Απομαγνητοφώνηση Συνέντευξης Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ και στην εκπομπή «ΠΡΩΤΗ ΓΡΑΜΜΗ»

0
267

Δημοσιογράφος 1: Ο κ. Μαγκριώτης είναι κοντά μας.

Υφυπουργός: Οικειοθελώς που λένε

Δημοσιογράφος 1:οικειοθελώς που λένε, όχι με το ζόρι…

Δημοσιογράφος 2: έχετε πολύ μεγάλο τομέα κ. Μαγκριώτη

Δημοσιογράφος 1: και πολύ σημαντικά θέματα από τα διόδια που είστε σε διαπραγματεύσεις και πότε θα τελειώσουν αυτές οι διαπραγματεύσεις, μέχρι τα έργα που υπάρχει κίνδυνος όπως έλεγε το ρεπορτάζ να τα δούμε να σταματάνε στην μέση το δρόμο, με ότι σημαίνει αυτό και θέλω να σημειώσω ότι δεν σημαίνει μόνο την απώλεια εσόδων για τις μεγάλες εταιρείες, δεν σημαίνει μόνο το ότι δεν θα έχουμε τα έργα ολοκληρωμένα, σημαίνει  και ότι χιλιάδες άνθρωποι θα χάσουν την δουλειά τους.

Υφυπουργός: ήδη αρκετές θέσεις έχουν χαθεί, γιατί έχουν κλείσει αρκετά εργοτάξια.

Δημοσιογράφος 2: και επίσης το ρωτάει ένας τηλεθεατής κ. Υπουργέ και πράγματι είναι μια απορία αυτή, αν είναι να σταματήσουνε τα έργα, γιατί εμείς να πληρώνουμε διόδια; Υποτίθεται ότι πληρώνουμε ορισμένα διόδια για να γίνουν τα έργα.

Υφυπουργός: να ξεκινήσω και να κάνω πρώτα πρώτα μια διευκρίνιση όσον αφορά  την πληρωμή των διοδίων. Τα διόδια δεν τα παίρνει κάποιος στο ταμείο του. Τα διόδια είναι η βασική χρηματοδοτική πηγή των έργων, πηγαίνουν κατευθείαν στην κατασκευή τους. Όταν ολοκληρωθούν τα έργα, στη συνέχεια, η είσπραξη των διοδίων  θα πηγαίνει στην αποπληρωμή της επένδυσης του  παραχωρησιούχου, γιατί οι κατασκευαστές δεν κάνουν επένδυση για την ψυχή της μάνας του, για να βγάλουν ένα  κέρδος την κάνουν, στην αποπληρωμή των δανείων των τραπεζικών δανείων, στη συντήρηση και λειτουργία και την ασφάλεια που είναι πολύ μεγάλο το κόστος και τέταρτον, το πιο μεγάλο ποσοστό από την είσπραξη των διοδίων,  τα υπόλοιπα χρόνια μέχρι τα τριάντα που είναι οι παραχωρήσεις, είναι έσοδα για το δημόσιο. Έσοδα μελλοντικά για το δημόσιο μέσα από τα οποία θα μπορεί να κάνει δημόσια έργα ή οτιδήποτε άλλο. Αυτό θέλω να το διευκρινίσω, γιατί υπάρχει μια αίσθηση ότι τα διόδια τα παίρνει η τράπεζα ή  τα παίρνει ο ιδιώτης κατασκευαστής. Έτσι είναι  οι συμβάσεις, κατά την γνώμη μας υπάρχει λάθος και αυτό θέλουμε να διορθώσουμε, να αρθούνε μερικές αδικίες.

Δημοσιογράφος 2:  θα μειωθούν τα διόδια κ. Υπουργέ; Είχατε υποσχεθεί μείωση διοδίων. Πότε θα γίνει αυτό το πράγμα.

