Απάντηση Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη στην Επίκαιρη Ερώτηση της Βουλευτή Σοφίας Καλαντίδου, σχετικά με τις πρόσφατες πλημμύρες στον Έβρο

0
181

Θα ήθελα να ευχαριστήσω την αγαπητή συνάδελφο που φέρνει αυτό το σημαντικό θέμα στο Κοινοβούλιο, θέμα που το έχουμε συζητήσει πολλές φορές και συζητείται για πολλές δεκαετίες –και έχει δίκιο σε αυτό- γιατί το πρόβλημα είναι σημαντικό και μεγάλο και δεν μπορούν να υπάρξουν αποσπασματικές λύσεις.
Άλλωστε, τέτοιες λύσεις επιχειρήθηκαν να δοθούν τα προηγούμενα χρόνια –και με σημαντικές δαπάνες- όμως δεν είχαν αποτέλεσμα, γιατί το πρόβλημα της διαχείρισης των υδάτων του Έβρου, ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο, είναι πολύ μεγάλο και σημαντικό. Η λύση δεν αφορά μόνο την Ελλάδα –θα έλεγα, την αφορά δευτερευόντως- αλλά κυρίως τη Βουλγαρία, απ’ όπου ξεκινούν και οι παραπόταμοι και ο βασικός ποταμός Άρδας, ο οποίος δημιουργεί και τα πλημμυρικά φαινόμενα.
Θέλω,  να τονίσω ότι αν δεν υπάρχει ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων του Έβρου στις πηγές του, τότε είναι βέβαιο πως δεν θα μπορέσει να υπάρξει και ποτέ λύση. Το ένα είναι αυτό.
Δεύτερον. Εάν δεν υπάρξει διακρατική συνεργασία ανάμεσα στις τρεις χώρες, την Ελλάδα, την Τουρκία και τη Βουλγαρία -αναφέρθηκα για τη Βουλγαρία όσο αφορά τη διαχείριση, γιατί από εκεί ξεκινούν κυρίως τα υδάτινα αποθέματα, αλλά και την Τουρκία για την εμβάθυνση της κοίτης για τη διαμόρφωση του ποταμού- τότε και πάλι κάθε αντιπλημμυρικό έργο θα είναι αναποτελεσματικό.
Τέτοια σημαντικά έργα έγιναν την εποχή του Ελευθερίου Βενιζέλου σε συνεργασία με την τότε Δημοκρατία της Τουρκίας και τον Κεμάλ Ατατούρκ. Από τότε δημιουργήθηκαν οι βασικές προϋποθέσεις και για ένα μεγάλο διάστημα είχαν δοθεί λύσεις.
Όμως, οι κλιματικές αλλαγές, τα πλημμυρικά φαινόμενα στη συνέχεια, αλλά και λανθασμένες επιλογές από όλες τις χώρες για τη διαχείριση των υδάτων, για τη διαμόρφωση των αντιπλημμυρικών συστημάτων οδήγησαν στο να εμφανίζονται χρόνο παρά χρόνο ή κάθε χρόνο καταστροφικά πλημμυρικά φαινόμενα στη περιοχή. Πολύ σωστά αναφέρθηκε η αγαπητή συνάδελφος ότι είναι αποσπασματικές οι λύσεις που δίνονται.
Σε αυτή, λοιπόν, τη βάση η Κυβέρνηση αποφάσισε μετά και την καταστροφική πλημμύρα του 2010 να διαμορφώσει ένα σχέδιο το οποίο θα περιλαμβάνει: Πρώτον, τη διακρατική συνεργασία και σε αυτή τη κατεύθυνση ο Πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου τότε πήρε πρωτοβουλίες. Συναντήθηκε με τους Πρωθυπουργούς των δύο γειτονικών χωρών και διαμόρφωσαν ένα πλαίσιο. Αυτό το πλαίσιο σε συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών συνεχίζεται σήμερα. Είναι σημαντικό στα πλαίσια και της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία καλείται να χρηματοδοτήσει τις βασικές μεγάλες υποδομές, που θέλουν τα τρία κράτη, να δώσει στρατηγική και μακροπρόθεσμη λύση.
Δεύτερον, ασφαλώς η χώρα μας προσπαθεί στα δικά της πλαίσια να δώσει λύσεις για την ανακούφιση των ανθρώπων της περιοχής αλλά και για τον περιορισμό των πλημμυρικών φαινομένων.
Για αυτές τις λύσεις και τις πρωτοβουλίες θα αναφερθώ στη συνέχεια της παρέμβασής μου.
