Ομιλία Γιάννη Μαγκριώτη στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων Βουλής για Υπογραφή Σύμβασης Κάθετου Άξονα 60 Εγνατίας Οδού

0
187

 

Ενημέρωση των μελών της  Διαρκής Επιτροπής  Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, από τον Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη εν’ όψη της υπογραφής της Σύμβασης του έργου «Κάθετος Άξονας 60, Εγνατίας Οδού Δερβένι-Σέρρες-Προμαχώνας. Εργασίες ολοκλήρωσης τμημάτων Α/Κ Λαγκαδά-Α/Κ Λαχανά και Στρυμονικό –Α/Κ Χριστού»


Θέλω να πω δύο λόγια για τα έργο Δερβένι – Σέρρες – Προμαχώνας, ανισόπεδος κόμβος Χριστού, συνολικού προϋπολογισμού 147.600.000 ευρώ με ΦΠΑ και στη συνέχεια να απαντήσω στις ερωτήσεις που έχουν τεθεί.

Η παρούσα εργολαβία αποσκοπεί στην ολοκλήρωση κατασκευής του κάθετου άξονα 60 Δερβένι – Σέρρες – Προμαχώνα, που αποτελεί μέρος του πανευρωπαϊκού άξονα IV και περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της κατασκευής της αρτηρίας του κάθετου άξονα στο τμήμα Στρυμονικό – ανισόπεδος κόμβος Χριστού μήκους 22, περίπου, χιλιομέτρων και την κατασκευή 4 χώρων στάθμευσης και αναψυχής του κάθετου άξονα 60, τα οποία αντικείμενα περιλαμβάνονται στο Τμήμα Α’. Επίσης, περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της κατασκευής των κλάδων του ανισόπεδου κόμβου Κιλκίς – Λαγκαδά στην περιοχή της Ασύρου και φυσικά την ολοκλήρωση του ασφαλτοτάπητα

Αν υπάρχουν ερωτήσεις, θα αναφερθώ με περισσότερες λεπτομέρειες και στο τεχνικό αντικείμενο και στο φυσικό. Να πω ότι ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου χωρίς ΦΠΑ είναι 120 εκατομμύρια ευρώ, η χρηματοδότησή του είναι από το ΕΣΠΑ και ένα μέρος από εθνικούς πόρους. Ο χρόνος ολοκλήρωσης είναι 24 μήνες, ενώ ένα υποτμήμα του της αρτηρίας από ανισόπεδο κόμβο Στρυμονικού έως τον ανισόπεδο κόμβο Λευκώνα και τον ανισόπεδο κόμβο του Στρυμονικού – Προβατά και Λευκών σε 18 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, η οποία είναι σε λίγες μέρες. Το έργο έχει περάσει όλες τις διαδικασίες, έχει περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο, σήμερα παρουσιάζεται στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και σε λίγες μέρες θα κληθεί η ανάλογη κοινοπραξία να υπογράψει τη σύμβαση.

Από τον κάθετο άξονα όπως είπαμε της Εγνατίας Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, ο οποίος είναι συνολικά 96 χιλιόμετρα, μέχρι σήμερα έχουν δοθεί  στην κυκλοφορία τα 65 χιλιόμετρα ενώ υπό κατασκευή  είναι τα 31 χιλιόμετρα.

Θέλω ακόμη να πω ότι και εδώ υπήρξε το ίδιο πρόβλημα που υπήρξε και στο πέταλο, η ίδια εταιρεία με τα δύο έργα στο πέταλο έχει κηρυχτεί οριστικά έκπτωτη, Το έργο έχει σταματήσει το καλοκαίρι του 2009, όπως και τα δύο έργα στο πέταλο, είναι μαρτυρίες κακής διοίκησης, κακής διαχείρισης των έργων, προχειρότητας που υπήρξε εκείνη την περίοδο.

Υπάρχει οριστική έκπτωση του αναδόχου και φυσικά η επαναδημοπράττηση του έργου το 2011. Αυτά όσον αφορά τον κάθετο άξονα και όπως είπα αν υπάρξουν  ιδιαίτερα ερωτήματα θα απαντήσω.

Για τα άλλα θέματα που ετέθησαν, θα ήθελα να πω ότι αφαίρεση αρμοδιοτήτων από την Εγνατία δεν έχει γίνει, υπήρξε κάποια παρεξήγηση, σίγουρα υπάρχει ένα θέμα γιατί έχει περάσει στο ταμείο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας και πρέπει να υπάρξει ένας διαχωρισμός ανάμεσα στην εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου και στην εταιρεία που κατασκευάζει τους κάθετους άξονες αλλά και άλλα έργα σε όλη την Ελλάδα. Η  επάρκεια και η τεχνογνωσία της είναι αυτή που οδήγησε πάρα πολλές περιφέρειες, πάρα πολλούς φορείς σε όλη τη χώρα αλλά και στο εξωτερικό να ζητήσουν την τεχνογνωσία της και γι’ αυτό ακριβώς εποπτεύει, και  κατασκευάζει έργα και στην υπόλοιπη χώρα.

Πιστεύω ότι το θέμα του διαχωρισμού  όπως είπα ανάμεσα στην εκμετάλλευση  και στην κατασκευή θα λυθεί  πολύ πιο γρήγορα, υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες προτάσεις από τη δική μας πλευρά, είναι θέμα του υπουργείου οικονομικών και του ταμείου.

Θα ήθελα εδώ να πω και την προσωπική μου γνώμη, την έχω πει πολλές φορές, ότι η Εγνατία έχει τη δυνατότητα  και έχει ετοιμάσει το μάστερ πλαν, η ίδια να αξιοποιήσει τον αυτοκινητόδρομο με βάση  και τις κυβερνητικές αποφάσεις λόγω και του Μνημονίου, δεν έχει υιοθετηθεί, είμαι βέβαιος όμως ότι θα επιβεβαιωθεί πάρα πολύ γρήγορα ότι η ορθή επιλογή είναι αυτή που προτείνει η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. και που έχω προτείνει και εγώ. Θα έχουμε όμως καιρό να συζητήσουμε όλα τα θέματα.