Υφυπουργός: Να φτάσουμε στην ουσία, αφού κάναμε την βασική διευκρίνιση. Η Ελλάδα είχε μικρομεγαλισμούς σε όλους τους τομείς και το ζούμε τώρα το δράμα. Δεν είχε την δυνατότητα να ξεκινήσει ταυτόχρονα να κατασκευάζει πέντε αυτοκινητόδρομους. Την προηγούμενη δεκαετία κατασκεύασε την Εγνατία,  το τονίζω αυτό, την Εγνατία, τον πιο μεγάλο και σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.

Δημοσιογράφος 2: Σπουδαίο έργο, πολύ σπουδαίο.

 Υφυπουργός: … ακριβώς… δεκατέσσερα χρόνια, σε χρόνο ρεκόρ θα έλεγα σε σχέση με άλλα δημόσια έργα στη χώρα, για το μέγεθος της, το βάρος της επένδυσης με κοινοτικούς κυρίως πόρους (…). Ο σχεδιασμός που έγινε για να ξεκινήσουν και οι πέντε αυτοκινητόδρομοι μαζί ήταν λάθος. Γιατί; Γιατί η Ελλάδα δεν είχε τη δυνατότητα…

 Δημοσιογράφος 1: γιατί το ψηφίσατε;

Δημοσιογράφος 2: κατά λάθος..

Υφυπουργός: το ψηφίσαμε και εμείς το 2007 με την έννοια ότι αφορά μια προετοιμασία μιας δεκαετίας και ότι αυτά τα έργα έπρεπε να γίνουν. Αν πω ψηφίζω, αυτό ψηφίζω εκείνο, η τοπική κοινωνία θα ξεσηκωθεί και θα πει…

Δημοσιογράφος 1:  Τους χρειάζεται η χώρα τους δρόμους;

Υφυπουργός: Τους χρειάζεται και για αυτό λέμε απο την στιγμή που υπάρχουν οι συμβάσεις και δεσμεύτηκε το ελληνικό δημόσιο, οι αυτοκινητόδρομοι πρέπει να γίνουνε, να τελειώσουνε και θα τελειώσουνε.

Δημοσιογράφος 1: Τι θα κάνετε για να τελειώσουν οι δρόμοι;

Υφυπουργός: Θα μου επιτρέψετε την φράση να ολοκληρώσω για να σας πω γιατί δημιουργείται το πρόβλημα  και πώς θα λυθεί.  Από την στιγμή που ξεκίνησαν και οι πέντε αυτοκινητόδρομοι μαζί, επειδή το δημόσιο δεν είχε τους πόρους για να χρηματοδοτήσει και τους πέντε αυτοκινητόδρομους, υπάρχει χαμηλή συμμετοχή του δημοσίου. Για αυτό ακριβώς, υπήρξε η ανάγκη να είναι υψηλή η συμμετοχή των ιδιωτών, τραπεζών και παραχωρησιούχων, κυρίως τραπεζών, και  υψηλά και πυκνά τα διόδια, οι άλλες τρεις δηλαδή πηγές χρηματοδότησης και από δω ξεκινάει το λάθος. Τώρα όμως, επειδή ξεκίνησαν τα έργα, υπάρχουν ποινικές ρήτρες. Δεν μπορεί να σταματήσει κανένα και δεν πρέπει, πρέπει να ολοκληρωθούν όλα, έστω και με σχετικές καθυστερήσεις, για αυτό πρέπει να κάνουμε  διορθώσεις, δηλαδή η πρώτη διόρθωση που πρέπει να κάνουμε είναι οι τεχνικές αλλαγές, γιατί υπήρξε μεγάλη προχειρότητα στη δημοπράτηση των έργων αυτών. Ήταν «μελέτες – κατασκευές», χωρίς εξειδικευμένες μελέτες. Υπάρχουν αποφάσεις του Συμβουλίου της  Επικρατείας που ήρθαν στη συνέχεια για τον Καϊάφα στη Ηλεία, για την Κλόκωβα στην Αιτωλοακαρνανία, για τον Ε65,  εκεί που κουμπώνει με την Εγνατία, που λένε στοπ για περιβαλλοντικούς λόγους, εδώ δεν μπορεί να γίνει δρόμος.

