Ομιλία Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη στη Βουλή για την επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Ν.Δ κ. Ιωάννη Λαμπρόπουλου σχετικά με την Ολύμπια Οδό

0
139

Ευχαριστώ το συνάδελφο που φέρνει για ακόμη μία φορά το θέμα της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ, για το οποίο τόσο αυτός με ερωτήσεις του στη Βουλή και παρεμβάσεις από το 2007 και πιο μπροστά, όσο και άλλοι συνάδελφοι των Νομών της Δυτικής Πελοποννήσου έχουν αγωνιστεί, όπως και οι τοπικές κοινωνίες και αυτοδιοικήσεις της περιοχής, για το σχεδιασμό, τη συμβασιοποίηση και την κατασκευή. Αυτή η συζήτηση, η δημοσιοποίηση των εξελίξεων βοηθά την προσπάθειά μας και γι’ αυτό τον ευχαριστώ.

Θέλω να του πω ότι το έργο θα γίνει. Προχθές, είχαμε  μία συνάντηση με τους αρμόδιους τομεάρχες του κόμματός σας. Εξέφρασαν και αυτοί μετά την αναλυτική ενημέρωση που τους έγινε τόσο από τον κ. Βορίδη, όσο και από εμένα, την υποστήριξή τους στο έργο. Η θέση και η υποστήριξη των δύο άλλων κομμάτων είναι δεδομένη, όπως και όλων των κομμάτων της Βουλής.

Ξέρετε πάρα πολύ καλά τα θέματα. Έχετε δουλέψει, έχετε αγωνιστεί. Υπήρξαν κάποιες προχειρότητες και κάποιες αστοχίες στο σχεδιασμό και στην προετοιμασία αυτού του έργου. Ειδικά στην περιοχή Καϊάφα έχουμε δύο προσφυγές από το 2006 στο Συμβούλιο της Επικρατείας και οριστικές αποφάσεις. Το Συμβούλιο της Επικρατείας, αφού ακύρωσε την Κοινή Υπουργική Απόφαση των περιβαλλοντικών όρων για την περιοχή, μετά και τα προδικαστικά ερωτήματα και την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης ακύρωσε την κατασκευή του έργου στα 22 χιλιόμετρα από το Κάτω Σαμικό μέχρι τον ποταμό Νέδα.

Τουλάχιστον, στο ορατό μέλλον αυτό το κομμάτι δεν μπορεί να κατασκευαστεί. Σίγουρα θα γίνουν παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σ’ αυτό το κομμάτι.

Έχουμε πει ότι πρέπει να μελετηθεί και δουλεύουμε σε αυτή την κατεύθυνση, στην ανατολική παράκαμψη της λίμνης Καϊάφα, δύσκολο έργο, κοστοβόρο έργο. Βεβαίως, στην επόμενη προγραμματική περίοδο πρέπει να εξευρεθούν τα χρήματα για να κατασκευαστεί και έτσι να ολοκληρωθεί ο άξονας αυτός μέχρι τη Μεσσηνία, για να μπορεί να παίξει τον αναπτυξιακό του ρόλο.

Το δεύτερο, επίσης, είναι το εξής. Βρήκαμε δύο προσφυγές από το 2006 για την περιοχή της κάτω Αχαγιάς. Το Συμβούλιο της Επικρατείας πρόσφατα, έχει λάβει την απόφασή του  η οποία δεν μας έχει κοινοποιηθεί ακόμα για να ξέρουμε ποια είναι αυτή και ανάλογα να πράξουμε. Ετοιμαζόμαστε, όμως και για εναλλακτικές λύσεις.

Αυτά, όμως, είναι θέματα τα οποία πράγματι ακυρώνουν προς το παρόν την κατασκευή τμημάτων, δημιουργούν αναστολές και ανασχέσεις στο έργο.

Το πιο μεγάλο είναι, όμως, αυτό που αναφέρατε ήδη, ότι οι τράπεζες, παρότι έχουν συμβατική υποχρέωση να χρηματοδοτούν το έργο, σταμάτησαν τη χρηματοδότησή του, επικαλούμενες βεβαίως και τις καθυστερήσεις για τους λόγους που είπαμε προηγούμενα. Αυτές, όμως, αντιμετωπίζονται από τις συμβάσεις και δεν είναι λόγος να σταματήσουν τη χρηματοδότηση του έργου. Επικαλούνται ένα γενικότερο λόγο, ότι τα έργα δεν είναι βιώσιμα, ότι λόγω της κρίσης έχουν πέσει οι ροές, έχουν πέσει τα έσοδα. Επικαλούνται και διάφορους άλλους λόγους, ότι δεν μπορούν να εισπράξουν τα αναμενόμενα έσοδα, άρα, λοιπόν, δεν είναι βιώσιμο το έργο. Διότι, όπως ξέρετε, ένα μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης του έργου προέρχεται από τα διόδια και κατά τη διάρκεια της κατασκευής και αυτό είναι πολύ επώδυνο ειδικά στην περιοχή Κόρινθος-Πάτρα, όπου σήμερα οι συνθήκες διέλευσης, οι συνθήκες οδικής ασφάλειας δεν είναι καλύτερες απ’ ό,τι πριν ξεκινήσει αυτό το έργο, όπου τα διόδια ήταν πιο φθηνά -ουσιαστικά τυπικά, θα έλεγα, δημόσια διόδια- από αυτά που είναι σήμερα.

