Συνέντευξη Τύπου Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη για την πορεία των έργων της Εγνατίας Α.Ε.

0
204

 

Ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης ενημέρωσε σήμερα τους εκπροσώπους του Τύπου για την εξέλιξη των έργων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», μετά από σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της εταιρείας, στην οποία συμμετείχαν ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων Γιάννης Οικονομίδης, ο Ειδικός Γραμματέας Συγχρηματοδοτούμενων Δημοσίων Έργων Σέργιος Λαμπρόπουλος και η Διοίκηση της εταιρείας.

 

Ειδικότερα, ο κ. Μαγκριώτης τόνισε:

            «Η Εγνατία Οδός Α.Ε. έχει μειώσει κατά 33% το λειτουργικό κόστος της εταιρείας και κατά 50% το κόστος των αμοιβών των μελών του Δ.Σ. της εταιρείας.

            Ο οριζόντιος άξονας, ο οποίος έχει αλλάξει τα αναπτυξιακά, κοινωνικά, οικονομικά, περιβαλλοντικά και γεωστρατηγικά δεδομένα όλου του Βορειοελλαδικού χώρου, είναι σε λειτουργία και σύντομα θα παρουσιαστούν τα πλεονεκτήματα του μεγάλου αυτού αναπτυξιακού έργου, του πιο σύγχρονου αυτοκινητόδρομου της χώρας.

 

Το τελευταίο κομμάτι είναι η Γέφυρα στο Περιστέρι στο Μέτσοβο, που ακόμη δεν έχει παραδοθεί. Τα έργα της προσωρινής στήριξης ολοκληρώνονται μέσα στον Γενάρη και αυτές τις ημέρες ολοκληρώνεται και η μελέτη της οριστικής προστασίας του έργου αυτού.

            Σε κάθε περίπτωση μέχρι το Καλοκαίρι, θα έχουμε το σύνολο του οριζόντιου άξονα της Εγνατίας σε λειτουργία και χρήση.

 

 

Α. Έργα που παραδόθηκαν τους τελευταίους μήνες.

 

  1. Κάθετος άξονας Εγνατίας, Σιάτιστα – Καστοριά.
  2. Παράκαμψη Χειμωνίου – Θουρίου στον Έβρο.
  3. Κόμβος Δεματίου (Ιτέα – Μηλιοτάδες στο Αν. Ζαγόρι)

 

Β. Έργα σε εξέλιξη

 

  1. Κάθετος άξονας Κομοτηνή – Νυμφαία – Σύνορα

Το ορεινό τμήμα θα παραδοθεί σε χρήση μέχρι το καλοκαίρι. Περιμένουμε από την Περιφέρεια να ολοκληρώσει τις μελέτες, για να προχωρήσουμε και στη δημοπράτηση του πεδινού τμήματος.

  1. Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας

Σε αυτό το έργο έχουμε σταματημένες εργολαβίες από το καλοκαίρι του 2009 ή εργολαβίες που προχωρούν πολύ αργά.

α) Ελπίζουμε ότι πριν το Πάσχα θα έχει ολοκληρωθεί το κομμάτι από τη Θεσσαλονίκη μέχρι το Λαχανά.

β) Κάτω Αμπέλα – Πετρίτσι: Με τις ενέργειες της Εγνατίας ο κατασκευαστής επανεργοποιήθηκε στο κομμάτι αυτό και πιστεύουμε ότι θα είναι έτοιμο να παραδοθεί το επόμενο δίμηνο ή τρίμηνο.

 γ) Λαχανά – Χριστός

Υπάρχουν πολλά προβλήματα στο εκτελούμενο έργο. Η Εγνατία Α.Ε. έχει προχωρήσει σε αποφάσεις διοικητικού χαρακτήρα για να μπορέσει να ξεκινήσει την επαναδημοπράτηση του τμήματος αυτού.

 

Γ. Έργα που δημοπράτησε η Εγνατία το τελευταίο διάστημα

 

  1. Τμήμα Αρδάνιο – Μάνδρα στον Έβρο του κάθετου άξονα Αρδάνιο – Ορμένιο μήκους 38 χλμ., προϋπολογισμού περίπου 86 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη. Ελπίζουμε ότι στις αρχές του επόμενου μήνα θα υπάρξει ανάδοχος.
  2. Θέρμη – Γαλάτιστα, προϋπολογισμού 37,6 εκατ. ευρώ. Είναι ένα έργο οδικής ασφάλειας για το οποίο επίσης στα μέσα του επόμενου μήνα θα έχουμε ανάδοχο.
  3. Σε εξέλιξη είναι και η δημοπράτηση του τμήματος Στρατώνι – Γομάτι προϋπολογισμού 1,7 εκατ. ευρώ ανάλογων οδικών έργων και των αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων στην περιοχή.

