Ομιλία Υφ. κ. Γιάννη Μαγκριώτη στην ερώτηση του Βουλευτή του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Ιωάννη Ζιώγα, σχετικά με την κάλυψη των αναγκών της σχολικής στέγης στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης

0
95

Ορθώς επισημαίνετε τα προβλήματα της σχολικής στέγης στο Νομό Θεσσαλονίκης, γιατί είναι από τα πιο οξυμένα ίσως σε όλη την Ελλάδα παρ’ όλες τις προσπάθειες που έγιναν όλα αυτά τα χρόνια.

Αυτό οφείλεται στην αύξηση του πληθυσμού, αλλά και στην ανάπτυξη ορισμένων περιοχών της Θεσσαλονίκης, ιδιαίτερα της δυτικής και της ανατολικής πλευράς σε αντίθεση με το κέντρο που υπάρχουν σχολικές αίθουσες, αλλά δεν υπάρχουν παιδιά, γιατί φεύγει ο κόσμος από το κέντρο των πόλεων και ειδικά στη Θεσσαλονίκη. Ανατολικά και δυτικά, όμως, προστίθενται οικογένειες στην παραγωγική ηλικία κι έτσι ενώ χτίζονται σχολικές στέγες, παραμένει το πρόβλημα της διπλοβάρδιας, όπως πολύ σωστά είπατε.

Το Υπουργείο Παιδείας έχει το σχεδιασμό κατασκευής της σχολικής στέγης και το Υπουργείο Υποδομών αναλαμβάνει στη συνέχεια τον προγραμματισμό του  Υπουργείου Παιδείας να τον πραγματοποιήσει, στα πλαίσια, βέβαια, των χρηματοδοτικών δυνατοτήτων που υπάρχουν πάντοτε.

Επίσης, όπως σωστά αναφέρατε, η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι αυτή –η Νομαρχιακή μέχρι χθες, η Τοπική τώρα, μετά τον Καλλικράτη- που έχει την ευθύνη κατασκευής των σχολείων. Ο ΟΣΚ στη Θεσσαλονίκη λειτουργεί από το 2003 ως μία δεύτερη γραμμή παραγωγής σχολικής στέγης. Και επελέγη το 2003 ακριβώς επειδή υπήρχε πολύ μεγάλο και έντονο πρόβλημα και η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είχε τις τεχνικές δυνατότητες και επάρκεια για να καλύψει αυτό το κενό σε γρήγορο χρόνο.

Θα είμαι πάρα πολύ συγκεκριμένος: Κατασκευάζονται δέκα σχολικά κτίρια σε διάφορες περιοχές του Νομού. Τα πέντε εξ αυτών, συνολικής συμβατικής δαπάνης 9,82 εκατομμυρίων ευρώ, κατασκευάζονται από τον ΟΣΚ. Τα υπόλοιπά πέντε, συνολικής συμβατικής δαπάνης 8,32 εκατομμυρίων ευρώ, κατασκευάζονται από τους οικείους ΟΤΑ μέσω προγραμματικών συμβάσεων. Επισημαίνεται ότι τέσσερα από τα δέκα έργα βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης.

Επιπλέον, από τον Οκτώβριο του 2009 ως σήμερα περαιώθηκαν και δόθηκαν για χρήση τρία σχολικά κτίρια προϋπολογισμού περίπου 5,3 εκατομμυρίων ευρώ.

Επίσης, ολοκληρώθηκε η απομάκρυνση αμιάντου από δεκαοκτώ σχολικά κτίρια, έργο προϋπολογισμού 2,84 εκατομμυρίων ευρώ.

Βρίσκονται σε διαδικασία δημοπράτησης είκοσι νέα έργα, δεκαέξι εκ των οποίων μέσω του προγράμματος ΣΔΙΤ, που αναφερθήκατε προηγουμένως.

Αναλυτικό κατάλογο θα καταθέσω στη Βουλή και μπορείτε να τον έχετε -όπως και για τα άλλα θέματα- αγαπητέ συνάδελφε.

Οι δεκαέξι σχολικές μονάδες στην Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας, που θα κατασκευαστούν με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ, είναι αθροιστικά ύψους 89,1 εκατομμυρίων ευρώ. Έχει αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος, γίνεται η οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων, θα ακολουθήσει η έγκριση από το διοικητικό συμβούλιο του ΟΣΚ και στη συνέχεια βέβαια θα υποβληθεί η σύμβαση για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως ο νόμος ορίζει.

Απλώς, θέλω να σας πω ότι λόγω της οικονομικής κρίσης και της έλλειψης ρευστότητας των τραπεζών υπάρχει μια δυστοκία από τη δική τους πλευρά για να χρηματοδοτήσουν τα έργα αυτά, παρότι έχουν συμφωνήσει με τους παραχωρησιούχους που συμμετείχαν, βέβαια, σ’ αυτόν το διαγωνισμό. Ελπίζω αυτό το πρόβλημα να ξεπεραστεί και να υλοποιηθεί το έργο.