Όσον αφορά το θέμα που ετέθη των μεγάλων εκπτώσεων, πράγματι αυτό ήταν μια κακοδαιμονία και από τις πληγές του προηγούμενου θεσμικού πλαισίου, που θέλαμε να αλλάξουμε. Υποτίθεται ότι το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο ψηφίστηκε και από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για να θεραπεύσει αδυναμίες του μαθηματικού τύπου και ειδικά των εκπτώσεων και των συνεννοήσεων που μερικές  φορές μπορεί να υπάρχουν μεταξύ των κατασκευαστών.

Δυστυχώς όμως φτάσαμε σε εκπτώσεις που είναι καταστροφικές κατά το 60% για το ίδιο το έργο αλλά και για τις ίδιες  εταιρείες στη συνέχεια.

Εμείς είχαμε διαμορφώσει και είναι έτοιμο, έχει περάσει δύο αναγνώσεις από το υπουργικό συμβούλιο, από την άνοιξη του 2011 το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ανάθεση μελετών και των δημοσίων έργων.

Δυστυχώς οι συχνές αλλαγές στην ηγεσία του υπουργείου δεν το επέτρεψαν αυτό, γιατί ο κάθε υπουργός θέλει να το δει   και από τη δική του πλευρά και είναι λογικό και δικαιολογημένο. Είναι όμως ένα θεσμικό πλαίσιο έτοιμο και είμαι βέβαιος ότι η επόμενη Βουλή πρέπει να το ψηφίσει αμέσως γιατί δίνει απαντήσεις σε όλα τα θέματα.

Χθες ψηφίσαμε μια διάταξη γύρω από τις επιμετρήσεις, πάρα πολύ σημαντική γιατί ακυρώνει έναν θύλακα συχνής διαφθοράς, εκεί που συναντάται δηλαδή η δημόσια διοίκηση με τον κατασκευαστή στις επιμετρήσεις και στην ολοκλήρωση και παραλαβή του έργου.

Όσον αφορά τις δημοπραττήσεις που έχουν γίνει τα τελευταία 2,5 χρόνια , είναι πολύ σημαντικό γιατί εκτός από τους αυτοκινητόδρομους, υπάρχουν και τα συγχρηματοδοτούμενα έργα τα οποία είναι σε εξέλιξη και είναι πολύ σημαντικά για την ανάπτυξη της χώρα και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης και γίνονται κυρίως με κοινοτικούς πόρους.

Πρέπει να σημειώσω ότι το 2010 δημοπρατήθηκαν έργα ύψους 260 εκατομμυρίων ευρώ, γιατί δεν υπήρχε προετοιμασία από την προηγούμενη κυβέρνηση και γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι χρειάζονται κάποια χρόνια προετοιμασίας, ωρίμανσης μελετητικής και όχι μόνο  για να δημοπρατηθεί ένα έργο. Πόροι υπήρχαν , ήταν οι πόροι του ΕΣΠΑ που ξεκίνησε την 1.1.2007, όμως οι απορροφήσεις τον Οκτώβριο του 2009 ήταν  μόνο 2,8 και κυρίως για τεχνική βοήθεια και διαφήμιση του ΕΣΠΑ, πριν αυτό ξεκινήσει.

Θυμίζω την τηλεοπτική διαφήμιση του ΕΣΠΑ, θα τη θυμάστε όλοι. Σήμερα που μιλάμε, έχουμε δημοπρατήσεις το 2011 του ύψους 1,9 δις ευρώ, γιατί ακριβώς υπήρξε επιτάχυνση, ωρίμανση, δώσαμε προτεραιότητα και βάρος και το 2012 υπάρχει ετοιμότητα να δημιουργηθούν έργα πάνω από 2,5 δις ευρώ. Για του λόγου το αληθές έχουν δημοπρατηθεί ήδη μέχρι σήμερα 1,3 δις ευρώ στους τρεις πρώτους μήνες και ένα από αυτά είναι και το έργο που συζητούμε του 2012. Όταν λέμε δημοπράτηση, πολλά από αυτά έχουν συμβασιοποιηθεί, έχουν αρχίσει και εκτελούνται, δεν είναι απλώς στη φάση της δημοπράτησης.

Το υπουργείο κατασκευάζει έργα  του δικού του τομεακού προγράμματος, υπάρχουν οι δεσμεύσεις οι οποίες έχουν φτάσει το 110% και με άδεια του υπουργείου ανάπτυξης θα προχωρήσουμε ακόμα σε υπερδεσμεύσεις για να αξιοποιηθεί από την ελληνική πολιτεία, την ελληνική κυβέρνηση η ωριμότητα που έχει δημιουργήσει το δικό μας υπουργείο για να απορροφήσουμε και πόρους από προγράμματα άλλων περιφερειών ή υπουργείων που δεν έχουν την ίδια ωριμότητα.

Πρέπει να σας πω ότι επίσης κατασκευάζουμε έργα  με χρηματοδότηση από άλλα υπουργεία, όπως η επέκταση του μετρό της Καλαμαριάς που είναι 400 εκατομμύρια, από το πρόγραμμα του ΥΠΕΚΑ. Κατασκευάζουμε έργα με τη χρηματοδότηση των περιφερειών από τα περιφερειακά, υπηρεσιακά προγράμματα επίσης πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. βοηθά δηλαδή το υπουργείο με τις δυνατότητες που έχει τις εταιρείες και τις υπηρεσίες και κατασκευάζει έργα και για άλλους φορείς από άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα.