 

Δ. Σε άμεση δημοπράτηση, δηλαδή από τον επόμενο μήνα μέχρι το καλοκαίρι, υπάρχουν έργα συνολικού προϋπολογισμού 509 εκατ. ευρώ.

 

Αυτά είναι τα εξής:

1.      Κάθετος άξονας Φλώρινη – Νίκη προϋπολογισμού 84,7 εκατ. ευρώ

2.      Τμήμα Κορομηλία – Κρυσταλλοπηγή, του κάθετου άξονα Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή προϋπολογισμού 135 εκατ. ευρώ.

3.      Αναβάθμιση τμήματος Μουδανιά – Ποτίδαια μαζί με τους 4 κόμβους που εξυπηρετούν την ευρύτερη περιοχή της Χαλκιδικής και είναι προϋπολογισμού 43,5 εκατ. ευρώ.

4.      Ανισόπεδος Κόμβος Αξίου στον ΠΑΘΕ μέχρι τους Ευζώνους, προϋπολογισμού 246 εκατ. ευρώ.

 

Τα έργα αυτά συνολικού προϋπολογισμού 509 εκατ. ευρώ θα έχουν δημοπρατηθεί μέχρι το καλοκαίρι.

 

Ε. Ώριμα – προγραμματιζόμενα έργα στη Βόρειο Ελλάδα που θα δημοπρατηθούν μέσα στο 2011.

 

  1. Περιφερειακός Αλεξανδρούπολης, προϋπολογισμού 55,3 εκατ. ευρώ.
  2. Η αναβάθμιση της εσωτερικής δυτικής περιφερειακής από τον Κ16 μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Λαγκαδά, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ περίπου συν 30 εκατ. ευρώ οι απαλλοτριώσεις, Μέσα στο καλοκαίρι φιλοδοξούμε να γίνει η δημοπράτηση, η μελέτη είναι σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή.
  3. Το τμήμα από το Γηροκομείο Αγ. Παντελεήμων, Ευκαρπία – Πεύκα τμήμα δηλαδή της εξωτερικής περιφερειακής. Προϋπολογισμού 85 εκατ. ευρώ συν 30 εκ. ευρώ οι απαλλοτριώσεις.
  4. Η αναβάθμιση της εσωτερικής ανατολικής περιφερειακής, από τα Νοσοκομεία μέχρι τον Κόμβο του Αεροδρομίου. Υπάρχουν τρεις εναλλακτικές λύσεις για την αναβάθμιση αυτή, συνολικού κόστους 250 εκατ. ευρώ περίπου.

 

Συνολικά δηλαδή από το καλοκαίρι μέχρι τέλος του 2011, θα δημοπρατηθούν έργα 580 εκατ. ευρώ. Αυτός είναι ο δεύτερος κύκλος των δημοπρατήσεων.

 

Συνεπώς μέσα στο 2011 θα δημοπρατηθούν πάνω από 1 δισ. ευρώ έργα στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρειο Ελλάδα γενικότερα, εκεί δηλαδή που δραστηριοποιείται η Εγνατία. Μέσα στο 2011 θα ξεκινήσουν και άλλες μελέτες του Στρατηγικού Σχεδίου Υποδομών – Μεταφορών 2010-2020 της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής.

 

ΣΤ. Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών και Διόδια

 

Αυτή τη στιγμή λειτουργεί ήδη ο πρώτος ΣΕΑ στην Κουλούρα Ημαθίας. Μέσα στο 2011 θα λειτουργήσουν άλλοι τρεις σταθμοί στο Ελευθεροχώρι της Ημαθίας, στο Σώστη της Ροδόπης και στο Αρδάνιο του Έβρου

 

Δημοπρατούνται εντός του 2011 τρεις νέοι σταθμοί, στην Καρβάλη της Καβάλας, στο Περιστέρι Ιωαννίνων καις τον Πολύμηλο της Κοζάνης.

 

Όσον αφορά στα διόδια, προσωρινά λειτουργεί ο σταθμός διοδίων στο Πολύμηλο και ο σταθμός των Μαλγάρων, ο οποίος είναι κοινός σταθμός ΠΑΘΕ / ΕΓΝΑΤΙΑΣ γιατί εισπράττει διόδια και γι’ αυτούς που χρησιμοποιούν τον ΠΑΘΕ και αυτούς που θα χρησιμοποιήσουν στη συνέχεια την Εγνατία.

 

Προγραμματίζονται άλλοι πέντε προσωρινοί σταθμοί διοδίων. Τις επόμενες μέρες θα γίνει ο διαγωνισμός για την ανάθεση κατασκευής των σταθμών αυτών. Τρεις σταθμοί διοδίων είναι δυτικά των Μαλγάρων (Τύρια, Μαλακάσι, Κλειδί Ημαθίας) και δύο σταθμοί Ανατολικά (Νυμφόπετρα, Ίασμος Ροδόπης).

