Απάντηση Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη, στην επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ Ιωάννη Ζιώγα, σχετικά με την κάλυψη των αναγκών της σχολικής στέγης στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης.

0
227

Ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, απάντησε σήμερα στην επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ Ιωάννη Ζιώγα, σχετικά με την κάλυψη των αναγκών της σχολικής στέγης στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης.

            Η απάντηση του Υφυπουργού ήταν η εξής:

            «Ορθός επισημαίνει ο συνάδελφος τα προβλήματα της σχολικής στέγης στο Νομό Θεσσαλονίκης, που είναι ίσως από τα πιο οξυμμένα σε όλη Ελλάδα. Παρόλες τις προσπάθειες που έγιναν όλα αυτά τα χρόνια τα προβλήματα υπάρχουν και οφείλονται στην αύξηση του πληθυσμού αλλά και στην ανάπτυξη ορισμένων περιοχών της Θεσσαλονίκης, ιδιαίτερα στην Δυτική και Ανατολική πλευρά. Σε αντίθεση με το κέντρο όπου υπάρχουν σχολικές αίθουσες αλλά είναι λίγα τα παιδιά, γιατί πολλές οικογένειες φεύγουν από το κέντρο. Ανατολικά και Δυτικά, προστίθενται οικογένειες σε παραγωγική ηλικία και ενώ χτίζονται σχολικές στέγες παραμένει το πρόβλημα της διπλοβάρδιας, όπως πολύ σωστά είπατε.

Το σχεδιασμό κατασκευής σχολικής στέγης τον έχει το Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργείο Υποδομών αναλαμβάνει στη συνέχεια να πραγματοποιήσει τον προγραμματισμό του Υπουργείου Παιδείας, αλλά βέβαια στο πλαίσιο των χρηματοδοτικών του δυνατοτήτων. Επίσης, η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι και αυτή που έχει την ευθύνη κατασκευής των σχολείων. Ο ΟΣΚ στη Θεσσαλονίκη, από το 2003, λειτουργεί ως μια δεύτερη γραμμή παραγωγής σχολικής στέγης, ακριβώς επειδή υπήρχε πολύ έντονο πρόβλημα και η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είχε τις δυνατότητες και την επάρκεια για να καλύψει το κενό σε γρήγορο χρόνο.

Συγκεκριμένα, κατασκευάζονται δέκα σχολικά κτήρια σε διάφορες περιοχές του Νομού Θεσσαλονίκης, πέντε εξ αυτών από τον ΟΣΚ, συνολικής συμβατικής δαπάνης 9,82εκ. ευρώ και τα υπόλοιπα, συνολικής συμβατικής δαπάνης 8,32εκ. ευρώ, κατασκευάζονται από τους οικείους ΟΤΑ μέσω προγραμματικών συμβάσεων. Επισημαίνω ότι τέσσερα από τα έργα βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης.

Επιπλέον, από τον Οκτώβριο του 2009 μέχρι σήμερα ολοκληρώθηκαν και δόθηκαν σε χρήση τρία σχολικά κτήρια, προϋπολογισμού 5,3εκ. ευρώ περίπου. Ακόμη, ολοκληρώθηκε η απομάκρυνση αμιάντου από 18 σχολικά κτήρια 2,84εκ. ευρώ.

Βρίσκονται σε διαδικασία δημοπράτησης είκοσι νέα έργα, δεκαέξι εκ των οποίων μέσω του προγράμματος ΣΔΙΤ. Αναλυτικό κατάλογο θα καταθέσω και στη Βουλή.

Οι δεκαέξι σχολικές μονάδες που θα κατασκευαστούν στην Κεντρική Μακεδονία με την μέθοδο ΣΔΙΤ είναι αθροιστικά ύψους 89,1εκ. ευρώ. Έχει αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος. Γίνεται η οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων, θα ακολουθήσει η έγκριση από το ΔΣ του ΟΣΚ και στη συνέχεια θα υποβληθεί η σύμβαση για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως ορίζει ο νόμος. Απλώς θέλω να σας πω, ότι λόγω της οικονομικής κρίσης και της έλλειψης ρευστότητας των τραπεζών, υπάρχει μια δυστοκία από την δική τους πλευρά να χρηματοδοτήσουν τα έργα αυτά, παρότι έχουν συμφωνήσει με τους παραχωρησιούχους οι οποίοι συμμετείχαν στο διαγωνισμό. Ελπίζω αυτό το πρόβλημα να ξεπεραστεί και να υλοποιηθεί το πρόγραμμα».