Δημοσιογράφος 2: άλλο αυτό…

Υφυπουργός: αυτά όμως όλα είναι προβλήματα που…

Δημοσιογράφος 2: Πως θα τα ξεπεράσετε κ. Υπουργέ όλα αυτά για να τρέξουν τα έργα; Με ποιο τρόπο;

Δημοσιογράφος 1: (…) αφού κ. Υπουργέ το βασικό θέμα ειναι οικονομικό.

Υφυπουργός: θα φτάσω… πολύ σωστά το λέτε στο τέλος ειναι οικονομικό. Δημοσιογράφος 1: Στη βάση είναι οικονομικό.

Υφυπουργός:  Γιατί αρχίζουν και κλείνουν εργοτάξια και γιατί υπάρχει όλη αυτή η απειλή να σταματήσει η κατασκευή των έργων.

Δημοσιογράφος 1:  Γιατί είστε μέλη του κινήματος «δεν πληρώνω, δεν πληρώνω» η Κυβέρνηση.

Δημοσιογράφος 2: Πόσα εκατομμύρια ΦΠΑ χρωστάτε κ. Υπουργέ και δεν τα δίνετε στους ανθρώπους, στις εταιρείες; Είναι 25 εκατομμύρια; Θα τα δώσετε τα λεφτά αυτά και με πιο τρόπο;

Υφυπουργός: Επειδή το άκουσα χθες στο ρεπορτάζ σας και για αυτό έκανα την παρέμβαση. Το λέω αυτή την στιγμή για όλες τις παραχωρήσεις και για τις πέντε παραχωρήσεις είναι γύρω στα 40 – 44 εκατομμύρια. Προχθές πληρώθηκαν 45 εκατομμύρια κάθε μέρα που περνά πιστοποιούνται και νέα. Αυτό είναι μια κυλιόμενη διαδικασία. Θέλω να πω ότι αυτή τη στιγμή, ουσιαστικό πρόβλημα με την επιστροφή του Φ Π Α δεν υπάρχει και θέλω εδώ να διευκρινίσω κάτι, ότι σε αυτές τις συμβάσεις έχουν ενσωματωθεί και το έχουν ζητήσει οι τράπεζες και οι κατασκευαστές και δεν ισχύει το ίδιο με τους εξαγωγείς, οι οποίοι  ταλαιπωρούνται  και πολύ περισσότερο. Έχουν ζητήσει ότι σε εξήντα μέρες απ’ την ημέρα που καταθέτουν τα τιμολόγια στην αρμόδια ΔΟΥ και εδώ είναι θέμα κατά πόσο στη ΔΟΥ τρέχουν γρήγορα να τα πιστοποιήσουν, γιατί σε κάποια περίπτωση έχουν πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Ειναι το θέμα που συζητάγατε προηγουμένως. Το  κράτος ειναι υποχρεωμένο να καταβάλει το Φ Π Α.

Δημοσιογράφος 2: κ. Υπουργέ μπορείτε να που πείτε αυτή την στιγμή ποια έργα έχουν σταματήσει;

Υφυπουργός: (…) Ο Μορέας της κεντρικής Πελοποννήσου όπου δεν υπήρχε θέμα απαλλοτριώσεων, γιατί τα περισσότερα θέματα ήταν λυμένα. Εκεί το έργο έτρεξε,  είναι στο 85%  και θα ολοκληρωθεί σχεδόν μέσα στις συμβατικές του ημερομηνίες. Τα άλλα τέσσερα έργα όπως είπα, έχουνε προβλήματα, έχουμε αναστολή χρηματοδότησης απο τις τράπεζες. Απο εκεί ξεκινάει το πρόβλημα. Οι τράπεζες λένε ότι εμείς σταματάμε τη χρηματοδότηση.