           

Σε εξέλιξη είναι ο διαγωνισμός για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων. Τα ηλεκτρονικά διόδια, είναι τα πιο δίκαια διόδια, γιατί ο καθένας θα πληρώνει ανάλογα με τα χλμ που διανύει. Το ενιαίο αυτό λειτουργικό σύστημα, εάν δεν υπάρξουν προβλήματα, του χρόνου τέτοια εποχή θα λειτουργεί.

 

Θα ήθελα επίσης να τονίσω, ότι όσον αφορά την διαχείριση των διοδίων το Υπουργείο Οικονομικών θα προσλάβει Σύμβουλο για να προτείνει την συμφερότερη λύση για το Δημόσιο.

 

Η κατασκευή της Εγνατίας χρηματοδοτήθηκε από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, σε αναλογία 40% με 60% περίπου. Η Ε.Ε. είχε θέσει σαν όρο χρηματοδότησης της Εγνατίας την εγκατάσταση διοδίων. Επίσης η κυβέρνηση της Ν.Δ. τα δάνεια που έβαλε την Εγνατία Α.Ε. να συνάψει τα τελευταία χρόνια, τα έκανε βάζοντας ως υποθήκη τα διόδια της Εγνατίας.

Επειδή όμως δεν έβαλε τα διόδια, οι μεν τράπεζες έχουν καταγγείλει τις συμβάσεις και ζητούν πίσω τα χρήματα από το δημόσιο, η δε Ε.Ε απειλεί τη χώρα με πρόστιμο. Τα διόδια της Εγνατίας θα είναι χαμηλότερα από τα διόδια που κατασκευάζονται με το καθεστώς των συμβάσεων παραχώρησης.

Με τα διόδια η Εγνατία θα χρηματοδοτεί την λειτουργία, συντήρηση και ασφάλεια του οδικού άξονα των 670 χλμ. και των καθέτων σε αυτήν. Το κόστος θα κυμαίνεται ανάλογα με την αναγκαία ετήσια συντήρηση μεταξύ 80 εκατ. ευρώ – 100 εκατ. ευρώ.

Όλοι οι φορολογούμενοι έλληνες πολίτες και η Ε.Ε. χρηματοδότησαν την κατασκευή του έργου με 6,5 περίπου δισ. ευρώ. Δίκαιο είναι τη συντήρηση, λειτουργία και την ασφάλειά της να πληρώνουν αυτοί που τη χρησιμοποιούν για την μετακίνησή τους, για τις δουλειές τους και τις επιχειρήσεις τους.

 

            Ζ. Παρουσία της Εγνατίας Α.Ε. σε άλλες Περιφέρειες

 

            Η τεχνογνωσία και τα αποτελέσματα της Εγνατίας Α.Ε. έχει αναγνωριστεί, καθώς πολλές περιφέρειες και δήμοι θέλουν να αξιοποιήσουν την τεχνογνωσία αυτή.

 

Εντός του Ιανουαρίου δημοπρατούνται δύο έργα στη Λέσβο:

  • Επέκταση του Λιμανιού Μυτιλήνης, προϋπολογισμού 7,8 εκατ. ευρώ.
  • Αποχετευτικό Δίκτυο του Δήμου Ευεργέτουλα, προϋπολογισμού 16,5 εκατ. ευρώ

Εντός του Φεβρουαρίου δημοπρατούνται το Λιμάνι στον Εύδηλο της Ικαρίας προϋπολογισμού 11 εκατ. ευρώ.

Το Λιμάνι Σιγρίου θα δημοπρατηθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2011 με 17 εκατ. ευρώ και το Λιμάνι των Ινουσσών με προϋπολογισμό 1,2 εκατ. ευρώ.

Στο πρώτο εξάμηνο του 2011 θα δημοπρατηθούν έργα ύψους 72 εκατ. ευρώ στο Νότιο Αιγαίο

Η Εγνατία εποπτεύει τους δύο παραχωρησιούχους που κατασκευάζουν με το καθεστώς των συμβάσεων παραχώρησης τον Ε65 και τους Αυτοκινητόδρομους Αιγαίου. Θέλω να τονίσω ότι η συμβολή της Εγνατίας στην αποκατάσταση των προβλημάτων στα Τέμπη ήταν μεγάλη.

 

Η. Οδική Ασφάλεια

 

Συγκροτήσαμε ένα πρόγραμμα για την οδική ασφάλεια της χώρας, ύψους 500 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα αφορά 12.000 χλμ σε όλη τη χώρα, δηλαδή περιλαμβάνει σε κάθε νομό πλην των νησιών περίπου 200 χλμ.

Επίσης η Εγνατία έχει μελετήσει στην Περιφέρεια Θεσσαλίας την ενίσχυση και προστασία 300 γεφυριών, αυτό είναι ένα δείγμα των δυνατοτήτων και της τεχνογνωσίας της Εγνατίας.