Επειδή αναφέρθηκε και πάλι το θέμα των χρεών, θέλω να πω ότι το 2009 όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας τα χρέη του υπουργείου ήταν 1,2 δις ευρώ, περίπου 2 δις ευρώ εργασίες πιστοποιήθηκαν στα 2,5 αυτά χρόνια.  Όλα αυτά έχουν πληρωθεί και σήμερα οι οφειλές του υπουργείου, το τονίζω αυτό, είναι μόνο 83 εκατομμύρια ευρώ. αυτό για να μην υπάρχει καμία παρεξήγηση. Ασφαλώς και υπάρχουν οφειλές του δημοσίου για έργα αλλά είναι δήμων, πρώην Νομαρχιών, περιφερειών και άλλων φορέων, δεν είναι του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ και σημερινού ΥΠΥΜΕΔΙ.

Θέλω να πω ακόμη ότι για το αεροδρόμιο της Σκιάθου, ενημερώθηκα πάλι  από τις υπηρεσίες, πως δεν υπάρχει καμία δικαστική εκκρεμότητα , άλλωστε από τη στιγμή που περνά από το Ελεγκτικό Συνέδριο σημαίνει ότι όντως δεν υπάρχει καμία δικαστική εκκρεμότητα.                                                                  

Είναι έτοιμο για να υπογραφεί. Απλώς μένει τυπικά η άδεια της διαχειριστικής αρχής μετά την εγκύκλιο της Ε.Ε. ότι πρέπει κάθε έργο που αφορά αεροδρόμια, οδικούς άξονες, λιμάνια, που είναι ανταγωνιστικό, να παίρνει και ένα clearance όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα του με άλλα αεροδρόμια. Πιστεύω ότι αυτά τα εικοσιτετράωρα που έχουμε μπροστά μας θα τελειώσει και τις μέρες θα υπογραφεί η σύμβαση. Αντίστοιχο θέμα έχει και το αεροδρόμιο των Χανίων, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης και μερικά λιμάνια. Δεν υπάρχει, με διαβεβαιώνουν, άλλωστε, δεν θα πήγαινε στο Ελεγκτικό Συνέδριο και δεν θα είχαμε από εκεί την τελική του έγκριση αν υπάρχει δικαστική εκκρεμότητα.

 Για τις συμβάσεις παραχώρησης και το χρονοδιάγραμμα αναφέρθηκε ο κ. Υπουργός. Εγώ θέλω να πω και να συμπληρώσω μόνο ότι τα έργα αυτά σταμάτησαν με ευθύνη των τραπεζών. Το δημόσιο δεν οφείλει τίποτα. Είχε βέβαια εκκρεμότητες το Δημόσιο το 2009. Για παράδειγμα, οι συμβάσεις παραχώρησης που με πολλή προχειρότητα είχαν γίνει το 2007 θέλω να πω ότι προέβλεπαν σε 12 μήνες να αποδωθούν ελεύθεροι όλοι οι χώροι, να γίνουν όλες οι απαλλοτριώσεις.  Όλα αυτά έπρεπε να είχαν τελειώσει τον Απρίλη του 2009. Είχε δηλαδή εκπνεύσει το δωδεκάμηνο για όλες τις παραχωρήσεις. Τον Οκτώβριο του 2009 είχαν γίνει 8% με 10% μόνον απαλλοτριώσεις, για να μην αναφερθώ στις μεταφορές, στον όγκο και τα άλλα θέματα που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον και την αρχαιολογία.

Εδώ, όμως και πολλούς μήνες δεν υπάρχει κανένα θέμα με την ανάπτυξη κατασκευαστικών μετώπων. Τα θέματα όλα αυτά έχουν λυθεί. Το πρόβλημα είναι με τις τράπεζες . Άλλες δεν θέλουν να πάρουν το ρίσκο και άλλες δεν έχουν τη ρευστότητα, όπως πλέον επιβεβαιώνει και σε έγγραφο της Ε.Ε.. Δεν είναι μόνο δικές μας εκτιμήσεις και αξιολογήσεις, είναι οι θέσεις και οι εκτιμήσεις της Ε.Ε.. Το Δημόσιο δεν οφείλει, όπως είπα τίποτα, δεν έχει εκκρεμότητα. Ασφαλώς τα θέματα που τους αφορούν και τα δικαιώματά τους θα τα διεκδικήσουν οι παραχωρησιούχοι, όπως ορίζουν οι συμβάσεις του 2007 που έχουν κυρωθεί με νόμο στη Βουλή, αλλά δεν είναι πλέον, όπως το κίνημα των διοδίων, αιτία αναστολής της χρηματοδότησης. Είναι καθαρά η αδυναμία των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν ή η άρνησή τους γιατί δεν θέλουν αναλάβουν ρίσκο, λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας, γιατί εκτιμούν, από τη δική τους πλευρά -δεν το λένε βέβαια δημοσίως- ότι δεν είναι βιώσιμα τα έργα.

Οι εταιρείες που κατασκευάζουν τα έργα είναι μεγάλες ελληνικές και ευρωπαϊκές κατασκευαστικές εταιρείες και τα δάνεια τα έχουν πάρει από τις ίδιες τράπεζες είτε είναι τα δάνεια που είναι μέσα στις συμβάσεις παραχώρησης είτε είναι τα δάνεια που παίρνουν απευθείας και οι εγγυητικές επιστολές. Είναι ίδιες τράπεζες και ίδιες εταιρείες. Βεβαίως, εάν δεν ξεκινήσουν τα έργα πολύ σύντομα, θα υπάρξει πρόβλημα και με τις κατασκευαστικές εταιρείες με τις εγγυητικές επιστολές και με τις επισφάλειές τους.