 

Στη δευτερολογία του ο κ.Μαγκριώτης τόνισε:

«Ο αγαπητός συνάδελφος αναφέρεται σε προβλήματα σε περιοχές όπου υπάρχει μεγάλη οικιστική ανάπτυξη, στα Δυτικά της πόλης, όπως είπα και εγώ. Σε περιοχές όπου εγκαθίστανται οικογένειες στην παραγωγική ηλικία όπως ο Εύοσμος, η Εξοχή και για αυτό παραμένει το πρόβλημα.

Σε συνέχεια αυτών που είπα, ο ΟΣΚ εκπονεί δεκαεπτά μελέτες για σχολικά κτήρια στο Νομό Θεσσαλονίκης και βρίσκονται σε διαδικασία απόκτησης, με απαλλοτρίωση ή αγορά, τριάντα τέσσερα οικόπεδα σε Δήμους του Νομού. Όπως καταλαβαίνεται, είναι μια διαδικασία δύσκολη, χρονοβόρα και αρκετά υψηλού κόστους για να φτάσουμε στο σημείο να δημοπρατήσουμε τα έργα. Άλλωστε, η πυκνή δόμηση του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης και οι υψηλές υπεραξίες, έχουν εξαφανίσει σχεδόν τα οικόπεδα. Μάλιστα, σε πολλές περιοχές δεν υπάρχουν οικόπεδα για να ανεγερθούν σχολεία.

Παρότι υπάρχουν αυτά τα προβλήματα, θέλω να πω ότι τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΣΚ και της ΤΑ, οι διπλοβάρδιες το 2004 ήταν 18% και έχουν μειωθεί σε μονοψήφιο, στο Νομό Θεσσαλονίκης. Ειδικά, στο Δήμο Θεσσαλονίκης η διπλοβάρδια ήταν 37,6% το 2004 και είναι πλέον περίπου λίγο κάτω από 10%. Είναι σημαντικό βήμα. Βεβαίως, σε ορισμένες περιοχές, όπως είπατε, παραμένει έντονα το πρόβλημα.

Επιπλέον, εξετάζονται σαράντα δύο νέα αιτήματα από την ΤΑ, τα δεκατέσσερα εκ των οποίων αφορούν στην απόκτηση οικοπέδου και τα υπόλοιπα για ανέγερση σχολικών κτηρίων.

Για τα έτη 2009-2011 στα οποία αναφερθήκατε, τα αιτήματα αφορούσαν  έκτακτη επιχορήγηση. Γιατί πολλές φορές, οι φορείς της ΤΑ δημοπρατούν έργα χωρίς διασφαλισμένους πόρους και μετά τα έργα αυτά ή μένουν στη μέση ή τα ολοκληρώνει ο κατασκευαστής. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν οι πόροι στην Αυτοδιοίκηση για να καλύψουν τις ανάγκες κατασκευής σχολείων.

Θα καταθέσω τους πίνακες όλων αυτών που είπα, οι οποίοι μαρτυρούν τις προσπάθειες που γίνονται κάτω από δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες και σε περιοχές με έντονο, ακόμα και σήμερα, το πρόβλημα της σχολικής στέγης.

Τέλος, θα ήθελα να πω ότι υπήρχε και υπάρχει ακόμη η δυνατότητα μέσα από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ Κεντρικής Μακεδονίας να χρηματοδοτηθούν έργα κατασκευής σχολικής στέγης. Δυστυχώς, λίγοι ΟΤΑ είχαν μεριμνήσει την προηγούμενη περίοδο να προετοιμάσουν και να καταθέσουν μελέτες κι αυτός είναι ένας ακόμη λόγος που παραμένουν τα προβλήματα. Ελπίζω ότι θα ενεργοποιηθούν και θα αξιοποιηθούν και αυτοί οι πόροι για να είμαστε γρήγορα σε θέση, να πούμε ότι έχουμε καλύψει τις βασικές ανάγκες σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα και σε όλο το Νομό».

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