Ευχαριστώ τη συναδέλφισσα για το ότι η συμφωνία χρειάζεται στρατηγική ευρύτερη και μακροχρόνια για την αντιμετώπιση του προβλήματος και όχι εμβαλωματικές και αποσπασματικές λύσεις, που ακολουθήθηκαν όλα τα προηγούμενα χρόνια, ανεξάρτητα από τις κυβερνήσεις, όπως πολύ σωστά είπατε. Αυτό, όμως, γίνεται από την ελληνική πλευρά, γιατί; Η διακρατική συνεργασία δεν έχει να περπατήσει και όχι με ευθύνη της χώρας μας, η οποία πάντοτε την επεδίωκε και την επιδιώκει και συνεχίζει, αλλά γιατί υπεισέρχονται και άλλα θέματα.
Λυπάμαι, αλλά θα σας πω ότι και με το προηγούμενο καθεστώς της Βουλγαρίας δεν μπορούσε να υπάρξει διακρατική συνεργασία συνολικά για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων και στο Στρυμόνα και στο Νέστο και στον Έβρο. Αυτό επετεύχθη πριν από μερικά χρόνια. Αυτή, όμως, θέλει εξειδίκευση. Είναι μια γενική η οποία είναι πολύ σημαντική και πολύ θετική. Όμως, θέλει και εξειδίκευση.
Εκεί, λοιπόν, στην εξειδίκευση, στην εφαρμογή υπάρχουν θέματα και προβλήματα και διαφορετικές προσεγγίσεις. Άλλα είναι τα προβλήματα με τη βουλγαρική πλευρά -που είναι θέματα διαχείρισης, όπως είπα, των πρόσθετων υδάτινων πόρων που δημιουργούνται τη χειμερινή περίοδο- και άλλα με την Τουρκία, όπου εκεί υπάρχουν και άλλα θέματα όσον αφορά την κοίτη του ποταμού και όσον αφορά τις όχθες.
Συνεπώς, η Ελλάδα είναι πάντοτε επισπεύδουσα και στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και στα πλαίσια της περιφερειακής συνεργασίας. Δεν εξαρτάται, όμως, μόνο απ’ αυτήν. Βεβαίως, τα αποτελέσματα αυτά τα εισπράττει και η βουλγαρική πλευρά και ο βουλγαρικός λαός -επώδυνα πολλές φορές- και ο τουρκικός λαός και ο ελληνικός λαός της περιοχής.
Θέλω να πω, λοιπόν, ότι το φαινόμενο αυτό έχει βάθος χρόνου και δεν είναι των τελευταίων χρόνων μόνο. Γι’ αυτό ακριβώς υπήρξε αυτή η πρωτοβουλία από τον Γιώργο Παπανδρέου, τον Πρωθυπουργό από την προηγούμενη κυβέρνηση. Και αυτή η πρωτοβουλία συνεχίζεται. Θέλω να σας πω, μάλιστα, ότι υπήρξαν για πρώτη φορά τόσο συστηματικές πιέσεις για συνεργασία προς τη βουλγαρική πλευρά για να υπάρξει η ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων στο φράγμα του Ιβαΐλογκραντ, γι’ αυτό και δεν είχαμε μεγαλύτερα πλημμυρικά φαινόμενα, με παρέμβαση του ΥΠΕΚΑ, που είναι το αρμόδιο για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων και του Υπουργείου Εξωτερικών, ασφαλώς προωθούνται προτάσεις του Υπουργείου Υποδομών, το οποίο δεν είναι το επισπεύδον στα συγκεκριμένα θέματα, όπως πολύ καλά γνωρίζετε.
Μάλιστα, πραγματοποιήθηκε και σύσκεψη των Γενικών Γραμματέων των Υπουργείων. Υπάρχει και ρηματική ανακοίνωση προς τη βουλγαρική πλευρά. Πρώτη φορά έχει γίνει αυτό και καταδεικνύει την κρισιμότητα της θέσης και την ανάγκη η Βουλγαρία ακριβώς να κάνει την ορθολογική διαχείριση και να συνεχίσει, γιατί από εκεί εξαρτάται η εξέλιξη του φαινομένου.
Από την άλλη πλευρά, ο Περιφερειάρχης κ. Γιαννακίδης, επικεφαλής αντιπροσωπείας φορέων της περιοχής, επισκέφθηκε με τη συνεργασία και την υποστήριξη του Υπουργείου Εξωτερικών και του ΥΠΕΚΑ το Ιβαΐλοβγκραντ. Διαπίστωσαν και οι ίδιοι το πρόβλημα, συμφώνησαν σε ένα πλαίσιο διαχείρισης και βεβαίως, έχουν πάρει πρωτοβουλίες και στα πλαίσια του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» και με τη δική μας υποστήριξη.
