ΗΜΕΡΙΔΑ ΣΕ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ ΜΕ ΘΕΜΑ «ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ»

0
129

Ο Υφυπουργός Γιάννης Μαγκριώτης μίλησε σήμερα σε Ημερίδα στη Χαλκιδική, την οποία συνδιοργάνωσαν το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με θέμα: «Δημόσιες Υποδομές για τη βιώσιμη Ανάπτυξη της Χαλκιδικής». Στην Ημερίδα συμμετείχαν εκπρόσωποι των φορέων της Αυτοδιοίκησης, των παραγωγικών τάξεων και των εργαζομένων του Νομού, καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες. O κ. Μαγκριώτης τόνισε: «Η χώρα μας ζει μια πρωτόγνωρη οικονομική κρίση, απόρροια διαχρονικών προβλημάτων, κυρίως όμως των πολιτικών που ασκήθηκαν από την απελθούσα κυβέρνηση της Ν.Δ. Την κρίση όξυνε η επίθεση των κερδοσκοπικών αγορών και η άρνηση των ισχυρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης να κατανοήσουν το πρόβλημα των ευρωπαϊκών οικονομιών. Η προσπάθεια για να βγούμε από την κρίση είναι εθνική και γι’ αυτό πρέπει να βοηθήσουν όλοι. Δεν χωρούν μικροκομματικοί εγωισμοί, ούτε προσωπικές φιλοδοξίες. Είμαστε βέβαιοι πως από τον επόμενο χρόνο θα είναι αισθητή η σταδιακή ανάκαμψη της οικονομίας. Από την ανάκαμψη αυτή, οι πρώτοι που θα επωφεληθούν είναι αυτοί που τώρα κάνουν θυσίες, εργαζόμενοι και συνταξιούχοι οι οποίοι και έχουν την λιγότερη ευθύνη για το τέλμα και τα αδιέξοδα που βρέθηκε η Οικονομία της χώρας. Όλοι πρέπει να βάλουμε πιο ψηλά τον πήχη των απαιτήσεων από τον εαυτό μας και να φροντίσουμε πρώτα να αλλάξουμε οι ίδιοι. Πρέπει να κάνουμε τις αλλαγές που απαιτούμε από τους άλλους, πρώτα στον εαυτό μας. Ο Πρωθυπουργός κ. Γιώργος Παπανδρέου και η Κυβέρνηση έχουν βάλει πολύ ψηλά τον πήχη σε όλα τα πεδία. Είναι επώδυνη και βασανιστική αυτή η επιλογή, δεν υπάρχει όμως άλλος δρόμος». Αναφερόμενος ειδικότερα στις αναγκαίες δημόσιες υποδομές της Χαλκιδικής, ο κ. Μαγκριώτης παρουσίασε αναλυτικά τις κυβερνητικές προτεραιότητες στον τομέα των υποδομών, την ωριμότητα των έργων και τους διαθέσιμους πόρους του ΕΣΠΑ, επεσήμανε ότι η Χαλκιδική βρίσκεται σε οριακό σημείο και τόνισε: «Δυστυχώς οι καθυστερήσεις είναι μεγάλες, η έλλειψη μελετητικής ωριμότητας των έργων σημαντική, όπως πολύ μεγάλο είναι και το έλλειμμα των πόρων που έχουν δεσμευτεί στο ΕΣΠΑ από την προηγούμενη κυβέρνηση για τη Χαλκιδική. Είναι απόλυτη ανάγκη ο επανασχεδιασμός της ανάπτυξης της Χαλκιδικής και οι επιλογές για την μακροπρόθεσμη αλλά και βιώσιμη ανάπτυξη θα πρέπει να γίνουν χωρίς άλλες αναβολές. Το μοντέλο της άναρχης ανάπτυξης, ιδιαίτερα στον οικιστικό τομέα αλλά και στο σύνολο των οικονομικών δραστηριοτήτων και των υποδομών που ακολουθήθηκε μέχρι σήμερα, θα πρέπει να αναθεωρηθεί, καθώς όχι μόνο δεν είναι αποδεκτή περαιτέρω η μη βέλτιστη αξιοποίηση των δημόσιων επενδύσεων, αλλά και γιατί η σταδιακή υποβάθμιση του μοναδικού φυσικού κάλλους της Χαλκιδικής και η ανεπαρκής προστασία του περιβάλλοντος, δημιουργούν συνθήκες οι οποίες σταδιακά μπορεί να οδηγήσουν στην απαξίωση του τουριστικού προϊόντος, στην υποβάθμιση της ζωής των κατοίκων και στην αδυναμία ανάδειξης των αγροτικών προϊόντων ως βιολογικά. Αποτελεί στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης, η βιώσιμη ανάπτυξη της Χαλκιδικής, διότι λόγω του φυσικού πλούτου, της δυνατότητας αξιοποίησης των τουριστικών εγκαταστάσεων σε μεγαλύτερη χρονικά τουριστική