 Δημοσιογράφος 1: Το κράτος είναι εντάξει στις υποχρεώσεις του, κ. Υπουργέ;

Υφυπουργός: Απολύτως.

Δημοσιογράφος 1: Δεν χρωστάει τίποτα;

Δημοσιογράφος 2: Εδώ διαμαρτύρονται οι εταιρείες ότι δεν τους δίνουν λεφτά. Έχουν τρελαθεί οι εταιρείες;

Υφυπουργός: εγώ είπα την απόλυτη αλήθεια.

Δημοσιογράφος 1: προχθές ήταν κάτω από το υπουργείο.

Δημοσιογράφος 2: έχετε ξαναδεί πορεία εργολάβων και συγκέντρωση; Εγώ πρώτη φορά βλέπω.

Υφυπουργός: προσέξτε τώρα αυτή η πορεία, δεν έχει σχέση. Να κάνουμε έναν διαχωρισμό. Αυτοί που διαμαρτυρήθηκαν προχθές έχουν να κάνουν κυρίως με μικρά έργα των δήμων, των νομαρχιών και των περιφερειών, δεν ήταν αυτοί που είναι στις παραχωρήσεις.

Δημοσιογράφος 2: εσείς έχετε πληρώσει ότι οφείλετε στις εταιρείες;

Υφυπουργός: Εμείς παραλάβαμε για τα μεγάλα έργα, γιατί το υπουργείο (…)

Δημοσιογράφος 2: Άλλο τι παραλάβατε, για να είμαστε συγκεκριμένοι, ενώ είστε συνήθως σαφής ή συγκεκριμένος σήμερα είστε τελείως αόριστος.

Υφυπουργός: μου είπατε 25 ότι χρωστάμε, σας είπα 44 για το ΦΠΑ, αλλά είναι εξυπηρετούμενο, δεν είναι στοιχείο αναστολής της χρηματοδότησης. Δεύτερον, όσον αφορά την δημόσια συμμετοχή, τα χρήματα που βάζει το κράτος και η ΕΕ δεν χρωστάμε ούτε ένα ευρώ, γιατί διάβασα κάπου ότι οφείλουμε 200 εκατ., ούτε ένα ευρώ, καταβάλλονται κανονικότατα.

Δημοσιογράφος 1: Εγώ κ. Υπουργέ για να μιλήσουμε λίγο πιο συγκεκριμένα ξέρω ότι την πολιτεία την διοικεί η κυβέρνηση, ότι συμβαίνει στην πολιτεία αυτή, ρόλο για να το ρυθμίσει έχει η κυβέρνηση.

Υφυπουργός: Υπάρχει και η φύση που ρυθμίζει…

Δημοσιογράφος 1:  Εντάξει, αν τα καταστρέψουμε με σεισμό και τσουνάμι, θα δούμε μετά, αλλά τώρα λοιπόν τα ρυθμίζει η κυβέρνηση για αυτό, για να διαμορφώνεται το περιβάλλον, για να λύνονται τα προβλήματα, για να γίνονται σωστά οι δουλειές. Αν σταματήσουν οι δρόμοι, εγώ δεν θα πάω να βρω κανένα παραχωρησιούχο. Θα πάω να πω στην Κυβέρνηση έχετε υποσχεθεί δρόμο και δρόμο δεν έχω.

Υφυπουργός:  Πρέπει όμως να ξέρετε τι επικαλούνται τώρα οι τράπεζες. (…) Οι τράπεζες σταμάτησαν την χρηματοδότηση για τον εξής απλό λόγο,  λένε ότι πλέον τα έργα δεν είναι βιώσιμα, θέλω να τα πω καθαρά τα πράγματα τα έργα,  συνεπώς τα λεφτά που θα βάλουν δεν θα τα πάρουν, αυτή είναι η εκτίμηση τους και η άποψη τους. Θα τα πούμε καθαρά, θεωρούν ότι δεν είναι βιώσιμά.

