Ομιλία Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη στη Βουλή, κατά την επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Σπύρου Βούγια, σχετικά με την αποκατάσταση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Φλώρινας

0
95

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον αγαπητό συνάδελφο για την ερώτηση γιατί πράγματι δίνει την ευκαιρία μιας νέας δημόσιας τοποθέτησης από την πλευρά του Υπουργείου και της Κυβέρνησης γι’ αυτό το τόσο ζωτικό θέμα που θίγει στην ερώτησή του.

Γνωρίζει ο αγαπητός συνάδελφος με το ν. 3891/2010 που ψήφισε η Βουλή για την εξυγίανση του Ομίλου του ΟΣΕ, οι διοικήσεις προχώρησαν στην αναδιάρθρωση και στην εξυγίανση των οικονομικών του και όπως γνωρίζει με επιτυχία γίνεται όλη αυτή η προσπάθεια. Μάλιστα, μέσα στο 2011 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα κλείσει τα ελλείμματά της. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Δείχνει την ορθότητα του σχεδιασμού, των επιλογών, αλλά και τη συμμετοχή και την προσφορά των εργαζομένων σε αυτή την προσπάθεια εξυγίανσης. Γνωρίζει πώς στα πλαίσια αυτού του σχεδίου ανεστάλησαν ορισμένες γραμμές, ιδιαίτερα άγονες, γραμμές που είχαν πολύ χαμηλή ζήτηση και πολύ υψηλό κόστος.

Μερικές από αυτές τις γραμμές όπως και αυτή προς τη Φλώρινα, επανεξετάζονται από την πλευρά του Υπουργείου, κάτι που εσείς ξεκινήσατε όταν ήσασταν στο Υπουργείο ως Υφυπουργός Μεταφορών και διαμορφώσατε και το σχέδιο σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς. Εξετάζεται η επαναλειτουργία της. Θέλω να σας πω με απόλυτη βεβαιότητα ότι δεν υπάρχει απλώς σκέψη, αλλά συνεχίζεται αυτή η προσπάθεια. Και η συνεργασία που έχει ζητήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τους τοπικούς και περιφερειακούς φορείς πιστεύουμε ότι θα ευδοκιμήσει και γρήγορα μπορεί να έχουμε την επαναλειτουργία της γραμμής.

Συμφωνώ ότι υπάρχουν όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που θίξατε, οι επενδύσεις που έγιναν και με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στη γραμμή αυτή, η ένταξή της στο διευρωπαϊκό δίκτυο, αλλά και η γεωγραφική απομόνωση της Φλώρινας με τις ιδιαιτερότητες που έχει.

Πρέπει να σας τονίσω ότι ήμουν τη Δευτέρα στη Φλώρινα. Είχαμε μία σύσκεψη όλοι οι φορείς της Φλώρινας και της Περιφέρειας ακριβώς για τα οδικά δίκτυα, αλλά και γενικότερα για τις υποδομές προσπέλασης στη Φλώρινα, από και προς τη Φλώρινα. Γιατί πράγματι η Φλώρινα όπως και η Πέλλα και η Δράμα είναι τρεις νομοί του Βορειοελλαδικού χώρου κατά μήκος του οριζόντιου άξονα της Εγνατίας από τους οποίους δεν περνάει ο άξονας και δεν έχουν κερδίσει το μερίδιο της ανάπτυξης που κέρδισαν οι άλλες περιοχές ή τουλάχιστον στον βαθμό που κέρδισαν οι άλλες περιοχές, παρότι εξαιτίας της οικονομικής πίεσης η ανεργία στην περιοχή είναι πάρα πολύ υψηλή.

O κάθετος άξονας από τα σύνορα με τη FYROM, από τη Νίκη μέχρι τη Φλώρινα έχει ανάδοχο και πολύ γρήγορα θα ξεκινήσουν οι εργασίες. Είναι ένα έργο 80 εκατομμύριων ευρώ. Όπως και από την άλλη πλευρά ο άλλος κάθετος άξονας Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, 120 εκατομμύρια ευρώ, έχει προσωρινό ανάδοχο. Μέσα στο Σεπτέμβρη έγιναν αυτά και πολύ γρήγορα αφού ακολουθηθούν οι διαδικασίες που προβλέπονται από το θεσμικό πλαίσιο, μπορεί να ξεκινήσουν οι εργασίες.