Εμείς θέλουμε να γίνουν τα έργα -αυτό θέλαμε από την αρχή- ανεξάρτητα. Αν ήμασταν εμείς στην κυβέρνηση το 2007 θα είχαμε διαφορετικό σχεδιασμό για τα έργα και διαφορετικές προτεραιότητες. Το είπα και χθες στην Ολομέλεια ότι δεν μπορεί τόσο εύκολα να δεσμεύεται η Πολιτεία για τριάντα χρόνια με συμβάσεις παραχώρησης με τόσο περιοριστικούς και αυστηρούς όρους και να έχει τέτοια αβεβαιότητα για την εξέλιξη της οικονομίας, των θεσμών και μια σειρά άλλων θεμάτων, που δεν εξαρτώνται μόνον από την Ελλάδα. Εξαρτώνται από την πορεία της Ευρώπης, την παγκόσμια οικονομία. Αυτό δεν αφορά -το τονίζω πάλι- μόνο την Ελλάδα. Τα ίδια προβλήματα έχουν και η Ισπανία, η Πορτογαλία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτή, κατά κάποιο τρόπο, η φρενίτιδα των συμβάσεων παραχώρησης και των ΣΔΙΤ την προηγούμενη δεκαετία που ξεκίνησε από τις αγγλοσαξονικές χώρες και κυριάρχησε σε όλη την Ευρώπη, νομίζω ότι πρέπει να επανεξεταστεί με πολύ πιο ψυχραιμία και ρεαλισμό. Ασφαλώς και χρειαζόμαστε την ιδιωτική χρηματοδότηση, την τραπεζική χρηματοδότηση, τη χρηματοδότηση των παραχωρησιούχων, πρέπει, όμως, όλα αυτά να γίνονται πάνω σε ένα υπεύθυνο και στέρεο έδαφος, γιατί στο τέλος το πληρώνει και το δημόσιο και ο φορολογούμενος πολίτης και οι κατασκευαστικές εταιρίες. Οι τράπεζες είναι βέβαιο ότι διασφαλίζουν με τον απόλυτο τρόπο τα συμφέροντά τους, όπως φαίνεται και όπως διακηρύσσουν τα έχουν διασφαλισμένα και από τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει με τους παραχωρησιούχους.

 Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε, λέγοντας ότι εμείς δουλέψαμε από την αρχή σε τρεις κατευθύνσεις. Ένα, να λύσουμε τα θέματα των απαλλοτριώσεων, τα θέματα της αρχαιολογίας, του περιβάλλοντος και αυτά έχουν λυθεί. Το δεύτερο, δουλέψαμε για να λύσουμε τα τεχνικά θέματα. Επειδή όλα αυτά τα έργα ήταν μελέτη-κατασκευή, ότι είχαν πάρα πολλά τεχνικά προβλήματα. Πάρα πολλές αποφάσεις απορριπτικές και αρνητικές και ακυρώσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας που επίσης έδειχναν την προχειρότητα και τη βιασύνη στη δημοπράτηση των έργων. Τα θέματα αυτά έχουν συζητηθεί και έχουν διευθετηθεί και αυτή είναι μια μεγάλη δουλειά από πολλά στελέχη, από πολλές υπηρεσίες τα προηγούμενα δυόμισι χρόνια, γι’ αυτό και φτάσαμε στο μνημόνιο συναντίληψης με τις τέσσερις παραχωρήσεις το Μάιο του 2011. Απορρίψαμε την πρόταση των τραπεζών για το πώς μπορούν να επαναχρηματοδοτήσουν τα έργα, γιατί αν γινόταν αποδεκτή δεν θα υπηρετούσαμε το δημόσιο συμφέρον. Το είχαμε πει και τότε ότι για μας προτεραιότητα έχει το δημόσιο συμφέρον, ο φορολογούμενος πολίτης και ο χρήστης. Βεβαίως δεχθήκαμε κατηγορίες από εκείνες τις πλευρές. Μπορεί να είναι και τιμή, όμως, για εμάς ότι υπερασπιστήκαμε πρωτίστως το δημόσιο συμφέρον και τον φορολογούμενο πολίτη και έτσι υπηρετούμε και τη βιωσιμότητα των έργων. Δουλέψαμε και καταθέσαμε μοντέλα που καθιστούν βιώσιμα τα έργα, έχουν γίνει αποδεκτά από την Ε.Ε. και υποχρεώθηκαν οι παραχωρησιούχοι και οι τράπεζες να δουλέψουν πάνω σε αυτά τα μοντέλα. Αυτά τα μοντέλα, όμως, για να εφαρμοστούν, χρειάζονται δύο πράγματα και αυτά ήδη τα έχουμε δουλέψει και βρίσκονται στην ολοκλήρωσή τους. Το πρώτο  είναι η ολοκλήρωση του PSI και της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, να δούμε ποιες από αυτές έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν τα έργα και αυτό θα καταγραφεί στο επόμενο δίμηνο το αργότερο. Δεύτερο  έχει να κάνει με αυτό που από το καλοκαίρι του 2011, μετά από απόφαση της κυβέρνησης του Γιώργου Παπανδρέου καταλήξαμε και προτείναμε στον Ράιχενμπαχ, επικεφαλής της task force και στον κ. Χαν, Επίτροπο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε. τη συγκεκριμένη φόρμουλα. Δηλαδή, να αλλάξει ο κανονισμός του ΕΣΠΑ, κάτι που ήδη ψηφίστηκε στην επιτροπή των περιφερειών -θέλω να πω εδώ ότι οι Ευρωβουλευτές όλων των ελληνικών κομμάτων έχουν βοηθήσει- και στις 15 Απρίλη ψηφίζεται στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου. Αλλάζει ο κανονισμός, μπορεί πλέον να μπει εγγύηση ένα μέρος του ΕΣΠΑ στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με την οποία έχουμε κάνει πάρα πολλές συνεργασίες και προετοιμασία και αυτή να μοχλεύσει χρήματα, να εγγυηθεί δηλαδή με τον άλφα ή βήτα τρόπο, όπως ανέπτυξε προηγουμένως και ο κ. Υπουργός την αναχρηματοδότηση των έργων.