Δημοσιογράφος 2: Ούτε το κράτος θα πάρει τα λεφτά που είναι να πάρει.

Υφυπουργός:  ασφαλώς, αν δεν ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι, ο κόσμος δεν θα έχει αυτοκινητόδρομους, δεν θα έχουμε ανάπτυξη και δεν θα υπάρχουν έσοδα, άρα στόχος όλων μας θα πρέπει να είναι να ολοκληρωθούνε οι αυτοκινητόδρομοι.

Δημοσιογράφος 2: Θα γίνει αυτό; Και με ποιο τρόπο;

Υφυπουργός: Αυτό θα γίνει.

Δημοσιογράφος 2: Με ποιον τρόπο κ. Υφυπουργέ; Τι είδους τρόπο έχετε βρει;

Υφυπουργός: Εμείς από την πλευρά της Κυβέρνησης έχουμε κάνει τρεις κινήσεις. Από πέρυσι, αρχές του 2010, είχαμε προτείνει στις τράπεζες και στους παραχωρησιούχος να συζητήσουμε το θέμα της μείωσης των διοδίων και της λύσης των τεχνικών θεμάτων. Για τα τεχνικά θέματα  συζήτησαν, δεν το δέχτηκαν όμως πέρυσι (για τα διόδια). Μέχρι και το Νοέμβριο δήλωναν ότι δεν υπάρχει θέμα να δούμε για τα διόδια και τη μείωση τους. Από τον Δεκέμβρη και μετά το δέχτηκαν γιατί πλέον κατάλαβαν ότι υπάρχουν αδικίες, ο κόσμος αντιδρά και πρέπει  να αρθούν οι αδικίες. Τώρα, αυτό είναι το πρώτο, επειδή όπως είπα τα διόδια είναι έσοδα για την κατασκευή, δεν πρέπει να μειωθεί  η συνολική είσπραξη  από την πλευρά της κοινοπραξίας που κατασκευάζει. Για  αυτό είπαμε να γίνει η μείωση των διοδίων δραστική, εκεί που έχουμε κατασκευή ακόμα του δρόμου και μια γενική μείωση εκεί που είναι κατασκευασμένος,  μέχρι να ολοκληρωθεί όλος ο αυτοκινητόδρομος, διευκολύνσεις πάρα πολλές στις τοπικές διελεύσεις και εκπτωτικές κάρτες για τους συχνούς χρήστες. Αυτό είναι το τετράπτυχο της πρότασης μας για τα διόδια. Αυτήν τη μείωση των διοδίων θα την πληρώνει με επιδότηση το δημόσιο, για να μην λείψουν λεφτά από την κατασκευή.

Δημοσιογράφος 1: ….νομίζω ότι από πλευράς αντίληψης δεν είστε συνεπής, διότι έχω μια κυβέρνηση η οποία μου λέει από το πρωί με το βράδυ ότι πρέπει να διαμορφώσουμε ένα διαφορετικό περιβάλλον σταθερότητας, σαφήνειας για να μπορέσει να πατήσει  πάνω του η επιχειρηματικότητα, για αν υπάρξει ανάπτυξη. Γιατί που είχαμε ως τώρα ως κακό είναι ότι άλλαζαν οι νόμοι, άλλαζαν το περιβάλλον,  την μια ημέρα έτσι, την άλλη μέρα αλλιώς. Η φορολογική κατάσταση κτλ και τώρα μας λέτε αναδιαπραγμάτευση. Δηλαδή λέτε στον  άλλον που θέλει να  επιχειρήσει  ότι δεν είναι βέβαιο πως θα είναι κάθε φορά, θα δούμε τι  θα γίνει  και την επόμενη φορά θα δούμε τι θα γίνει.