περίοδο (καθώς η ανάδειξη του ορεινού όγκου ακόμη έχει ελάχιστα αξιοποιηθεί τουριστικά), των μοναδικών ακτών, μπορεί να αποτελέσει τον πόλο έλξης επισκεπτών από το σύνολο της ζώνης ανάπτυξης της Εγνατίας και να προσφέρει αναψυχή στους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης μέσω του βελτιωμένου οδικού δικτύου, αλλά και σε επισκέπτες από όλο τον κόσμο με την βελτίωση των υποδομών του Αεροδρομίου «Μακεδονία». Έτσι, η Ελλάδα επενδύει στην Χαλκιδική, με στόχο την ενίσχυση του εισοδήματος των κατοίκων, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους με προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, την οικολογική ανάπτυξη του δομημένου ανθρωπογενούς περιβάλλοντος και των υποδομών και αναμένει τη συμβολή της Χαλκιδικής στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας με την προσδοκώμενη αύξηση των επισκεπτών από το εξωτερικό. Στην κατεύθυνση αυτή, ο μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός υποδομών στη Χαλκιδική εντάσσεται στο πλαίσιο σχεδιασμού των μεγάλων έργων της Βόρειας Ελλάδος και επιμέρους εξειδικεύεται στις ενότητες: · Του σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου · Της ορθολογικής αξιοποίησης των υδάτινων πόρων · Της σύγχρονης και ασφαλούς διαχείρισης των στερεών και υγρών αποβλήτων. Τρείς είναι οι βασικές προϋποθέσεις για να φτάσουμε σε αυτό το στόχο, μέσα στη τρέχουσα προγραμματική περίοδο: α) Η συμφωνία όλων των φορέων της Χαλκιδικής στο νέο μοντέλο ανάπτυξης και η σαφής οριοθέτηση των προτεραιοτήτων. β) Η άρση των τοπικιστικών συντεχνιακών προσωπικών ή κομματικών αντιδικιών. γ) Η γρήγορη ωρίμανση των έργων και η διασφάλιση των αναγκαίων πόρων για τη χρηματοδότησή τους. O Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Ρέππας, υλοποιώντας τις προγραμματικές δεσμεύσεις του ΠΑΣΟΚ για την περιφερειακή ανάπτυξη και δικαιότερη κατανομή των πόρων σε σχέση με τις τοπικές αναπτυξιακές ανάγκες και προτεραιότητες της κάθε περιοχής, ζήτησε τις προτάσεις των θεσμικών εκπροσώπων της Χαλκιδικής. Με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό και στο πλαίσιο της 4ης Προγραμματικής Περιόδου (ΕΣΠΑ), για το νομό Χαλκιδικής ανακοινώθηκε, τα προηγούμενα χρόνια, η υλοποίηση μελετών και έργων υποδομής προϋπολογισμού πάνω από 500 εκατ. ευρώ. Όμως η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από τα διαρθρωτικά ταμεία μπορεί να ικανοποιήσει την υλοποίηση μόνο του 22% των έργων. Πρόθεση μας είναι η υλοποίηση του συνόλου των έργων. Ωστόσο η έλλειψη μελετητικής ωριμότητας και η μη διασφάλιση των αναγκαίων πόρων από το ΕΣΠΑ (μέχρι το 2015) όπως διαμορφώθηκε από την απελθούσα Κυβέρνηση, μας υπαγορεύει την ορθολογική διαχείριση των πόρων. Γι’ αυτό απαιτείται η ιεράρχηση των προτεινόμενων παρεμβάσεων και η χρονική κατανομή τους με βάση τα αντικειμενικά κριτήρια, όπως η συνδυαστική αποτίμηση της ωριμότητας, της σκοπιμότητας και της χωρικής κατανομής των έργων. Η συμβολή των παρεμβάσεων αυτών στην επίτευξη του εθνικού στόχου της Πράσινης Ανάπτυξης αποτελεί επίσης βασική παράμετρο στην ιεράρχηση και τη χρονική προτεραιότητα της χρηματοδότησης των έργων. Πρόθεσή μας είναι να υπάρξει πρόσθετη χρηματοδότηση, πέραν του ΕΣΠΑ για να καλύψουμε, στην τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο, την χρηματοδότηση έργων κατασκευής των βασικών αναπτυξιακών υποδομών της Χαλκιδικής. Έργα τα οποία προγραμματίστηκε να χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ και θα ξεκινήσει η υλοποίηση τους άμεσα είναι: Κατασκευή Οδικού Τμήματος Ποτίδαια – Κασσανδρεία του Οδικού Δικτύου Κασσάνδρας Ν. Χαλκιδικής Προϋπολογισμός ένταξης: 80 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Ε.