Συνέντευξη Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη στο ραδιοφωνικό σταθμό Flash και στην δημοσιογράφο κ. Κώστα Τσιτούνα

0
223

 

Δημοσιογράφος: Πάμε να συζητήσουμε ότι συμβαίνει σε εξωτερικό και σε εσωτερικό επίπεδο με το  υφυπουργό τον κύριο Γιάννη Μαγκριώτη, υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, τον οποίον έχουμε στην τηλεφωνική γραμμή. Καλό απόγευμα.

Υφυπουργός: Να είστε καλά, καλησπέρα, καλή δύναμη να ευχηθώ.

Δημοσιογράφος: Μακάρι…Υπάρχουν πολλά ζητήματα που βρίσκονται στην πολιτική ατζέντα της ημέρας, εκτός από το σοβαρό που είναι η προσπάθεια του Έλληνα πρωθυπουργού να αποκαταστήσει αν θέλετε την αξιοπιστία σε ευρωπαϊκό επίπεδο και να εκταμιευτεί επιτέλους η 6η δόση για να ηρεμήσουν κάπως τα πράγματα. Το δεύτερο και πιο σημαντικό είναι ότι, θα διαπιστώσατε κι εσείς, ότι κάποιοι είτε έτσι, είτε αλλιώς σιγά σιγά ξαναφέρνουν στο προσκήνιο το ζήτημα της αλλαγής αρχηγού στο ΠΑΣΟΚ και με πρώτο τον κ. Χρυσοχοίδη σήμερα. Σήμερα…γιατί  και τις προηγούμενες υπήρχαν κάποιοι οι υπαινιγμοί, αλλά ο κ. Χρυσοχοίδης σήμερα σε συνέντευξη του μέσες άκρες το είπε ότι επιθυμεί να είναι  ένας από τους διεκδικητές της αρχηγίας του ΠΑΣΟΚ και έρχεται στο καπάκι μια δήλωση του  Χρήστου Παπουτσή τα λέω έτσι επί το λαϊκότερο για να μας καταλαβαίνουν κύριε υπουργέ, που λέει ούτε λίγο, ούτε πολύ να σταματήσουν αυτήν την κρίσιμη περίοδο όλοι οι wannabe-δες όπως τους χαρακτήρισε ο κύριος Παπουτσής. Ήθελα την δική σας άποψη   επί του ζητήματος των wannabe-δων, για να χρησιμοποιήσω και εγώ αυτή την έκφραση του Χ. Παπουτσή.

Υφυπουργός: Εγώ πιστεύω ότι όλο το βάρος πρέπει να το ρίξουμε στην επιτυχία της Κυβέρνησης Παπαδήμου, γιατί αυτό απαιτεί το συμφέρον της πατρίδας, αυτό θα απαιτούν οι Έλληνες πολίτες για να δουν  οι θυσίες τους, οι πρωτόγνωρες αυτές θυσίες τους και ιδιαίτερα, οι νέοι, οι άνεργοι, οι αδύναμοι, οι ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού μας, γιατί αν δεν πετύχει η προσπάθεια αυτή τότε και το ΠΑΣΟΚ και γενικότερα, όλη η πολιτική εκπροσώπηση δεν θα έχει καμία τύχη, με την έννοια ότι όλο το βάρος μας πρέπει να το ρίξουμε όλοι και ειδικά το ΠΑΣΟΚ, που είναι ο κορμός αυτής της Κυβέρνησης και έχει και την κοινοβουλευτική πλειοψηφία στην επιτυχία του έργου Παπαδήμου και του στόχου που έχει βάλει, του βασικού στόχου που είναι η υλοποίηση ευεργετικής απόφασης, που είναι και η αναγνώριση των θυσιών του ελληνικού λαού της συνόδου κορυφής της ευρωζώνης της 26ης Οκτωβρίου.

