Ομιλία Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη στην επίκαιρη ερώτηση του ανεξάρτητου Βουλευτή κ. Γεωργίου Κοντογιάννη σχετικά με το αεροδρόμιο Ανδραβίδας

0
119


Ευχαριστώ και το συνάδελφο που φέρνει και πάλι το θέμα στη Βουλή, όπως έκαναν και άλλοι συνάδελφοι από την Ηλεία. Θα του απαντήσω και πάλι ότι εμείς εμμένουμε στο σχεδιασμό ως Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για τη μετατροπή του στρατιωτικού αεροδρομίου της Ανδραβίδας και σε πολιτικό. Αυτή είναι η βασική επιλογή και σε αυτή εμμένουμε και γι’ αυτήν εργαζόμαστε.

Για το λόγο αυτό,  έχουμε προβεί σε μία σειρά από ενέργειες και προσπάθειες, οι οποίες μας έχουν φέρει σε ένα τελικό σημείο για τη δημοπράτηση του έργου. Η  διαχειριστική αρχή του Υπουργείου Υποδομών, η Ενδιάμεση Αρχή Μεταφορών έχει ολοκληρώσει τις διαδικασίες και έχει προχωρήσει στην ένταξη του τμήματος των υποδομών που θα χρηματοδοτηθεί από το τομεακό πρόγραμμα του Υποδομών. Επίσης εργάζεται και   η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας σε συνεργασία με το ΓΕΑ και με το ΓΕΕΘΑ για την ολοκλήρωση των μελετών και την ένταξη και χρηματοδότηση  των υπόλοιπων έργων από το περιφερειακό αναπτυξιακό πρόγραμμα Δυτικής Ελλάδας και κυρίως  του διαδρόμου προσγείωσης απογείωσης, και του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών.

Είμαστε έτοιμοι, λοιπόν, ως Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων που εποπτεύουμε και την αντίστοιχη υπηρεσία την ΕΥΔΕ Αεροδρομίων Νοτίου Ελλάδος να προχωρήσουμε στη δημοπράτηση. Με βάση, όμως, τους κοινοτικούς κανονισμούς, επειδή αθροιστικά το έργο ξεπερνάει τα 50 εκατομμύρια ευρώ, χρειάζεται μία μελέτη κόστους-οφέλους, η οποία θα υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσα από τα Υπουργείο Ανάπτυξης και θα αξιολογηθεί. Τα  κοινοτικά χρήματα, τα οποία θα επενδυθούν -γιατί θα χρηματοδοτηθούν μέσα από το Ε.Σ.Π.Α.- στο αεροδρόμιο της Ανδραβίδας  πρέπει να έχουν αντίκρισμα αναπτυξιακό. Εμείς πιστεύουμε ότι έχουν και ότι θα είναι θετική και η απόφαση. Αυτή, όμως, η μελέτη κόστους-οφέλους ακόμη δεν έχει γίνει και πρέπει να γίνει. Η  εκτίμησή μας είναι ότι πολύ γρήγορα θα γίνει.

Υπάρχει και ένα δεύτερο θέμα, το οποίο έχει τεθεί από το 2005 από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το οποίο η χώρα μας δεν το αξιολόγησε όσο θα έπρεπε μέχρι σήμερα, δεν το πήρε υπ’ όψιν της σε πολλά έργα. Πρέπει  να σας πω ότι το Δεκέμβρη ήρθε ακόμη μια επιστολή στο Υπουργείο Ανάπτυξης, με βάση την Κοινοτική Οδηγία του 2005, η οποία   μας κοινοποιήθηκε, που λέει  ότι, επειδή τα αεροδρόμια λειτουργούν  σε ένα ανοικτό ανταγωνιστικό περιβάλλον, κάθε κρατική και κοινοτική χρηματοδότηση, πρέπει να αξιολογείται, διότι η κρατική χρηματοδότηση μπορεί να δημιουργεί προβλήματα στη λειτουργία άλλων αεροδρομίων, τα οποία επίσης έχουν χρηματοδοτηθεί από κρατικά και κοινοτικά χρήματα.

Κύριε συνάδελφοι, όπως ξέρετε, η Ευρωπαϊκή Ένωση ενεργοποιεί όλες αυτές τις Οδηγίες και η κάθε χώρα, η οποία εισπράττει κοινοτικές επιχορηγήσεις, επιδοτήσεις και χρηματοδοτήσεις, θα πρέπει να τα παίρνει υπ’ όψιν όλα αυτά. Αυτή η αξιολόγηση, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης, θα πρέπει επίσης να έχει θετικά αποτελέσματα, για να προχωρήσουμε στη δημοπράτηση του έργου.