Θα απαντήσω στα επόμενα στη δευτερολογία μου, αγαπητέ Πρόεδρε.

Ο αγαπητός συνάδελφος, αναφέρθηκε ήδη σε προβλήματα σε περιοχές -όπως είπα και εγώ- στα δυτικά της πόλης που έχουν μεγάλη οικιστική ανάπτυξη και ιδιαίτερα εκεί εγκαθίστανται οικογένειες στην παραγωγική ηλικία, όπως είναι ο Εύοσμος, η Εξοχή και γι’ αυτό ακριβώς παραμένει έντονο ακόμη το πρόβλημα.

Θα ήθελα να σας πω σε συνέχεια αυτών που είπα ότι εκπονούνται από τον ΟΣΚ 17 μελέτες για διάφορα σχολικά κτίρια στο Νομό Θεσσαλονίκης και βρίσκονται σε διαδικασία απόκτησης με απαλλοτρίωση ή αγορά 34 οικόπεδα σε δήμους του Νομού Θεσσαλονίκης.

            Όπως καταλαβαίνετε, είναι δύσκολη, θέλει χρόνο και είναι αρκετά υψηλού κόστους η διαδικασία, για να φθάσουμε στο σημείο να δημοπρατήσουμε τα έργα. Άλλωστε η πυκνή δόμηση στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης και οι υψηλές αξίες έχουν σχεδόν εξαφανίσει τα οικόπεδα και σε πολλές περιοχές, ενώ υπάρχουν ανάγκες, δεν υπάρχουν οικόπεδα, για να ανεγερθούν σχολεία.

            Θέλω ακόμη να πω ότι παρ’ ότι υπάρχουν αυτά τα προβλήματα τα τελευταία χρόνια, με βάση τα στατιστικά στοιχεία που μας έχει δώσει ο ΟΣΚ και η αυτοδιοίκηση, η διπλοβάρδια το 2004 ήταν 18% και έχει μειωθεί σε μονοψήφιο αριθμό στο Νομό Θεσσαλονίκης. Αυτό είναι ένα βήμα. Είναι σημαντικό βήμα. Βεβαίως, σε ορισμένες περιοχές, όπως είπατε, παραμένει έντονη.

            Ειδικά στο Δήμο Θεσσαλονίκης η διπλοβάρδια ήταν 37,6% το 2004 και είναι, επίσης, μονοψήφιος αριθμός. Βεβαίως, κοντά στο 10% περίπου.

            Επιπλέον, εξετάζονται από τον ΟΣΚ 42 νέα αιτήματα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Τα 14 αφορούν την απόκτηση οικοπέδου και τα υπόλοιπα 28 αιτήματα αφορούν ανέγερση σχολικών κτηρίων.

            Τέλος, για τα έτη 2009, 2010 και 2011, στα οποία αναφερθήκατε, τα αιτήματα ήταν για έκτακτη επιχορήγηση, γιατί πολλές φορές οι φορείς της αυτοδιοίκησης δημοπρατούν έργα, χωρίς να έχουν διασφαλισμένους τους πόρους και, φυσικά, μετά αυτά τα έργα ή μένουν στη μέση ή τα ολοκληρώνει ο κατασκευαστής, αλλά δεν υπάρχουν οι πόροι στην αυτοδιοίκηση, γιατί δεν ήταν διασφαλισμένοι και δεσμευμένοι, για να καλύψουν τις ανάγκες της κατασκευής των σχολείων.

            Έχω τους πίνακες για όλα αυτά που είπα. Αποτελούν μαρτυρία της προσπάθειας που γίνεται κάτω από δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες και σε μια περιοχή, που έχει έντονο, όπως είπαμε, πρόβλημα σχολικής στέγης.

            Τέλος, θα ήθελα να πω ότι υπήρχε και υπάρχει ακόμη δυνατότητα  μέσα από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ Κεντρικής Μακεδονίας να χρηματοδοτούν έργα για την κατασκευή σχολικής στέγης. Δυστυχώς, λίγοι ΟΤΑ είχαν μεριμνήσει το προηγούμενο διάστημα να προετοιμάσουν και να καταθέσουν μελέτες και αυτός είναι ένας ακόμη λόγος για τον οποίο παραμένουν προβλήματα.

            Ελπίζω ότι θα ενεργοποιηθούν και θα αξιοποιηθούν αυτοί οι πόροι για να είμαστε σε θέση πολύ γρήγορα να πούμε ότι έχουμε καλύψει τις  βασικές ανάγκες σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα και σε όλο το Νομό.

            Ευχαριστώ πολύ.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