Συνέντευξη Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη στο ραδιοφωνικό σταθμό Αθήνα 9,84

0
201

Δημοσιογράφος: Είναι ο κύριος Γιάννης Μαγκριώτης στην τηλεφωνική μας γραμμή, κ. Μαγκριώτη καλό σας απόγευμα. 

Υφυπουργός: Καλό απόγευμα σε όλο τον κόσμο.

Δημοσιογράφος: Σας βρήκαμε σε μια πιεσμένη μέρα, το PSI το τελειώσαμε. Απ’ ότι φαίνεται τα πράγματα πήγανε ίσως καλύτερα απ’ ότι ανέμεναν πολλοί, γιατί υπήρχαν ενστάσεις  για το αν θα υπάρχει μεγάλη ή μεγάλη συμμετοχή. Το ερώτημα είναι τι γίνεται με την ανάπτυξη σε αυτή τη χώρα και είστε σε ένα υπουργείο το οποίο είναι κρίσιμο για να την ανάπτυξη.

Υφυπουργός: ….Το ένα συνδέεται με το άλλο. Αν δεν γινόταν το κούρεμα τωντων ομολόγων αν δεν έφευγαν απο τις  πλάτες του ελληνικού λαού και κάθε χρόνο πρόσθετα από αυτά τα 105 δις, 5  τουλάχιστον δις λιγότερα χρήματα για τοκοχρεολύσια. Καταλαβαίνεται ότι δεν θα υπήρχε ούτε ευρώ για την ανάπτυξη και θα πληρώναμε πολλά περισσότερα.  Θα χάναμε πολύ περισσότερα.

Δημοσιογράφος: Θα είχαμε χρεοκοπήσει κ. Μαγκριώτη.  

Υφυπουργός: θα ήταν πολλαπλές και επαναλαμβανόμενες οι χρεοκοπίες. Αυτή ειναι η πραγματικότητα. Και νομίζω είναι πολύ σημαντικό αυτό να το τονίσουμε. Βεβαίως όλα αυτά που γίνονται αυτές τις μέρες ειναι η δικαίωση των θυσιών του ελληνικού λαού. Δεν πρέπει να το ξεχνούμε ούτε στιγμή. Αν δεν είχαν προηγηθεί οι θυσίες των δύο χρόνων, οι εταίροι μας δεν επρόκειτο να μας βοηθήσουν με τον τρόπο που μας βοήθησαν. Δεν επρόκειτο  στις 26 Οκτωβρίου στον Γ. Παπανδρέου και τον Β. Βενιζέλο να δώσουν αυτή την γενναιόδωρη απόφαση, που τώρα υλοποιούμε με την Κυβέρνηση του  Λουκά Παπαδήμο και την υποστήριξη και την βοήθεια της  Νέας Δημοκρατίας. Θέλω να το σημειώσω και να το τονίσω αυτό. Το τρίτο που θέλω να σημειώσω είναι ότι έχουμε δρόμο  μέχρι να  ολοκληρωθεί και με τα ομόλογα,  που είναι ξένο δίκαιο. Όμως πλέον τα πράγματα είναι χειροπιαστά.

Δημοσιογράφος: να πάμε όμως τους στα πιο χειροπιαστά. Το υπουργείο σας είναι υπεύθυνο για τα έργα. Λοιπόν  βλέπουμε τους  αυτοκινητόδρομους στην ουσία να έχουν παγώσει πλην κάποιων εξαιρέσεων που γίνονται μικρής εμβέλειας έργα.

Υφυπουργός: Με εξαίρεση ο ένας απο τους πέντε.

