδα βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα των διεθνών αγορών και των κερδοσκόπων. Αυτή την δραματική  πραγματικότητα παραλάβαμε και κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε.

 Την περίοδο που ήμαστε αντιπολίτευση, πολλές φορές προειδοποιήσαμε για την κατάσταση που επικρατούσε στην ελληνική οικονομία. Δεσμευτήκαμε να φανερώσουμε όλη την αλήθεια στον ελληνικό λαό για την κατάσταση της οικονομίας και να δώσουμε λύσεις. Σε αυτή την κατεύθυνση εξακολουθούμε να κινούμαστε.

                Ωστόσο, η οικονομική κρίση δεν είναι μη-αντιστρεπτή κατάσταση. Ήδη επιτεύχθηκε μείωση του ελλείμματος του προϋπολογισμού κατά 40% σε σχέση με πέρσι και έχουν τεθεί οι βάσεις για την δημοσιονομική εξυγίανση. Οι μέχρι τώρα επιλογές του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης αποκατέστησαν την αξιοπιστία της χώρας και σηματοδότησαν την έναρξη της οικονομικής ανάκαμψης.

Τέσσερεις είναι οι άξονες της πολιτικής μας για την ανάκαμψη της χώρας.

Ο πρώτος άξονας αφορά  στη δημιουργία αναχωμάτων για να σταματήσει η κατάρρευση της οικονομίας. Ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται και αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη των άλλων αξόνων της πολιτικής μας.

Ο δεύτερος άξονας αφορά τις διαρθρωτικές αλλαγές που ήδη ξεκινήσαμε. Η βελτίωση της σχέσης κόστους-οφέλους στη δημόσια διοίκηση και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα θα τον καταστήσει παραγωγικό, μοχλό εξυπηρέτησης του πολίτη και στήριγμα της ανάπτυξης. Ο εξορθολογισμός και η εξυγίανση των ΔΕΚΟ είναι μέρος αυτών των αλλαγών.

Ο τρίτος άξονας αφορά την «αναπτυξιακή επίθεση» που έχουν προετοιμάσει όλα τα υπουργεία και οι δημόσιοι οργανισμοί. Η «αναπτυξιακή επίθεση» στηρίζεται στην ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ, στο νέο Αναπτυξιακό Νόμο, στις δημόσιες αναπτυξιακές υποδομές και στη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Ο τέταρτος άξονας είναι η δημιουργία κοινωνικών αντίβαρων, δηλαδή ενίσχυση του κοινωνικού κράτους και της κοινωνικής αλληλεγγύης και αναπλήρωση των απωλειών, ιδιαίτερα για τα αδύναμα κοινωνικά στρώματα.

Εργαζόμαστε για την ταυτόχρονη επίτευξη αυτών των στόχων, οι οποίοι είναι οργανικά συνδεδεμένοι. Μέρα με τη μέρα αλλάζουμε σελίδα και αυτό θα γίνει εμφανές, ιδιαίτερα από τα μέσα του 2011.

                Προωθούμε, υλοποιούμε και επιταχύνουμε την ολοκλήρωση μια σειράς δημόσιων αναπτυξιακών υποδομών, που αποτελούν μοχλό οικονομικής ανάκαμψης, καθώς δημιουργούν  θέσεις απασχόλησης, τονώνουν τα εισοδήματα και τις αγορές, μειώνουν το κόστος των μετακινήσεων ανθρώπων και εμπορευμάτων, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για νέες επενδύσεις και ενισχύουν την παραγωγικότητα και την εξωστρέφεια της οικονομίας.

Ο αναπτυξιακός σχεδιασμός μας περιλαμβάνει

  • τη σύσταση φορέων που θα μελετούν και θα υλοποιούν αναγκαία έργα, όπως είναι η εταιρεία «Υποδομές Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε.», το Εθνικό Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας και η Γενική Διεύθυνση Οδική Ασφάλεια,
  • την αναδιοργάνωση φορέων που υπάγονται στο ΥΠΥΜΕΔΙ, όπως η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας,
  • την επίλυση χρόνιων προβλημάτων μέσω της εξυγίανσης και του εξορθολογισμού, όπως είναι η περίπτωση του ΟΣΕ και οι θεσμικές αλλαγές στις εμπορευματικές μεταφορές,
  • το ξεμπλοκάρισμα μεγάλων έργων που είναι καθηλωμένα, μέσω θεσμικών παρεμβάσεων, όπως το παράδειγμα της Ιόνιας Οδού, που οι καθυστερήσεις, οφείλονται κυρίως στις απαλλοτριώσεις και τις αδυναμίες των κατασκευαστών.

Όλα τα παραπάνω τα επεξεργαζόμαστε μαζί με τα συναρμόδια υπουργεία, όπως το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μαζί με εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης και των ενδιαφερόμενων φορέων και πάντα υπό το πρίσμα της δημόσιας διαβούλευσης με τους πολίτες.

Ειδικότερα για τη Βόρεια Ελλάδα, ολοκληρώνουμε το μεγάλο έργο της Εγνατία Ζώνη Ανάπτυξης. Πρόκειται για ένα δίκτυο υποδομών, ραχοκοκαλιά του οποίου είναι η Εγνατία Οδός. Ο οριζόντιο άξονάς της, ο οποίος ολοκληρώνεται σύντομα και η κατασκευή των καθέτων συνδέσεών της με τις Βαλκανικές Χώρες και τα τοπικά και περιφερειακά αναπτυξιακά κέντρα της Ηπείρου, της Θεσσαλίας, της Μακεδονίας και της Θράκης, θα προσφέρουν πέρα από ασφαλή και γρήγορη μετακίνηση, το αναγκαίο δίκτυο υποδομών, ικανών να υποστηρίξουν τη συνολική οικονομική και κοινωνική αναγέννηση της περιοχής.

Επιπλέον, προχωράμε τα έργα στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Ηγουμενίτσας, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, τη σύνδεση του αεροδρομίου «Μακεδονία» με την Εγνατία Οδό και τα έργα αναβάθμισης των περιφερειακών αεροδρομίων.

Στο σχέδιο δυναμικής και ισόρροπης ανάπτυξης της  περιφέρειας εντάσσεται η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις πρωτεύουσες των νομών της Κεντρικής Μακεδονίας και των σημαντικών αστικών κέντρων μ’ ένα δίκτυο οδικών αξόνων με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου, όπως επίσης και μ’ ένα δίκτυο προαστιακού σιδηροδρόμου.

Ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή, προωθούμε την υλοποίηση ενός συναινετικού και ολοκληρωμένου σχεδίου Πολεοδομικής, Χωροταξικής και Αναπτυξιακή Ανασυγκρότησης, που θα ξεπερνά τα χρόνια προβλήματα κακοδιοίκησης και έλλειψης συνεργασίας ανάμεσα στους αρμόδιους φορείς. Κεντρικό τμήμα του σχεδιασμού είναι τα μέσα σταθερής τροχιάς, οι δύο συγκοινωνιακοί δακτύλιοι, η Εσωτερική Περιφερειακή και η ζεύξη του Θερμαϊκού.

Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των δημόσιων αναπτυξιακών υποδομών είναι θεμελιώδες εχέγγυο για το ξεπέρασμα της κρίσης και την ενίσχυση της οικονομικής δυναμικής της Ελλάδας.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