 Αυτές, λοιπόν, οι δύο παράλληλες διαδικασίες που είναι σε εξέλιξη, μέσα στον Απρίλη και Μάιο το αργότερο θα έχουν ολοκληρωθεί. Ταυτόχρονα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι προετοιμασίες όσον αφορά τα τεχνικά θέματα, γι’ αυτό είμαι αισιόδοξος ότι μπορεί μέσα στο καλοκαίρι -προς το τέλος καλοκαιριού- να έχουμε επανεκκίνηση των έργων. Είναι όμως πολύ σύνθετα θέματα, πολύ δύσκολα θέματα και χρειάζεται αφενός μεν καθαρή σκέψη και βούληση, ανοιχτή συζήτηση, γιατί είναι μεγάλα θέματα και δεν μπορούν αυτά να γίνονται απλώς μεταξύ υπηρεσιακών παραγόντων και των αρμόδιων φορέων. Γι’  αυτό και χθες στη Βουλή πρότεινα μια δημόσια ανοιχτή συζήτηση γύρω από το θέμα των παραχωρήσεων, όπως ήδη τόνισα  και προηγούμενα, ειδικότερα για τις τέσσερις αυτές παραχωρήσεις.

 Πιστεύω ότι μετά τις εκλογές το Κοινοβούλιο θα την κάνει αυτή τη συζήτηση. Είναι ανάγκη να γίνει αυτή η συζήτηση, πριν φυσικά, φτάσουμε στην υπογραφή της όποιας σύμβασης, η οποία ούτως ή άλλως θα περάσει και πάλι από το Κοινοβούλιο, όπως οι συμβάσεις του 2007 ορίζουν.

 Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε, λέγοντας ότι αυτή η δουλειά και η προετοιμασία, όπως είπαν και συνάδελφοι προηγουμένως και τους ευχαριστώ για τη θετική τους αξιολόγηση, έγινε ασφαλώς και από τους τρεις υπουργούς που πέρασαν από το Υπουργείο, τους υφυπουργούς, τους γενικούς γραμματείς, από τα στελέχη, τους συνεργάτες τις ανώνυμες εταιρείες και είναι μια πολύ σημαντική δουλειά και είναι ένα κεκτημένο, όπου έχουμε εκκρεμότητες για την επόμενη κυβέρνηση, αυτό, όπως είπα γίνει και μια δημόσια συζήτηση Ελληνικό Κοινοβούλιο.

 Κλείνω για την Κρήτη λέγοντας ότι και εμένα είναι το μεγάλο παράπονό μου γιατί είχαμε μια πολύ καλή προετοιμασία την εποχή που είμαστε στην αντιπολίτευση για το master plan των έργων της Κρήτης και για τη δημιουργία της «Κρήτης Α.Ε.». Δυστυχώς, όμως, για διάφορους λόγους μόλις πρόσφατα επικυρώθηκε το Δ.Σ. της«Κρήτης Α.Ε.». Έχει να κάνει εδώ και με τις αλλαγές των υπουργών και οι υπογραφές άλλαζαν και συνθέσεις άλλαζαν και αυτό είναι ένα πρόβλημα και μια αδυναμία. Βεβαίως έργα στην Κρήτη έγιναν και γίνονται. Οι ανάγκες είναι, όμως, είναι πολύ μεγάλες. Το master plan είναι κατατεθειμένο από την άνοιξη του 2010 και για τις μελέτες και για τα έργα και είμαι βέβαιος ότι πολύ γρήγορα θα έχουμε μια συνολική ώθηση και στα έργα τα αναπτυξιακά της Κρήτης που τόσο ανάγκη τα έχει.

Όπως επίσης για το αεροδρόμιο του Καστελίου, αν ολοκληρωνόταν ο διαγωνισμός που είχε προκηρυχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, θα είχαμε  το πρόβλημα των συμβάσεων παραχώρησης, διότι ακριβώς με το ίδιο καθεστώς και τις ίδιες προϋποθέσεις θα γινόταν. Αυτό αποφευχθεί, αλλά μπαίνοντας στην κρίση, δυστυχώς, οι τράπεζες αρνούνται να χρηματοδοτήσουν πλέον αυτό το έργο, προς το παρόν, για τους λόγους που είπα προηγουμένως. Επειδή και η δεύτερη δημοπράτηση που έγινε το φθινόπωρο 2011 είχε τα ίδια  τεχνικά χαρακτηριστικά τα ινία  για την εποχή δεν το καθιστούν  βιώσιμο, γι΄αυτό και ο διαγωνισμός κηρύχτηκε άγονος. Γι’  αυτό ακριβώς θα ξεκινήσει νέος κύκλος διαβούλευσης τις επόμενες ημέρες και φαντάζομαι ότι μετά τις εκλογές θα είναι έτοιμη η επαναδημοπράτηση του έργου,  τότε πλέον και οι  τράπεζες θα  να πατούν στα πόδια τους για  την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων θα έχουμε, την οποία έχουμε ήδη εξασφαλισμένη η γι’ αυτό το τόσο σημαντικό και στρατηγικής σημασίας αναπτυξιακό έργο που είναι το αεροδρόμιο στο Καστέλι του Ηρακλείου της Κρήτης.

Σήμερα το πρωί με ενημέρωσε ο κ. Μωραϊτης ότι  υπέγραψε την ένταξη στο εθνικό σκέλος του προϋπολογισμού, το έργο  στον περιφερειακό του Βόλου.