Δημοσιογράφος: Ναι ο ένας απο τους πέντε, αλλά βλέπουμε  την Ιόνια οδό να είναι νεκρή,   βλέπουμε την Κόρινθο –  Πάτρα και απ την άλλη πλευρά όμως ο κόσμος βλέπει ότι  αυξάνονται και τα διόδια και κόσμος αναρωτιέται  τι γίνεται με αυτή την ιστορία; Πληρώνουμε ακριβά διόδια για έναν δρόμο που δεν χρησιμοποιούμε;

Υφυπουργός: Τα δημόσια έργα από την πλευρά του Υπουργείου, τα μεγάλα έργα, γιατί δημόσια έργα κάνουν και οι Δήμοι, οι περιφέρειες, κάνουν και άλλοι φορείς, τα μεγάλα έργα, που έχει το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων είναι οι πέντε αυτοκινητόδρομοι, συν την υποθαλάσσια της Θεσσαλονίκης που ναυάγησε μια εβδομάδα πριν τις εκλογές, απο τα πολλά λάθη της προηγούμενες κυβέρνησης και πληρώνουμε ποινικές ρήτρες σήμερα.

Δημοσιογράφος: 65 εκ. ευρώ είναι αυτή η ρήτρα.

Υφυπουργός: περίπου 400 μας ζητούσαν για ένα έργα 450 εκ. ευρώ.

Δημοσιογράφος: Και το έργο δεν έγινε και πληρώνουμε και 65 εκ. ευρώ.

Υφυπουργός: Ακριβώς… οι πέντε αυτοκινητόδρομοι που συμβασιοποιήθηκαν και κυρώθηκαν στην Βουλή, το καλοκαίρι του 2007. Είχαμε πει τότε στη ΝΔ ότι πολύ βιαστικά και πρόχειρα γίνονται όλα αυτά και θα συναντήσουμε μπροστά μας προβλήματα. Τα προβλήματα ήταν πολλά απαλλοτριώσεις, αρχαιολογίες.

Δημοσιογράφος: Είχατε πει κ. Μαγκριώτη ότι θα μειωθούν και τα διόδια, αλλά τα είδαμε να μειώνονται.

Υφυπουργός: Θα σας πω αμέσως. Αυτή είναι μία κατηγορία. Οι τράπεζες σταμάτησαν να χρηματοδοτούν τα έργα γιατί πιστεύουν ότι δεν είναι βιώσιμα, δεν είναι βιώσιμη η χώρα, θυμίζω ότι το 43% περίπου της χρηματοδότησης των έργων ειναι απο τις τράπεζες. Το 8% απο τους εργολάβους και τα υπόλοιπα ειναι εθνική και κοινοτική συμμετοχή και τα διόδια. Υπάρχουν όμως και τα δημόσια έργα που γίνονται με συγχρηματοδοτούμενους πόρους. Με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Δημοπρατήσαμε έργα περίπου 260εκ ευρω το 2010, γιατί δεν είχαμε μελετητική ωριμότητα. Αυτά παραλάβαμε απο την προηγούμενη Κυβέρνηση. Δημοπρατήσαμε 2 δις έργα περίπου το 2011  γιατί τρέξαμε και ωριμάσαμε μελέτες και ήδη για το 2012 έχουμε προγραμματίσει να δημοπρατηθούν έργα 2,4 δις. Έργα 1,2 δις ευρώ τα έχουμε ήδη δημοπρατήσει. τους 2 πρώτους μήνες του 2012. Παρ’ όλη την κρίση δεν σταματήσαμε, αντιθέτως ανεβάσαμε πολύ ψηλά τον πήχη. Όσον αφορά τα διόδια, είχαμε πει απο τότε που ήμασταν αντιπολίτευση το 2007 ότι ειναι πυκνά και ακριβά, γιατί ειναι χαμηλή η κρατική και κοινοτική συμμετοχή στα έργα. Δεν μας άκουσαν τότε. Είπαμε ότι θα αλλάξουμε τις συμβάσεις και θα μειώσουμε τα διόδια κατά την περίοδο της κατασκευής. Αυτό απο στην αρχή δεν το δέχονταν οι κατασκευαστές και οι τράπεζες, το δέχτηκαν τον Μάιο του 2011 και ενσωματώθηκε και σε μνημόνια που υπογράψαμε μαζί τους. Όμως, το βάθεμα της οικονομικής κρίσης, οδήγησε στο οριστικό σταμάτημα από τις τράπεζες της χρηματοδότησης των έργων. Σταμάτησαν τα έργα. Λάθος κατά την γνώμη μας. Η ευθύνη των τραπεζών μεγάλη.