Υφυπουργός: εμείς βάλλαμε δύο θέματα. Πρώτα να λυθούν τα τεχνικά θέματα και πρέπει να λυθούν και συμφωνεί και η ιδιωτική πλευρά, δεύτερο μέχρι τώρα δε συμφωνούσε για τη μείωση των διοδίων και είχαμε όλα αυτά τα προβλήματα. Τώρα συμφώνησε και πρέπει να γίνει, γιατί πρέπει ο πολίτης να νιώσει ότι οι αυτοκινητόδρομοι είναι δικοί του, για την ασφάλεια του και την ανάπτυξη του.

Δημοσιογράφος 2: κ. Υφυπουργέ μπορείτε να δεσμευτεί σήμερα στον πολίτη ότι θα γίνουν τα έργα.

 Υφυπουργός: (…) υπάρχει κάτι σημαντικό όμως εδώ. Τώρα την επαναδιαπραγμάτευση την θέλουν και οι τράπεζες, συμφωνούν και στην μείωση των διοδίων με τον τρόπο που το προτείνουμε, αλλά θέλουν μια αλλαγή των όρων που εμείς δεν τη δεχόμαστε. Οι  παραχωρήσεως που όπως είπα κυρώθηκαν με νόμο στη βουλή έχουν μια κατανομή ρίσκου. Ρίσκο ο ιδιώτης, ρίσκο το δημόσιο. Η  είσπραξη των διοδίων και το ύψος τους είναι στην πλευρά του ιδιώτη. Τώρα ζητούν αυτό το ρίσκο να το πάρει το δημόσιο. Την είδατε την κουβέντα στου υπουργικό συμβούλιο. Δεν μπορεί να πάρει το δημόσιο αυτό το ρίσκο. Είναι έξω από τις συμβάσεις. Εμείς λέμε τις συμβάσεις θα τις τηρήσουμε. Παράδειγμα οι μεγάλες καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις εξαιτίας του δημόσιου που υπήρξαν το προηγούμενο διάστημα και είναι ένας από τους λόγους που λένε ότι τα έργα δεν είναι βιώσιμα και είναι απόλυτη ευθύνη της προηγούμενης κυβέρνησης, γιατί όταν έπρεπε να παραδώσει 100%  τις απαλλοτριώσεις μέχρι την άνοιξη του 2009, που ήταν Κυβέρνηση, είχε παραδώσει το 15%. Τώρα δεν υπάρχει θέμα απαλλοτριώσεων. Το λύσαμε το θέμα αυτό.

Δημοσιογράφος 2: ναι αλλά, έληξε η προηγούμενη κυβέρνηση, πέθανε.

Υφυπουργός: όχι δεν πέθανε, δεν είναι θέμα πέθανε. Τα προβλήματα όμως τα άφησε. Έχασε με 10 μονάδες,  έφυγε, απέδρασε από τα προβλήματα, τα προβλήματα όμως παραμένουν.

Δημοσιογράφος 2: με το ζόρι σας φέραμε στην Κυβέρνηση; Θέλατε να ρθείτε φαντάζομαι.

Υφυπουργός: ασφαλώς  για να λύσουμε προβλήματα, αλλά δεν είναι έτσι απλά τα πράγματα. Άρα λοιπόν οι τράπεζες θα πρέπει να συνεχίσουν να χρηματοδοτούν τα έργα, γιατί τα έργα σταματάνε. Εμείς με το υπουργείο οικονομικών εξασφαλίζουμε τις προϋποθέσεις και τις εγγυήσεις για τις επενδύσεις τους, πέραν αυτών που διασφαλίζονται μέσα από τις συμβάσεις. Τα έργα είναι βιώσιμα, το τονίζω αυτό, γιατί είναι βιώσιμη η Ελλάδα, γιατί αν πιστεύουν οι τράπεζες και ειδικά οι ξένες ότι η Ελλάδα θα χρεοκοπήσει και για αυτό και οι δρόμοι δεν είναι βιώσιμοι, θεωρώ ότι αυτό είναι απόλυτο λάθος.

Δημοσιογράφος 2: σας ευχαριστούμε πολύ.

 

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