Δεν θα επέμβει καμία κυβέρνηση  και δεν μπορεί να επέμβει. Απλώς, η προσωπική μου γνώμη είναι  ότι η συντήρηση, εκμετάλλευση και ασφάλεια της  ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ θα είναι πιο παραγωγική και αποδοτική  και για το ελληνικό δημόσιο,  εάν γίνει με το καθεστώς που πρότεινε η ίδια  η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ και στο οποίο συμφωνώ.  Δηλαδή, η ίδια η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ να κάνει  τον διαγωνισμό και να αναθέσει σε μια κοινοπραξία τη συντήρηση,  την ασφάλεια  και την εκμετάλλευση της  μέχρι εκεί. Την εποπτεία θα είχε η  ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ. Όμως, λόγω του μνημονίου  εντάχθηκε στο ταμείο  όλη η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ και τώρα πρέπει να διαχωριστεί η EGNATIA ENGEENERING.  Η  ΕΓΝΑΤΙΑ από το 2006 και μετά κατασκευάζονταν με δάνεια από ιδιωτικές τράπεζες και όχι από το ΕΣΠΑ ούτε με το χαμηλότοκο δάνειο της ΕΤΕ γιατί είχε πιάσει το πλαφόν της. Αυτά τα δάνεια ελήφθησαν  με εγγύηση τα διόδια  της ΕΓΝΑΤΙΑΣ και επιστροφή του Φ.Π.Α.  Όμως γι’ αυτήν την επιστροφή  μέχρι τον Οκτώβριο του 2009  δεν είχε έρθει ούτε ένα ευρώ.  Είχε φτάσει 750 εκατ. €  το χρέος του δημοσίου για επιστροφή Φ.Π.Α στην ΕΓΝΑΤΙΑ. Δεύτερον, τα διόδια μπήκαν πέρυσι στην ΕΓΝΑΤΙΑ, ενώ έπρεπε να λειτουργούν  από το 2006, την ημέρα που υπέγραφε η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ και  η προηγούμενη κυβέρνηση τα δάνεια και έβαζε εγγύηση τα διόδια.  Γι’ αυτό το λόγο  μια από τις τράπεζες έχει κάνει  καταγγελία της σύμβασης  και έχει κατάσχει τα διόδια,  τα  διόδια που εισπράττονται από την ΕΓΝΑΤΙΑ,  πηγαίνουν απευθείας στα δάνεια , τα οποία ήταν 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ.  Αυτή τη στιγμή έχει φτάσει τα 650 εκατ. η οφειλή  της  ΕΓΝΑΤΙΑΣ. Δεν είναι  οφειλή της ΕΓΝΑΤΙΑΣ, αλλά του ελληνικού δημοσίου που φόρτωναν  στην ΕΓΝΑΤΙΑ, για να μην εμφανιστεί στο έλλειμμα και στο χρέος.

Έχουν  περάσει 15 χρόνια από την κατασκευή κάποιων τμημάτων της Εγνατίας και  χρειάζονται περίπου 50 εκατ. με 100 εκατομμύρια το χρόνο, αναλόγως με την συντήρηση που γίνεται. Όλα  αυτά μέσα στην κρίση που υπάρχει, δεν βλέπω κανέναν  επενδυτής να ενδιαφερθεί για την διαγωνισμό. Για να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις, θα πρέπει να πενταπλασιάσει το ύψος των διοδίων, για να του βγει. Αυτό θα είναι εγκληματικό για την ΕΓΝΑΤΙΑ, τους χρήστες και την περιφερειακή οικονομία, γι’ αυτό πιστεύω ότι στο τέλος θα υιοθετηθεί το σχέδιο της ίδιας της ΕΓΝΑΤΙΑΣ.

Ο κ. Αυγενάκης είναι γεγονός ότι ασχολείται συστηματικά με τα έργα της Κρήτης και ειδικά του Ηρακλείου, γνωρίζει τα θέματα και πάρα πολλές φορές έχει καταθέσει ερωτήσεις, έχουμε απαντήσει και θεωρώ πολύ σημαντικό και καλό γεγονός αυτό. Θέλω να πω όμως ότι παρότι είμαι στεναχωρημένος για την Κρήτη, γιατί μπορούσαμε να κάνουμε περισσότερα πράγματα, παρόλα αυτά κάποια πράγματα σημαντικά έγιναν. Δεν προσπαθώ, ούτε προσπάθησα να ωραιοποιήσω μια κατάσταση. Από κεκτημένη ταχύτητα μάλλον είπατε αυτή την έκφραση, θεωρώντας ότι πάντα ένας Υπουργός ωραιοποιεί μια κατάσταση. Το έχω πει και πριν από μερικές ημέρες μιλώντας στα τηλεοπτικά δίκτυα της Κρήτης με την ευκαιρία της δημοπράτησης του αεροδρομίου των Χανίων. Είμαι στενοχωρημένος, πράγματι η Κρήτη έχει μεγάλο έλλειμμα αναπτυξιακών υποδομών και αξίζει να υποστηριχτεί, γι’ αυτό ακριβώς από την εποχή που ήμασταν στην Αντιπολίτευση, είχαμε ετοιμάσει το μάστερ πλαν για τα έργα της Κρήτης και την ΚΡΗΤΗ Α.Ε.. Επειδή αναφερθήκατε  με λεπτομέρεια, θα πω και εγώ δύο λόγια.

Πρώτον, το έργο της παράκαμψης των Μαλίων ούτε το εγκαινιάσαμε ούτε κορδέλες κόψαμε. Η υπηρεσία με τον αγαπητό σύντροφό σας τον κ. Αγαπάκη, που ήταν επικεφαλής της υπηρεσίας εκεί και τα προηγούμενα χρόνια και επί ΝΔ, αποφάσισε.. Μίλησα πάλι μαζί του και μου είπε ότι έχει απόλυτη βεβαιότητα και την σύμφωνη γνώμη.  Του είπα αυτό που μου είχατε πει ότι η τροχαία φοβάται και μου είπε «και η τροχαία και ο τεχνικός σύμβουλος και οι πάντες έδωσαν την θετική απάντηση». Του ζήτησα να ξανακαλέσει μια σύσκεψη και να καλέσει και τους Βουλευτές να συζητήσετε. Αν δεν την έχει κάνει μέχρι τώρα, θα ζητήσω και πάλι την σύσκεψη αυτή γιατί έλαβα πολύ σοβαρά αυτά που είπατε. Η αγωνία η δική μου είναι ακόμα πιο μεγάλη. Θα ζητήσω σήμερα πάλι να πραγματοποιήσει οπωσδήποτε την σύσκεψη αυτή με τους φορείς και με τους Βουλευτές γιατί τα θέματα της ασφάλειας είναι τα πρώτα.  