Δημοσιογράφος: Να ρωτήσω κάτι. Δηλαδή κάνουμε συμβάσεις στις οποίες δεν παίρνουν ρίσκο αυτοί που κατασκευάζουν το έργο και οι τράπεζες που χρηματοδοτούν, ενώ θα κερδίσουν;

Υφυπουργός: Έτσι μας έλεγε τότε ο κ. Σουφλιάς, όλο το ρίσκο το παίρνουν οι τράπεζες και οι ιδιώτες. Στην πράξη όμως δεν απεδείχθη αυτό. Για αυτό ακριβώς εμείς εγκαλούμε τις τράπεζες.

Δημοσιογράφος: Εσείς τι κάνετε τώρα;

Υφυπουργός: έχουμε τελειώσει όλες τις απαλλοτριώσεις. Όλα τα τεχνικά προβλήματα, τα περιβαλλοντικά τα έχουμε λύσει. Το μόνο πρόβλημα είναι η χρηματοδότηση από τις τράπεζες. Ελπίζω τώρα με το PSI, οι τράπεζες να σταθούν στα πόδια τους για να μπορέσουν να χρηματοδοτήσουν τα έργα. Επειδή όμως…

Δημοσιογράφος: Για παράδειγμα διαβάζω την επιστολή Μπαρόζο. Αφήνει υπονοούμενα, ότι δεν υπάρχει πληροφόρηση της Ευρώπης για το πως έχουν δομηθεί αυτά τα έργα, προς τον Πρωθυπουργό, αυτή την τελευταία επιστολή που έστειλε.

Υφυπουργός: Η ΕΕ ήταν ενήμερη από την προηγούμενη Κυβέρνηση για τα έργα αυτά. Αλλιώς δεν θα δίνανε την έγκριση τους για τα έργα. Τώρα εμείς από το καλοκαίρι, όταν ήρθε ο κ. Ράιχενμπαχ είπαμε πως επειδή οι ιδιωτικές τράπεζες, ελληνικές και ξένες δεν σκόπευσαν να ξαναχρηματοδοτήσουν τα έργα για αυτό ακριβώς χρειαζόμαστε την βοήθεια της ΕΕ. Καταθέσαμε ένα σχέδιο και τώρα αυτό το σχέδιο ολοκληρώνεται. Με την βοήθεια του κ. Ράιχενμπαχ και του κ. Χαν και του κ. Μπαρόζο. Θα υπάρξει εγγύηση απο το ΕΣΠΑ στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η  Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα μας δανείσει πολλαπλάσιους πόρους με χαμηλό επιτόκιο. Περίπου στον Μάιο πιστεύω θα έχουν ολοκληρωθεί αυτά αφού αλλάξει και ο κανονισμός του ΕΣΠΑ απο το ευρωκοινοβούλιο.

Δημοσιογράφος: Δηλαδή έχουμε αλλαγή του χρηματοδοτικού μοντέλου. Θα μοχλεύσουμε τα κεφάλαια του ΕΣΠΑ.

Υφυπουργός: Εκεί πάμε… όχι δεν θα χάσουμε, θα είναι με φθηνό δανεισμό, αντί για ιδιωτικές τράπεζες, τον δανεισμό θα τον δώσει η   Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με εγγύηση ΕΣΠΑ. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είναι η κρατική τράπεζα της ΕΕ.  Με χαμηλά επιτόκια θα υποκαταστήσουν όσες τράπεζες δεν θα συνεχίσουν την χρηματοδότηση, με κονδύλια της  Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Πιστεύω λοιπόν ότι τέλη Μάρτη, μέσα στον Απρίλη θα υπάρξουν οι αποφάσεις από την ΕΕ. Το Ευρωκοινοβούλιο και την  Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Μέχρι το καλοκαίρι εγώ είμαι αισιόδοξος, ότι μπορεί να ξεκινήσουν τα έργα.

