Ομιλία Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη στην Βουλή, κατά τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή της Ν.Δ. κ. Αποστολάκου Γρηγόρη σχετικά με τα διόδια στο Λογκανίκο Λακωνίας

0
123

Ευχαριστώ και τον κύριο συνάδελφο για την ερώτησή που μου απευθύνει, γιατί φέρνει ένα θέμα που μπορεί να μην φαντάζει σημαντικό για τους πολλούς, αλλά έχει τη σημασία και την ουσία του και καταδεικνύει ότι πολλές φορές ο σχεδιασμός, όπως έχουμε πει, των αυτοκινητοδρόμων ήταν πρόχειρος και γι’ αυτό προέκυψαν πολλά προβλήματα, αλλά και ότι το χρηματοδοτικό σχήμα δεν ήταν το κατάλληλο, γι’ αυτό και έχουμε πυκνά και ακριβά διόδια και μάλιστα κατά τη διάρκεια της κατασκευής.

Όπως πολύ σωστά είπε ο αγαπητός συνάδελφος, στα πλαίσια της διαπραγμάτευσης που κάνουμε συνολικά για τα έργα, για την επανεκκίνηση της χρηματοδότησης εκ μέρους των τραπεζών για την κατασκευή συμπεριλαμβάνεται γενικότερα και η πολιτική διοδίων.

Θα ήθελα να πω μάλιστα στον κύριο συνάδελφο ότι τον προηγούμενο χρόνο θα είχαμε αύξηση κατά 33% από τις αρχές του 2011 στο τμήμα από το Κλειδί Ημαθίας μέχρι τις Ράχες Μαλιακού και κατά 50% περίπου κατά μέσο όρο από τη Σκάρφια του πετάλου Μαλιακού μέχρι την Αθήνα και από την Αθήνα μέχρι τη Σαλαμίνα.

Ζητήσαμε να μην γίνουν αυτές οι αυξήσεις γιατί εν μέσω κρίσης θα ήταν καταστροφικό για τις μετακινήσεις, για την οικονομία, για τις τοπικές κοινωνίες και δεν έγιναν αυτές οι αυξήσεις. Πρέπει να ξέρετε όμως, με βάση τις συμβάσεις παραχώρησης ότι χρεώνεται την απώλεια εσόδων για την παραχώρηση το δημόσιο, ο φορολογούμενος πολίτης. Και αλλού έγιναν παρεμβάσεις για τις τοπικές μετακινήσεις όπου υπάρχουν διευκολύνσεις με κάρτες ελεύθερης διέλευσης ή με κάρτες μειωμένου κόστους όπου επίσης, θα καταβάλλει το δημόσιο τις διαφορές των εσόδων.

Τα έργα βρίσκονται σε μια κρίσιμη φάση. Ελπίζω με τη χθεσινή απόφαση που πήραμε στη Βουλή, την ανακεφαλαίωση των τραπεζών, αλλά ταυτόχρονα και με την προσπάθεια που κάνουμε με τον κ. Ράιχενμπαχ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να υπάρξει δυνατότητα της επαναχρηματοδότησης των έργων με τον έναν ή τον άλλο τρόπο μετά το Μάρτιο, γιατί τα έργα αυτά είναι αναγκαία για τη χώρα, για την ανάπτυξη και για την απασχόληση.

Οι τράπεζες αρνούνται εδώ και ενάμιση χρόνο τη χρηματοδότηση όπως οφείλουν, προβάλλοντας λόγους, όπως ότι δεν έγιναν εγκαίρως οι απαλλοτριώσεις μέχρι το 2009, ότι υπήρχαν διάφορα προβλήματα με τους αρχαιολογικούς χώρους, με το περιβάλλον, με την άρνηση των πολιτών οργανωμένα ή όχι να πληρώνουν διόδια και στο τέλος, με την οικονομική κρίση και τη μείωση των ροών.

Παρ’ όλα αυτά, εμείς πιστεύουμε ότι με βάση τις συμβάσεις οι τράπεζες πρέπει να χρηματοδοτούν τα έργα. Βεβαίως, όλοι ξέρουμε την αδυναμία που έχουν σήμερα οι τράπεζες να χρηματοδοτήσουν ακόμα και την πιο μικρή επιχείρηση. Δικό τους, λοιπόν, είναι το πρόβλημα και δεν είναι του δημοσίου, γιατί το δημόσιο και ο πολίτης κάνουν το καθήκον τους.