Όσον αφορά τα φράγματα της Κρήτης που τα έχει ανάγκη αναφερθήκατε στην Πλακιώτισσα, από εσάς το έμαθα,  άρα δεν είναι προεκλογικού χαρακτήρα με την έννοια ότι οι υπηρεσίες έχουν μια σταθερή και πάγια εντολή να τρέχουν γρήγορα τα θέματα. Ευχαριστώ για την άμεση ενημέρωση που μου δώσατε. Σας το λέω αυτό για να σας δείξω ότι δεν έχουν προεκλογικό χαρακτήρα αυτά τα πράγματα. Είναι ένας προγραμματισμός σε εξέλιξη.

Θα γνωρίζετε το έργο  του Αποσελένι, το βρήκαμε παγιδευμένο και τραυματισμένο, ένα πολύ μεγάλο έργο περιβαλλοντικό και υδροδότησης στο Λασίθι, το  Ηρακλείο, παγιδευμένο στην κυριολεξία, Το καλοκαίρι του 2009. Καταφέραμε και πείσαμε την Ε.Ε. να δώσει παράταση χρόνου γιατί θα χάνονταν οι πόροι με όλα αυτά που είχαν προηγηθεί και αυτή τη στιγμή έχουμε λύσει όλα τα θέματα και πιστεύω, ότι πολύ γρήγορα θα ολοκληρωθεί το έργο θα ολοκληρωθούν  και οι τρεις εργολαβίες και ειδικά η τελευταία η δύσκολη με τη σήραγγα συγκέντρωσης υδάτων.

Όσον αφορά στο αεροδρόμιο στο Καστέλι, έτσι, όπως είχε σχεδιαστεί αυτό το έργο από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν επρόκειτο ποτέ να βρει χρηματοδότηση και εάν θα έβρισκε θα ήταν πάρα πολύ ακριβό σε βάρος της οικονομίας της Κρήτης. Δεν θέλω να σχολιάσω γιατί είναι υπερδιαστασιολογημένα  πολλά έργα στη χώρα μας όπως λιμάνια, αεροδρόμια, γεγονός που  παρατηρούν και οι κοινοτικοί.  Είναι ένα μεγάλο θέμα για τα δημόσια έργα όπως και για τις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων. Πρέπει να γίνει μια σοβαρή συζήτηση σε αυτή τη χώρα και νομίζω ότι είναι ώριμο, τώρα, το πολιτικό σύστημα για να συζητηθούν  σοβαρά γι’  αυτά τα θέματα, που είναι κρίσιμα και σημαντικά για την ανάπτυξη. Καταρχάς δεν είναι δικής μου αρμοδιότητας είναι του εκάστοτε Υπουργού, όμως, οφείλω να πω ότι προσπάθησαν οι Υπουργοί για αυτό το θέμα, απλώς, λόγω της αρχικής άρνησης των τραπεζών και των κοινοπραξιών να συζητήσουν την αρχική προκήρυξη, σας θυμίζω ότι έγινε 24 ώρες πριν προκηρυχθούν οι εκλογές του 2009 και 48 ώρες πριν προκηρύχτηκε ο διαγωνισμός για τις επεκτάσεις των αυτοκινητοδρόμων Αττικής, δεν υπήρξε αποτέλεσμα.

Νομίζω ότι το πολιτικό σύστημα κατάλαβε ότι αυτές οι πρακτικές είναι αρνητικές και δεν πρέπει να υπάρχουν έργα με προχειρότητα και βιασύνη γιατί το πληρώνουμε τώρα, με τους αυτοκινητόδρομους και με άλλα έργα, όπως στο πέταλο Μαλλιακού και στην Εγνατία. Στην Εγνατία, στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνα, υπάρχουν τρεις εταιρείες που από το καλοκαίρι του 2009, έχουν σταματήσει σε τρία διαφορετικά σημεία, απλώς.

Είχα έρθει στην Κρήτη πέρυσι το καλοκαίρι και είχα μιλήσει για το αεροδρόμιο και για τις διαστάσεις που πρέπει να έχει ο διάδρομος για να βρει επενδυτές από τη στιγμή που θα κατασκευαζόταν με το καθεστώς της σύμβασης παραχώρησης. Δυστυχώς, όμως, οι βουλευτές, όλων των περιφερειών το κάθε έργο το θέλουν όλο και πιο μεγάλο και είναι επιφυλακτικοί, που πολλές φορές ε΄χουν δίκιο απέναντι στην κεντρική διοίκηση, πολλές φορές, όμως, ξεκινά από λάθος εκτιμήσεις ή από τοπικούς ανταγωνισμούς προσωπικούς ή κομματικούς. Ο προηγούμενος Υπουργός κ. Ραγκούσης, προχώρησε στη δημοπράτηση του έργου κρατώντας βασικές τεχνικές προδιαγραφές της προηγούμενης δημοπράτησης. Είχαμε προειδοποιήσει όλοι ότι θα ήταν άγονος. Αυτή τη στιγμή με απόφαση του κ. Βορίδη, έχει ξεκινήσει μια καινούργια προσπάθεια και πιστεύω ότι η επόμενη κυβέρνηση μέσα και από διάλογο με τους παραγωγικούς φορείς της Κρήτης, να προχωρήσει στη δημοπράτηση του έργου, αφού και οι τράπεζες θα έχουν «σταθεί στα πόδια τους».