Δημοσιογράφος: Να ρωτήσω κάτι, ο κατασκευαστής θα πάρει κανένα ρίσκο ή μόνο θα εισπράττει; Διότι αν είναι να μην πάρει κανένα ρίσκο. Τότε τι νόημα έχει να είναι επενδυτής έργου;

Υφυπουργός: Οφείλω να πω ότι οι κατασκευαστές είναι εκτεθειμένοι. Οι τράπεζες είναι αυτές που έχουν την μεγαλύτερη ευθύνη, αλλά βεβαίως είναι ένα πακέτο μαζί ιδιώτες κατασκευαστές και τράπεζες, γιατί οι τράπεζες είναι αυτές που δανείζουν στους κατασκευαστές και  όπως καταλαβαίνετε μεταφέρουν και το βάρος μέσα από τους κατασκευαστές στο ελληνικό δημόσιο. Εμείς όμως είπαμε ότι διαπραγματεύσεις που έχουν γίνει μέχρι τώρα, το μοντέλο που έχουμε προτείνει  και το έχει δεχτεί η ΕΕ, θα είναι ένα μοντέλο, στο οποίο τα έργα θα καταστούν βιώσιμα και το ελληνικό δημόσιο δεν θα έχει απώλειες. Αυτή είναι η αρχή. Όσον αφορά τώρα τα διόδια, να κλείσω με αυτό. Θέλω να πω ότι επειδή ακριβώς σταμάτησαν τα έργα, δεν ολοκληρώθηκε και η διαπραγμάτευση για  τα διόδια. Όμως αν δεν είχαμε παρέμβει θα είχαν αυξηθεί τα διόδια κατά 33% με βάση τις συμβάσεις του 2007 στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, κατά 50% απο την Λαμία, μέχρι την Αθήνα και απο την Αθήνα μέχρι την Ελευσίνα. Αυξήσεις δεν έγιναν, φυσικά κάποια στιγμή θα διεκδικήσουν από το δημόσιο τις απώλειες εσόδων οι παραχωρησιούχοι.

Δημοσιογράφος: δεν έχουμε πολύ χρόνο και θέλω να σας κάνω μια πολιτική ερώτηση…. κ. Μαγκριώτη Βενιζέλος ή Παπουτσής;

Υφυπουργός: Ε, νομίζω ότι ο Β. Βενιζέλος με όλα αυτά που έκανε το τελευταίο διάστημα και ειδικά απο το καλοκαίρι και μετά ειδικά σε μια μέρα σαν την σημερινή, νομίζω ότι όχι μόνο για το ΠΑΣΟΚ, αλλά τώρα πλέον και για την χώρα, αποτελεί έναν  σημαντικό παράγοντα και πρέπει να το δούμε όλοι. Ο Χ. Παπουτσής είναι ένα σημαντικό πολιτικό στέλεχος και είμαι βέβαιος, ότι θα προσφέρει και στο μέλλον.

Δημοσιογράφος: Υπέρ η κατά της συγκυβέρνησης;

Υφυπουργός: θα σας απαντήσω, πρέπει να συνεργαστούν όλες οι δυνάμεις με ευρωπαϊκό προσανατολισμό. Κανένα κόμμα δεν μπορεί να βγάλει την χώρα από την κρίση.  Αυτή είναι η αλήθεια. Όλες οι δυνάμεις με ευρωπαϊκό προσανατολισμό: ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΔΗΜΑΡ, Οικολόγοι, ΛΑΟΣ. Όλοι μαζί.

Δημοσιογράφος: Ο ΛΑΟΣ όμως δεν ψήφισε το μνημόνιο. Να σας ευχαριστήσω πολύ.

Υφυπουργός: Ο ΛΑΟΣ ψήφισε το πρώτο, η ΝΔ το δεύτερο. Έχει σημασία όμως η κατεύθυνση και νομίζω ότι με την ολοκλήρωση του PSI κατάλαβαν τις ευθύνες που πήρε στην πλάτη του το ΠΑΣΟΚ και τώρα όλοι έγιναν πιο υπεύθυνοι.

Δημοσιογράφος: ευχαριστώ πολύ.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