Από την πλευρά του Υπουργείου Υποδομών, όπως είπα, ολοκληρώθηκαν όλες οι διαδικασίες και ταυτόχρονα έχουν δεσμευθεί και οι πόροι. Το ίδιο έχει γίνει και από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας. Μένουν, όμως, αυτά τα δυο σημαντικά θέματα, τα οποία πιστεύουμε ότι πολύ γρήγορα μπορούμε να τα ξεπεράσουμε.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, η συνεργασία των αρμόδιων υπηρεσιών μας με το ΓΕΑ έχει καταδείξει ότι δεν μπορεί να διαχωριστεί το ένα αντικείμενο από το άλλο, ότι δεν μπορεί δηλαδή να κατασκευαστεί μόνο ο αεροσταθμός και ο χώρος στάθμευσης, χωρίς να έχουμε και αναβάθμιση του διαδρόμου προσγείωσης και έργο.

Συμμερίζομαι την αγωνία του κυρίου συναδέλφου και την αντίδρασή του απόλυτα, όπως και των άλλων συναδέλφων και των παραγόντων της Ηλείας, ειδικά σε μία περίοδο που η Ηλεία έχει υποστεί  καταστροφές από τις πλημμύρες, για τις οποίες θα ήθελα να σας πω ότι θα είμαστε αρωγοί. Περιμένουμε από τα αρμόδια όργανα της αυτοδιοίκησης την οριοθέτηση των περιοχών που έχουν πληγεί, για να προχωρήσουμε στην έκδοση των ανάλογων αποφάσεων με τα συναρμόδια Υπουργεία, για να δοθούν  οι αποζημιώσεις, παρ’ όλη τη δύσκολη οικονομική κατάσταση, στην οποία βρίσκεται η χώρα.

Θα ήθελα να πω ότι στόχος μας είναι και εμμένουμε –το τονίζω αυτό κύριε συνάδελφε- ότι μπορεί και πρέπει να γίνει αυτό το Αεροδρόμιο. Από την άλλη πλευρά όμως, από τη στιγμή που διεκδικούμε κοινοτικά χρήματα για να χρηματοδοτήσουμε το έργο, δεν μπορούμε να παραβιάζουμε τους κοινοτικούς κανονισμούς. Διότι τα έργα αυτά θα αξιολογηθούν από την αρμόδια διαχειριστική αρχή του Υπουργείου Ανάπτυξης και φυσικά από τις αρμόδιες αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επειδή αναφερθήκατε ότι αυτά τα προβλήματα δεν υπήρχαν, θέλω να σας πω ότι υπήρχαν από το 2005-2006. Απλώς όταν ανακοινώνεται ένα έργο στην προγραμματική περίοδο, δεν τα παίρνουν οι κυβερνήσεις συνήθως υπόψη τους, θεωρώντας ότι στην πορεία θα τα ξεπεράσουν. Όταν έρχεται, λοιπόν, η στιγμή των εγκρίσεων, των εντάξεων, των δημοπρατήσεων, τότε βρίσκουν μπροστά τους κανονισμούς και πολλές φορές την ανελαστικότητα  τους.

Με αυτή την έννοια, τα θέματα των κανονισμών υπήρχαν, απλώς αναδεικνύονται ως σημαντικά όταν έρχεται η στιγμή της ένταξης της δημοπράτησης. Τη στιγμή της εξαγγελίας του έργου όλα είναι όμορφα. Ούτε οι κανονισμοί είναι μπροστά μας ούτε οποιοδήποτε άλλο πρόβλημα.

Συνεπώς, σε συνεργασία τόσο με το ΓΕΑ όσο και με το Υπουργείο Ανάπτυξης, πιστεύω ότι μπορούμε να ξεπεράσουμε αυτά τα προβλήματα και να προχωρήσουμε στη δημοπράτηση. Όπως τόνισα ήδη  από την πλευρά του Υπουργείου έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες μελέτες και διαδικασίες, υπάρχουν οι εγκρίσεις και η ετοιμότητα να πάμε στη δημοπράτηση του έργου.

Θα συζητήσουμε και συζητούμε με το ΓΕΑ αυτό που είπατε και εσείς , παρότι μας έχει πει πως πρέπει να γίνουν και τα δύο έργα, ότι η αναβάθμιση του διαδρόμου είναι ζωτικής σημασίας. Μάλιστα το ΓΕΑ θεωρεί ότι έχει προτεραιότητα η αναβάθμιση του διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης σε σχέση με τον αεροσταθμό. Θα  δούμε την δυνατότητα να ακολουθήσει  η κατασκευή του αεροσταθμού, στο βαθμό που θα έχουμε προβλήματα με τους κοινοτικούς Κανονισμούς ή με οτιδήποτε άλλο.

Είμαστε σε διαρκή επικοινωνία και συνεργασία. Οι ερωτήσεις σας και η επιμονή σας, όπως και άλλων συναδέλφων  βοηθούν σε αυτή την κατεύθυνση. Θα  συνεχίσουμε αυτή τη προσπάθεια.

Ευχαριστώ πολύ.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