 

Τέλος θα ήθελα να σημειώσω ότι η Εγνατία δεν χρωστά ούτε ένα ευρώ σε εργολάβους και κατασκευαστές. Το 1,1 δισ. που είχε σαν «άνοιγμα» η Εγνατία, ήταν δάνεια που είχε ζητήσει, η κυβέρνηση της ΝΔ από την Εγνατία επειδή είναι ΑΕ για να τα κρύβει από τον κρατικό προϋπολογισμό. Να κρύβει δηλαδή το δημόσιο χρέος και το έλλειμμα. Μ’ αυτά τα δάνεια κάλυπτε την εθνική συμμετοχή για την κατασκευή της Εγνατίας. Τα δάνεια αυτά σταδιακά η εταιρεία τα αποπληρώνει».

 

Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων για τα προβλήματα που παρουσιάζονται κατά την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων και τις πληροφορίες ότι οι Τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα και οι παραχωρησιούχοι «απειλούν» να σταματήσουν τις εργασίες ο κ. Μαγκριώτης τόνισε:

 «Τα προβλήματα είναι πολλά. Πολλά ξεκινούν από τον πρόχειρο και βιαστικό τρόπο με τον οποίο έγιναν οι συμβάσεις παραχώρησης το 2007, οι οποίες κυρώθηκαν με Νόμους στη Βουλή την ίδια περίοδο.

Είχαμε επισημάνει τότε στη Βουλή, τα μεγάλα προβλήματα. Στις συμβάσεις αυτές η κυβέρνηση της ΝΔ δέσμευσε το Δημόσιο ότι μέσα σε 12 μήνες από την έναρξη της κάθε σύμβασης παραχώρησης θα έχει παραδώσει, αφού έχει απαλλοτριώσει, όλους τους χώρους για να αναπτυχθούν τα κατασκευαστικά μέτωπα.

Μέχρι τον Απρίλιο του 2009 έπρεπε αυτά να είχαν γίνει. Όπως έπρεπε να είχαν μετακινηθεί όλα τα δίκτυα των Ο.Κ.Ω., να είχαν επίσης αντιμετωπιστεί προβλήματα με το περιβάλλον και τα αρχαιολογικά ευρήματα.

Τον Οκτώβρη του 2009 όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας οι απαλλοτριώσεις είχαν φτάσει μεσοσταθμικά στο 15%. Σήμερα έχουν φτάσει στο 60% και δεν υπάρχουν ουσιαστικά προβλήματα για να αναπτυχθούν σχεδόν όλα τα κατασκευαστικά μέτωπα.

Προβλήματα επίσης δημιουργήθηκαν και με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο απαγόρεψε λόγω περιβαλλοντικών προβλημάτων την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων σε σημαντικά τμήματα.

Προβλήματα δημιουργήθηκαν την τελευταία περίοδο λόγω της μείωσης των κυκλοφοριακών ροών, ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης. Όπως είναι γνωστό από τις συμβάσεις παραχώρησης τα διόδια που εισπράττουν οι παραχωρησιούχοι αποτελούν ένα μέρος της χρηματοδότησης για την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων.

Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να υπερασπιστεί τα έργα γιατί είναι αναγκαία για τη χώρα. Είναι αποφασισμένη να υπερασπιστεί το δημόσιο συμφέρον και τον φορολογούμενο έλληνα πολίτη.

Πιστεύουμε ότι τόσο οι παραχωρησιούχοι, όσο και οι τράπεζες που συμμετέχουν στην χρηματοδότηση των έργων θα τηρήσουν τις συμβάσεις τις οποίες υπέγραψαν.

Η πολιτεία θα τηρήσει τις δικιές της συμβατικές υποχρεώσεις. Έχουμε ξεκινήσει μια συζήτηση με τους παραχωρησιούχους και τις πιστώτριες τράπεζες για να βρεθούν οι λύσεις στα προβλήματα, τόσο τα τεχνικά, όσο και τα οικονομικά.

Πιστεύουμε πως αν όλες οι πλευρές ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους μέχρι το τέλος του Μάρτη, θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις και θα φέρουμε τις συμβάσεις στη Βουλή, όπως ο νόμος ορίζει.

Μέσα στις προτάσεις της πολιτείας περιλαμβάνονται η μετατροπή των διοδίων σε ηλεκτρονικά για να είναι δίκαια και η μείωσή τους για τα επόμενα 30 χρόνια, που θα ισχύουν οι συμβάσεις παραχώρησης, όπως υπογράφηκαν το 2007.

Ζητούμε την κατανόηση των πολιτών, ζούμε όμως σε κράτος δικαίου και πρέπει όλοι να τηρούμε τις υποχρεώσεις μας».

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