Έχει υπογραφεί ήδη η προγραμματική σύμβαση για την υποστήριξη της περιφέρειας στην προσπάθειά της να δημιουργήσει, όπως είπα, υποδομές αντιμετώπισης πλημμυρικών φαινομένων, αν εμφανιστούν, στο προσεχές μέλλον, τους επομένους μήνες, αν δεν μπορέσει η βουλγάρικη πλευρά να συγκρατήσει τα νερά, όπως είπα και προηγουμένως.
Ταυτόχρονα, χθες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο Υπουργείο Υποδομών παρουσία του κυρίου Γιαννακίδη και άλλων υπηρεσιακών και αυτοδιοικητικών παραγόντων για τα ίδια θέματα, για την υποστήριξη -και οικονομική και με τεχνογνωσία- της περιφέρειας και της αυτοδιοίκησης για την αντιμετώπιση των έκτακτων φαινομένων, αν εμφανιστούν.  Αύριο, θα βρίσκεται εκεί ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών, ο κ. Οικονομίδης, σε μία ευρεία σύσκεψη και επιτόπου αντιμετώπιση.
Ήδη, κλιμάκιο της ΥΑΣΒΕ του Υπουργείου έχει επισκεφθεί όλη την περιοχή, έχει χαρτογραφήσει τα προβλήματα. Υπάρχουν, όπως είπατε, προβλήματα μικρά και περιορισμένης έκτασης. Ο ΕΛΓΑ είναι εκεί, επίσης και καταγράφει. Φυσικά, θα υπάρξουν αποζημιώσεις, όπως η κείμενη νομοθεσία ορίζει, κάτι που έγινε με ταχύτητα πρωτόγνωρη το 2010, όπως ξέρετε. Μέσα σε λιγότερο από ένα εικοσιτετράωρο υπεγράφη Κοινή Υπουργική Απόφαση από το ΥΠΟΜΕΔΙ και ενεργοποιήθηκε ο μηχανισμός της πολιτείας κι έτσι τα διάφορα εμπλεκόμενα Υπουργεία αποζημίωσαν είτε καταστροφές σε κατασκευές, πολύ περισσότερο σε αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή.
Η πολιτεία είναι εδώ παρ’ όλη την οικονομική κρίση, παρ’ όλη τα προβλήματα, παρ’ όλη την αδυναμία του κρατικού μηχανισμού λόγω των γενικότερων προβλημάτων, είναι κοντά στους ανθρώπους του Έβρου για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, που, όπως είπατε κι εσείς πολύ σωστά, είναι σημαντικά και συνδέονται και με τη διαχείριση των υδάτινων πόρων και με τη διαχείριση,  του εδάφους για την ανάπτυξη και της αγροτικής και της κτηνοτροφικής παραγωγής.
Συμφωνούμε, λοιπόν, στις βασικές επισημάνσεις σας και στους βασικούς στόχους. Πιστεύω ότι μέσα από αυτό το σχέδιο μπορούμε να έχουμε αποτελέσματα.
Όσον αφορά τη συγκρότηση της ειδικής υπηρεσίας από το Υπουργείο με πρόταση των φορέων της περιοχής για να έχει τη συνολική στρατηγική διαχείριση, είναι αλήθεια ότι έχει μια σχετική καθυστέρηση η συγκρότησή της. Βεβαίως, και αν είχε συγκροτηθεί, δεν θα μπορούσε να αποδώσει γιατί θέλει βάθος χρόνου –πενταετία τουλάχιστον- για να έχει αποτελέσματα, όπως κι εσείς διαπιστώσατε.
Αυτό, όμως, κυρίως οφείλεται στο ότι ορίστηκε μετά από προτάσεις των τοπικών φορέων έδρα το Σουφλί, που είναι στο κέντρο του νομού, ώστε να κάνουμε κι ένα βήμα αποκέντρωσης. Δυστυχώς, όμως, οι υπάλληλοι των δημοσίων υπηρεσιών της περιοχής δεν δέχονται να πάνε γιατί θεωρούν ότι το Σουφλί είναι μακριά από την Αλεξανδρούπολη, μόνο τρεις έχουν δεχθεί από τους είκοσι-είκοσι πέντε περίπου που χρειάζεται για να στελεχωθεί η υπηρεσία. Έχουμε πει στους φορείς του Έβρου να το επαναξιολογήσουν και να μας προτείνουν που πρέπει να είναι η έδρα για να λυθεί και αυτό το θέμα επιτέλους. Όπως καταλαβαίνετε, όμως, δεν μπορεί να γίνει επίταξη των υπαλλήλων από την Κυβέρνηση. Πρέπει, λοιπόν, αυτοί οι άνθρωποι, που αντιμετωπίζουν και το πρόβλημα, να συμμετάσχουν όλοι σ’ αυτήν την προσπάθεια. Εμείς έχουμε, την πρόθεση, τη βούληση κι είμαστε μπροστά σ’ αυτήν την προσπάθεια.
Ευχαριστώ πολύ.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