Στα πλαίσια αυτής της γενικότερης διαπραγμάτευσης, όπως πολύ σωστά είπατε, συζητούμε και για τα διόδια και για τέτοιες παρεμβάσεις, στις οποίες αναφερθήκατε και εσείς προηγουμένως. Πρέπει, όμως, να τονίσω ότι με βάση τις συμβάσεις του 2007 έχει τη δυνατότητα ο παραχωρησιούχος να τοποθετεί μετωπικά και πλευρικά διόδια εκεί που οι κυκλοφοριακές του μελέτες τον οδηγούν. Σε αυτά τα πλαίσια, λοιπόν, κατασκεύασαν και τοποθετούν και τα πλευρικά διόδια στο Λογκανίκο.

Ακόμη, θέλω να πω ότι η ΚΥΑ που υπέγραψε ο κ. Βορίδης πριν από μερικές ημέρες ήταν για την έγκριση των περιβαλλοντολογικών όρων…

για τους σταθμούς διοδίων και τα ΣΕΑ Πελλάνας, γι’ αυτόν το σκοπό και όχι βεβαίως για τα διόδια καθαυτά, τα οποία έχουν χωροθετηθεί και οριστεί από το 2007 και τη σύμβαση παραχώρησης.

Κατ’ αρχάς, θέλω να πω ότι οι αυτοκινητόδρομοι είναι αρμοδιότητα του εκάστοτε Υπουργού και με αυτήν την έννοια ας περιμένουμε μερικές μέρες για την τοποθέτησή του. Θέλω, όμως, να πω ότι αυτή ήταν η κατεύθυνση και του Υπουργού κ. Βορίδη, αλλά και των προηγούμενων Υπουργών, που αναφέρατε προηγουμένως και οι παρεμβάσεις έχουν γίνει.

Πρώτον σημειώνω ότι στους επόμενους μήνες θα κατασκευαστούν τα έργα, όπως το αρδευτικό που μέσα περιλαμβάνεται και η γέφυρα, όπως πολύ σωστά αναφέρατε, γιατί είναι μέσα στη σύμβαση παραχώρησης και είναι υποχρέωση του παραχωρησιούχου.. Βεβαίως, όλα αυτά θα λειτουργήσουν όπως ορίζει η σύμβαση με τα χρονοδιαγράμματα. Δεν πρόκειται να τους επιτραπεί να έχουν τις εισπράξεις πριν ολοκληρώσουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις.

Το δεύτερο που θέλω να πω είναι ότι ο Μορέας, όπως πολύ σωστά είπατε –και το κομμάτι αυτό είναι τμήμα του Μορέα- είναι η μόνη παραχώρηση από τις πέντε που ολοκληρώνεται και είναι πολύ σημαντικό αυτό, γιατί οι άλλες έχουν πολύ μεγάλα προβλήματα, όπως είπαμε προηγουμένως.

Τέλος, θα ήθελα να τονίσω ότι, όπως με ενημερώνουν εδώ και οι αρμόδιες υπηρεσίες, η απόσταση μεταξύ του ανισόπεδου κόμβου Λογκανίκου και του ανισόπεδου κόμβου Σπάρτης είναι 30,5 χιλιόμετρα, ενώ το σύνολο του υποτμήματος Λεύκτρο-Σπάρτη είναι περίπου 46 χιλιόμετρα. Και στους πλευρικούς σταθμούς του ανισόπεδου κόμβου Λογκανίκου χρεώνουν επακριβώς το μήκος της διανυόμενης διαδρομής από και προς τη Σπάρτη. Επομένως, τα διόδια τέλη που θα εισπράττουν από τους πλευρικούς σταθμούς διοδίων στον ανισόπεδο κόμβο Λογκανίκου, αφορούν μόνο τους χρήστες με κατεύθυνση από και προς Σπάρτη, οι οποίοι φυσικά δεν θα διέρχονται από τον μετωπικό σταθμό διοδίων στην Πετρίνα.

Υπάρχει και το πλευρικό δίκτυο που μπορεί να χρησιμοποιείται εναλλακτικά χωρίς διόδια το συμπληρωματικό δίκτυο, το επαρχιακό όπως είπατε κι εσείς προηγούμενα.

Κλείνοντας, θα ήθελα να πω και πάλι ότι στα πλαίσια της συνολικής διαπραγμάτευσης, όπως πολύ σωστά είπατε, θα δούμε τα θέματα των παράπλευρων αυτών διοδίων για τη διευκόλυνση των τοπικών μετακινήσεων μέσα στο πνεύμα των συμβάσεων, γιατί όπως ξέρετε αυτές οι συμβάσεις έχουν κυρωθεί με νόμο στη Βουλή και μόνο με νόμο μπορούν να τροποποιηθούν, με κοινή συμφωνία και των δύο πλευρών.  Πιστεύω ότι θα έχουμε να πούμε κάτι πιο συγκεκριμένο και κάτι καλύτερο πάρα πολύ σύντομα.

Ευχαριστώ πολύ.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