Ήταν στο ΛΑ.Ο.Σ. και έκανε κριτική στη Νέα Δημοκρατία, διότι το έργο αυτό το είχε δημοπρατήσει η Νέα Δημοκρατία. Το έργο αυτό φτάνει περίπου στα 800.000.000 ευρώ. Εμείς  έχουμε προγραμματίσει τα 200.000.000 ευρώ, να είναι από την ΕΤΕΠ, έχει συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, απλώς, η τελική υπογραφή θα μπει όταν θα συμμετάσχουν και ιδιώτες και τα άλλα περίπου 2000.000.000 ευρώ, θα έβγαιναν από την ενσωμάτωση του «σπατόσημου» του σημερινού, αεροδρομίου του Ηρακλείου.

Έχει σημασία ποιο ήταν το ερώτημα, προς την ΕΤΕΠ. Ασφαλώς, και δεν έχει υπογραφεί η σύμβαση με την ΕΤΕΠ για τη συγκεκριμένη χρηματοδότηση, αλλά η συμφωνία έχει γίνει και είναι  θετική. Όμως, είχαν βάλει τον όρο το αεροδρόμιο αυτό να βρει ιδιώτες επενδυτές. Το  αεροδρόμιο δεν επρόκειτο ποτέ να βρει επενδυτή όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί και δεν επρόκειτο ποτέ να υπογράψει η ΕΤΕΠ. Για αυτό πρέπει να γίνει ένας σοβαρός διάλογος για να γίνει το έργο. Διότι εάν πηγαίνουμε με τη λογική όσο πιο μεγάλο, όσο πιο φαρδύ, τόσο πιο καλά  δεν πρόκειται να γίνει κανένα έργο στην Ελλάδα. Όπως , σας είπα, έχουν γίνει έργα πολλές φορές που είναι πολύ μεγάλα και δεν χρειάζονται στη χώρα μας. Ειδικά στην Κρήτη και με τον ανταγωνισμό που έχουν όλοι οι τουριστικοί προσδιορισμοί της ευρύτερης περιοχής Ανατολικής Μεσογείου δεν πρέπει να είναι υψηλού κόστους το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Σε αυτό το σημείο βρισκόμαστε, λοιπόν, και νομίζω ότι αμέσως μετά τις εκλογές η νέα κυβέρνηση θα έχει μπροστά της μια έτοιμη δουλειά.

Όσον αφορά στην Κρήτη Α.Ε., στεναχωριέμαι πολύ και πάλι, όπως, είπα δεν είναι δική μου η αρμοδιότητα, αλλά επειδή ήμουν υπεύθυνος για τα δημόσια έργα από την πλευρά του ΠΑ.ΣΟ.Κ., ως αντιπολίτευση είχαμε διατυπώσει αυτή την πρόταση. Πρέπει να σας πω, όμως, ότι αυτή την πρόταση, μπορεί να ήταν και δική σας άποψη, η Νέα Δημοκρατία μέχρι το 2009 την αρνούνταν. Μάλιστα, βρήκαμε και δύο επιστολές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο Υπουργείο, που της πρότεινε από το 2006, να δημιουργηθεί η ΚΡΗΤΗ Α.Ε. κατά το πρότυπο της ΕΓΝΑΤΙΑΣ  Α.Ε.. Μπορώ να φανταστώ γιατί η Νέα Δημοκρατία το αρνιόταν αυτό, διότι μια ΚΡΗΤΗ Α.Ε.  θα «έτρεχε» τις προετοιμασίες και τα έργα και θα έπρεπε να χρηματοδοτήσει τα έργα. Δεν θα αναφερθώ στο τι είχε προγραμματίσει και τι είχε δεσμεύσει η προηγούμενη κυβέρνηση, τα έχουμε πει αυτά. Εμείς είχαμε κάνει ένα MASTER PLAN μελετών – έργων και πηγών χρηματοδότησης για την ΚΡΗΤΗ Α.Ε.  και το παρουσιάσαμε στο Ηράκλειο. Αυτό είναι κατατεθειμένο και είναι υπαρκτό. Βεβαίως  με την οικονομική κρίση είναι γεγονός ότι θα έχει κάποια προβλήματα για να μπορέσει να αξιοποιήσει  όλες τις πηγές χρηματοδότησης. Σε κάθε περίπτωση, όμως είναι πολύ ισχυρό επειδή κάθε έργο που προλάβαμε και ωριμάσαμε, κάθε έργο για το οποίο μπορούσαμε να διασφαλίσουμε πόρους το δημοπρατήσαμε ή το ολοκληρώσαμε ή το παραδώσαμε στην Κρήτη. Δεν είμαι ευχαριστημένος, το είπα και επιμένω σε αυτό, για αυτά που μπορούσαμε να κάνουμε στην Κρήτη. Έχετε δίκιο η ΚΡΗΤΗ Α.Ε.  αν ήταν δικής μου αρμοδιότητας θα είχε τελειώσει από το 2010, γιατί όλα ήταν έτοιμα και είχε περάσει και από την διϋπουργική επιτροπή. Μετά, όμως είχαμε αλλαγές Υπουργών και ο τελευταίος Υπουργός, άλλαξε και κόμμα, αυτή είναι η πραγματικότητα. Συγκροτήθηκε τελικά  ένα διοικητικό συμβούλιο, το οποίο έμαθα ότι όλοι είναι από τα Χανιά, που είναι ένα σοβαρό θέμα και αυτό, ενώ η πρόταση που είχαμε διατυπώσει εμείς ήταν καλή και κάλυπτε όλη την Κρήτη. Ελπίζω όλα αυτά να διορθωθούν και σε κάθε περίπτωση να μην επαναληφθούν αυτά τα λάθη.

Το Άκτιο – Αμβρακία «τρέχει» και δικαιωθήκατε γιατί, όπως θυμάστε, είχαμε κάποιες επιφυλάξεις, λόγω της μεγάλης έκπτωσης.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