Π. Μακεδονία – Θράκη. Η δημοπράτηση του θα πραγματοποιηθεί άμεσα. Η κατασκευή αφορά 17,48 χλμ. αυτοκινητοδρόμου, με δύο ανισόπεδους κόμβους (Ν. Φώκαιας και Κασσανδρείας). Η δημοπράτηση του έργου προγραμματίζεται για την 6η Ιουλίου και αναμένεται η ολοκλήρωση του στο τέλος του 2012. Περιμετρική Οδός Πολυγύρου, Τμήμα Άγιος Βλάσης προς Βράσταμα Προϋπολογισμός ένταξης 8,65 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Ε.Π. Μακεδονία – Θράκη. Η κατασκευή αφορά οδικό τμήμα μήκους 2 χλμ., από τον Άγιο Βλάση, που καταλήγει η επαρχιακή οδός Γερακινής – Πολυγύρου, μέχρι τη συμβολή με την επαρχιακή οδό Πολυγύρου – Βραστάμων. Το υπ’ όψη οδικό τμήμα θα παρακάμπτει τον Πολύγυρο και θα εκτρέπει τη διερχόμενη κυκλοφορία, από και προς τη χερσόνησο της Σιθωνίας, από τον πολεοδομικό ιστό στην περιαστική οδό. Η δημοπράτηση του έργου προγραμματίζεται για την 15η Ιουνίου και αναμένεται η ολοκλήρωση του εντός του 2012. Όσον αφορά στα έργα ταμίευσης, επεξεργασίας, μεταφοράς και διανομής νερού για την ύδρευση της περιοχής ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την αξιοποίηση των διαθέσιμων υδάτινων πόρων μέσω των ακόλουθων μελετών και έργων: Φράγμα, Διυλιστήρια (Ε.Ε.Υ.) και Δίκτυα Πετρένια. Εκπονείται η μελέτη «Ύδρευση Νομού Χαλκιδικής. Μελέτη καθαρισμού, μεταφοράς και αποθήκευσης νερού» με συνολική προβλεπόμενη αμοιβή σύμφωνα με τον πρώτο Σ.Π. 3.094.000 ευρώ με Φ.Π.Α. Η δημοπράτηση του έργου εκτιμάται εντός του 2011. Φράγμα, Διυλιστήρια (Ε.Ε.Υ.) και Δίκτυα Χαβρία Νομού Χαλκιδικής. Εκπονείται η μελέτη «Μελέτη Φράγματος Χαβρία Χαλκιδικής». Με συνολική προβλεπόμενη αμοιβή σύμφωνα με τον δεύτερο Σ.Π. 2.555.341,44 ευρώ με Φ.Π.Α. Έχει ολοκληρωθεί η «Εκτέλεση γεωτεχνικών ερευνητικών εργασιών για τις ανάγκες της οριστικής μελέτης Φράγματος Χαβρία Χαλκιδικής» τελικής αμοιβής 843.806 ευρώ με Φ.Π.Α. Η δημοπράτηση του έργου εκτιμάται το 2012. Φράγμα, Διυλιστήρια (Ε.Ε.Υ.) και Δίκτυα Ολυνθίου Νομού Χαλκιδικής. Έχει ολοκληρωθεί η «Συμπληρωματική έρευνα έργων αξιοποίησης υδάτινων πόρων Χαλκιδικής – Φράγμα Ολυνθίου» ποσού 369.912 ευρώ με Φ.Π.Α., με αντικείμενο την επιλογή της βέλτιστης θέσης δημιουργίας του ταμιευτήρα. Η δημοπράτηση της κατασκευής εκτιμάται εντός του 2013, εφόσον εξασφαλισθούν οι απαιτούμενοι πόροι. Συνολικά οι δαπάνες για μελέτες για την ύδρευση Χαλκιδικής αναμένεται να φτάσουν στο ύψος των 23 εκατ. ευρώ., ενώ μέχρι τώρα οι εξασφαλισμένοι πόροι είναι στο ύψος των 10 εκατ. ευρώ. Επίσης πριν την δημοπράτηση των έργων θα χρειαστεί να εξασφαλιστούν οι πιστώσεις για τις απαλλοτριώσεις των απαιτούμενων χώρων που αναμένεται να ξεπεράσουν τα 20 εκατ. ευρώ. Ο προϋπολογισμός για την κατασκευή των έργων εκτιμάται σε 150 εκατ. ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. με Γ.Ε. + Ο.Ε., αναθεώρηση, απρόβλεπτα χωρίς τις απαλλοτριώσεις». Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Μαγκριώτης στα έργα: α) «Θέρμη – Όρια Νομών «Θεσσαλονίκης – Χαλκιδικής» και «Όρια Νομών – Γαλάτιστα», τα οποία θα δημοπρατηθούν εντός του 2010 λαμβάνοντας υπόψη τις θέσεις των δήμων Θέρμης και Βασιλικών. β) Το έργο «Σύνδεσης της Εγνατίας με το οδικό δίκτυο της Χαλκιδικής» και ειδικά το τμήμα «Κόμβος Γερακαρούς – Άγιος Πρόδρομος» αποτελεί προτεραιότητα της πολιτικής μας. Η μελέτη του έργου είναι ήδη υπό σύνταξη και εκτιμάται η ολοκλήρωσή της στις αρχές του 2011. Η δαπάνη του έργου θα είναι της τάξεως των 60 εκατ. ευρώ χωρίς να υπολογιστούν οι απαλλοτριώσεις. γ) Η μελέτη του Οδικού Τμήματος «Πολύγυρος – Ουρανούπολη» βρίσκεται ήδη σε βάση επικύρωσης διαγωνισμού ανάθεσης μελετών, οι οποίες και αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2012. Το κόστος του έργου προϋπολογίζεται περί τα 100 εκατ. ευρώ. Η δημοπράτηση του έργου σχεδιάζεται ανά τμήματα. Επίσης, αναφορά έγινε στο έργο «Αναβάθμιση του Τμήματος Μουδανιά – Ποτίδαια» στο οποίο περιλαμβάνεται και η κατασκευή τριών νέων Κόμβων (Α/ Κ Ν. Πλαγίων, Α/Κ Ν. Φλογητών και ο ημικόμβος Διονυσίου), προϋπολογισμού έργου περί τα 38,1 εκατ. ευρώ, καθώς επίσης και στο έργο «Παράκαμψη της Αρναίας» εκτιμώμενου προϋπολογισμού 29,5 εκατ. ευρώ. Για τα ανωτέρω αναφερόμενα δύο έργα γίνεται προσπάθεια εύρεσης των πιστώσεων για την υλοποίησή τους καθώς είναι ώριμα μελετητικά. Όσον αφορά στο «Λιμάνι Νέων Μουδανιών», όπου οι μελέτες εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν εντός του 2011, στόχο αποτελεί, τόσο η πολυχρηστικότητα, όσο και η ολοκλήρωση των μελετών κατά τμήματα, καθώς η δαπάνη συνολικά του έργο εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 23 εκατ. ευρώ, όμως στο Π.Ε.Π. Μακεδονίας – Θράκης (ΕΔΑ Κεντρικής Μακεδονίας) ο προγραμματικός προϋπολογισμός ήταν μόνο 7 εκατ. ευρώ. Στην Ημερίδα έγινε αναφορά σε πλήθος προτεινομένων έργων και εξετάστηκε η μελετητική τους ωριμότητα. Τα έργα αυτά είναι έργα ΧΥΤΑ και Βιολογικών Καθαρισμών. Επισημάνθηκε ακόμη ο προγραμματισμός λοιπόν υποστηρικτικών, αναπτυξιακών έργων της Χαλκιδικής, τα οποία θα συνδράμουν στην ευκολότερη πρόσβαση στο Νομό, όπως είναι η Εξωτερική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης με τις τρεις εξόδους της (προς Πολύγυρο, Μουδανιά και Αεροδρόμιο). «Η αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα μας, καθώς οι πρόσφατες πλημμύρες ανέδειξαν το βάθος των προβλημάτων και της έλλειψης υποδομών. Για το λόγο αυτό συνεργαζόμαστε με την Περιφέρεια, την Νομαρχία και τους δήμους για να την αντιμετώπιση τους», πρόσθεσε ο κ. Μαγκριώτης. «Έχει υλοποιηθεί η άρση της επικινδυνότητας στο Βόθωνα και άνευ απροόπτου το ερχόμενο Σαββατοκύριακο ο δρόμος θα αποδοθεί πλήρως στην κυκλοφορία. Σε συνεργασία με την Νομαρχία, τους Δήμους και την Εγνατία Οδό Α.Ε., προχωρούν άμεσα οι αποκαταστάσεις του οδικού δικτύου. Ταυτόχρονα υπάρχει μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός αύξησης του επιπέδου οδικής ασφάλειας στα τμήματα που υπάρχουν εκτεταμένες βλάβες του οδικού άξονα «Στρατωνίου – Ολυμπιάδας». Όλα αυτά χρειάζονται πολλή και υπεύθυνη δουλειά και συντονισμένη προσπάθεια. Από την πλευρά του Υπουργού του κ. Ρέππα και όλης της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων υπάρχει επιλογή και απόλυτη προτεραιότητα να υποστηριχθούν τα έργα στην Περιφέρεια. Έχουμε μπροστά μας πολλά προβλήματα, αλλά και ευκαιρίες. Με τη συλλογική δουλειά πιστεύω πως θα πάμε μπροστά».

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