Εμείς, όπως είπατε, συνεχίζουμε τις διαπραγματεύσεις, έχουμε καταθέσει μια πρόταση που καθιστά βιώσιμο το έργο. Δυστυχώς, όμως, οι τράπεζες ακόμα δεν έχουν ανταποκριθεί. Πιστεύω πολύ σύντομα, όταν ολοκληρωθεί και η ανακεφαλαίωση, όταν ακολουθήσει η συνολικότερη προσπάθεια σταθεροποίησης της οικονομίας της χώρας το επόμενο δίμηνο, να έχουμε τη δυνατότητα μιας τελικής, ολικής απόφασης για την επανεκκίνηση της χρηματοδότησης και της κατασκευής του έργου.

Εγώ πιστεύω ότι ο δρόμος θα γίνει, αγαπητέ συνάδελφε, γιατί υπάρχει η θέληση, η βούληση και η δέσμευση όλων των Κομμάτων της Βουλής, αλλά και των τοπικών κοινωνιών.

Θέλω ακόμη να σας πω ότι το αρχικό σχέδιο, το οποίο κατέθεσαν οι τράπεζες, είχε για εμάς απαράδεκτες λύσεις όσον αφορά το φυσικό αντικείμενο, όπως ξέρετε. Αυτά είδαν και το φως της δημοσιότητας και δικαιολογημένα οι τοπικές κοινωνίες και όλοι εσείς, οι εκπρόσωποί τους, αντιδράσατε. Δεν γίνονται αποδεκτά από εμάς. Πρόκειται για προτάσεις δήθεν για να γίνει βιώσιμο το έργο, αλλά ουσιαστικά για να «κουτσουρευθεί» σε μεγάλο βαθμό το φυσικό αντικείμενο.

Επίσης, δεν μπορούσαν να γίνουν δεκτές από εμάς -γιατί πάνω από όλα υποστηρίζουμε τα έργα, τα θέλουμε για την ανάπτυξη, αλλά υποστηρίζουμε και το δημόσιο συμφέρον, το χρήστη και το φορολογούμενο πολίτη- οι προτάσεις όσον αφορά τα επιτόκια σε σχέση με αυτά που έχουνε δεσμευτεί και έχουν κλειδώσει στις συμβάσεις. Ήταν ανάλογα με αυτά που ζητούσαν για το PSI και τα οποία, βέβαια, η Κυβέρνηση, που στηρίζεται σήμερα και από τα τρία κόμματα, απέρριψε και βρίσκεται πολύ κοντά στην συμφωνία  με ένα αποδεκτό επιτόκιο όσον αφορά την ανταλλαγή των ομολόγων.

Εάν αποδεχόμασταν τις προτάσεις τους δεν επρόκειτο να κατασκευαστεί ποτέ το έργο, γιατί θα εισέπρατταν όλα τα διόδια των τριάντα χρόνων παραχωρησιούχοι και τράπεζες και θα χρειαζόταν  ακόμα περισσότερα.  Γι’ αυτό καταθέσαμε μία πρόταση που καθιστά βιώσιμο το έργο. Συμφωνώ μαζί σας ότι οι εκτιμήσεις και οι υπερβολές που κάνουν στηρίζονται σε μοντέλα που δεν έχουν καμμία σχέση με την πραγματικότητα, απλώς θέλουν να κερδίσουν περισσότερα χρήματα.

Σήμερα, όμως, οι ελληνικές τράπεζες, που έχουν το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης, όπως ξέρετε, δεν έχουν και τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν τα έργα. Εδώ δεν χρηματοδοτούν ΣΔΙΤ μικρότερα, που δεν έχουν προβλήματα και εμπλοκές, όπως είναι το ΣΔΙΤ της σχολικής στέγης στο νομό Αττικής. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Πιστεύω, λοιπόν, ότι μετά την ανακεφαλοποίηση, μετά τη σταθεροποίηση της και μετά την εποπτεία που θα ασκεί το δημόσιο πλέον και στις ιδιωτικές τράπεζες την περίοδο της αναχρηματοδότησης και της υποστήριξής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό, θα έχουμε την δυνατότητα μιας αποτελεσματικής και αποφασιστικής, όπως είπατε, τελικής διαπραγμάτευσης για την επαναχρηματοδότηση των έργων.

Δεύτερον, θέλω να σας πω ότι δεν περιμένουμε τις ιδιωτικές τράπεζες, ελληνικές και ξένες, να επαναχρηματοδοτήσουν μόνο. Έχουμε ήδη από το καλοκαίρι εισηγηθεί και έχει γίνει αποδεκτή από τον επικεφαλής της Task Force, τον κ. Ράιχενμπαχ και τον Επίτροπο Περιφερειακής Ανάπτυξης, τον κ. Χαν, μια πρόταση. Προώθησαν την πρότασή μας στα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Τα μηνύματα είναι θετικά. Πριν από δέκα ημέρες μας ήρθε επιστολή από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με την οποία μας ζητούν στοιχεία χρηματοοικονομικά για τα τέσσερα έργα παραχώρησης, πρωτίστως για την «Ολύμπια Οδό», για να δουν τις δυνατότητες χρηματοδότησης μέσα από εγγύηση μέρους του ΕΣΠΑ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με πολύ χαμηλό και συμφέρον επιτόκιο.

Συνεπώς, έχουμε και αυτήν την εναλλακτική λύση σε εξέλιξη. Το χρονικό ορίζοντα, όπως είπα, των απαντήσεων θα τον έχουμε μετά το δίμηνο. Θα έχουμε απαντήσεις είτε με τη μια εκδοχή είτε με την άλλη. Θέλω να είστε βέβαιος ότι δεν αφήνουμε το χρόνο να δουλεύει υπέρ των τραπεζών.

Δυστυχώς, θα θέλαμε να είναι σε πλήρη ανάπτυξη τα εργοτάξια, γιατί και ανάπτυξη θα είχαμε και θέσεις απασχόλησης και, φυσικά, υποστήριξη των τοπικών κοινωνιών.

Ευχαριστώ πολύ.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