Συζητήσαμε, επίσης, και την κατασκευή του Άξονα Φλώρινα-Πτολεμαίδα που είναι ζωτικής σημασίας για την περιοχή ειδικά της Φλώρινας και καταλήξαμε σε μία συμφωνία όσον αφορά τη χάραξη, γιατί υπήρχαν πολλές και εναλλακτικές λύσεις και προτάσεις.

Στη δευτερομιλία μου θα αναπτύξω και ειδικότερα την πρόταση.

Η πολιτεία και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με εντολή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, αλλά με πολλή θέρμη και η ίδια, γιατί αγαπά πάρα πολύ όλες τις γραμμές και ειδικότερα, αυτές τις γραμμές προς την ακριτική Ελλάδα, όπως και οι εργαζόμενοι και τα στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δούλεψαν και κατέθεσαν και ένα σχέδιο, όπως γνωρίζετε, για το συνολικό κόστος επαναλειτουργίας της γραμμής. Είναι περίπου 1,5 εκατομμύριο ευρώ.

Μάλιστα, πρότειναν το πλαίσιο στο οποίο αναφερθήκατε, των συνδυασμένων μετακινήσεων, για να μπορέσει να καταστεί λειτουργική και βιώσιμη η γραμμή αυτή, γιατί το σχέδιο εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν επιτρέπει τη λειτουργία ελλειμματικών γραμμών για περισσότερα από δύο-τρία χρόνια. Όπως ξέρετε, υπάρχει η επιδότηση των άγονων γραμμών με ένα κονδύλι 50 εκατομμυρίων ευρώ τα τρία χρόνια που ακολουθούν την ψήφιση του νομοσχεδίου εξυγίανσης, του 3891/2010.

Με αυτή την έννοια, από την πλευρά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπάρχει η πρόθεση και η δέσμευση προς τους τοπικούς φορείς. Μάλιστα, έχει διαμορφώσει και το σχέδιο απόφασης της προγραμματικής σύμβασης για την καθολική δημόσια υπηρεσία, στην οποία θα συμπράξουν η πλευρά της κεντρικής πολιτείας με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και οι τοπικές και περιφερειακές κοινωνίες μέσα από τους φορείς που τους εκπροσωπούν, τους δήμους, την περιφέρεια, τους άλλους φορείς της περιοχής, όπως και εσείς αναφέρατε.

Μάλιστα, στις προτάσεις αυτές, πέρα από τη συμμετοχή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ένα μέρος του κονδυλίου τα επόμενα χρόνια από τα 50 εκατομμύρια των άγονων γραμμών, αναφέρεται και η προαγορά καρτών από τους τοπικούς φορείς. Δεν ζητείται, όπως είπατε πολύ σωστά, «ζεστό» χρήμα, αλλά η προαγορά καρτών για να υπάρχει ένας ισοσκελισμένος προϋπολογισμός, για να μην ξεκινήσει με τις καλύτερες προϋποθέσεις και στο τέλος του χρόνου όλα να έχουν καταρρεύσει και οι ελπίδες και οι προσδοκίες για την επαναλειτουργία της γραμμής.

Η θέσπιση από την πλευρά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ειδικής κάρτας συχνού χρήστη η οποία θα είναι εκπτωτική  –δηλαδή, ευνοϊκές τιμές- είναι ένα πλαίσιο προτάσεων που πιστεύω ότι μπορεί, εάν ενεργοποιηθούν οι τοπικοί φορείς –αυτή είναι η παράμετρος- να δώσει αποτελέσματα.

Εγώ αυτό που θέλω να τονίσω κλείνοντας, αγαπητοί συνάδελφοι, είναι ότι αυτή την προσπάθεια που ξεκινήσατε τη συνεχίζουμε. Θα επιμείνουμε γιατί πιστεύουμε στη γραμμή αυτή, πιστεύουμε πάνω απ’ όλα στις ανάγκες –και τις ξέρουμε- που έχει η Φλώρινα και η ευρύτερη περιοχή και νομίζω πως θα πετύχουμε.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