Δημοσιογράφος: αυτό είναι αντιληπτό ότι πρέπει όλοι όσοι  βρίσκεστε στην κυβέρνηση να έχετε σε πρώτη φάση το νου σας, σ αυτό όμως εκ των πραγμάτων, είτε διαφωνούμε, είτε συμφωνούμε με ορισμένους οι οποίοι θέτουν, έστω και νωρίς τον εαυτό τους σε αυτό τον εσωτερικό προεκλογικό  αγώνα του ΠΑΣΟΚ, κάποια στιγμή θα ανοίξει είναι αναπόφευκτο.

Υφυπουργός: κανένας δεν ζήτησε να  ανοίξει η διαδικασία, ούτε ο κ. Χρυσοχοίδης ζήτησε να ανοίξει η διαδικασία. Είπε ότι όταν ανοίξει με προϋποθέσεις θα ήθελα και εγώ να κριθώ και αξιολογηθώ. Πιστεύω λοιπόν πως υπάρχει μια ωριμότητα και μια υπευθυνότητα στο στελεχιακό δυναμικό του ΠΑΣΟΚ μπροστά στις μεγάλες ευθύνες που έχουμε όλοι. γιατί όλοι εμείς είμαστε και μέλη της ΚΟ που στηρίζουν αυτή την προσπάθεια και μέλη της κυβέρνησης. Συνεπώς αυτό που προέχει τώρα είναι η σταθερότητα και αυτής της Κυβέρνησης.  Μόλις σταθεροποιηθεί η χώρα,  πατήσει στα πόδια της, ολοκληρωθεί ο πρώτος και βασικός κύκλος. Νομίζω τότε με πολύ πάλι υπευθυνότητα  και με βάση και τις γενικότερες εξελίξεις, θα πρέπει να δούμε την επόμενη μέρα.

 Δημοσιογράφος: Άρα σε πρώτη φάση και εσείς θεωρείται ότι ειναι λάθος τέτοιου είδους συζήτηση σε αυτό το timing.

Υφυπουργός: Απόλυτο λάθος.

Δημοσιογράφος:  Φεύγω από αυτό το θέμα, δεν χρειάζεται να πούμε περισσότερα, νομίζω ότι είναι θεμιτό ότι ο κ. Χρυσοχοίδης, ή οποιοσδήποτε άλλος μπορεί να θεωρεί εαυτόν έτοιμο. Αυτό είναι θεμιτό.

Υφυπουργός: Το καθένα είναι θεμιτό,  πρέπει όπως να ξέρουμε  ποιές ειναι οι  προτεραιότητες και νομίζω ότι αυτό έχει πει και ο κ. Χρυσοχοίδης, όταν ανοίξει το θέμα θα ήθελα κι εγώ να αξιολογηθώ γιατί  έχω μια πολύ σημαντική  πορεία, έχει δίκιο ο άνθρωπος, όπως και πολλά άλλα στελέχη στο ΠΑΣΟΚ.

Δημοσιογράφος: Σε δεύτερη φάση θα ήθελα να σε ρωτήσω γι’ αυτή την στάση τέλος πάντων,  τη στάση  αρνητική στάση που  έχει ο κύριος Σαμαράς στο ζήτημα της υπογραφής. Έχετε την αίσθηση ότι μπορεί να μας οδηγήσει σε επικίνδυνα μονοπάτια αυτή στάση του κ.  Σαμαρά;

Υφυπουργός: Κοιτάξτε να δείτε, τώρα αυτό έχει μια ιδιομορφία και μια ιδιοτυπία. Εγώ σαν μέλος  της κυβέρνησης που στηρίζεται από τα τρία κόμματα δεν θα ήθελα να  το σχολιάσω. Θα ήθελα μόνο να  πω ότι πρέπει όλοι να βοηθήσουν, το τονίζω αυτό για να  υλοποιηθεί η απόφαση της 26ης  Οκτωβρίου αυτό που λέγαμε και πριν απο λίγο. Αυτό που και ο κ. Σαμαράς  το αναγνώρισε ως βασική προτεραιότητα και για αυτό ενώ έλεγε ότι έπρεπε να πάμε σε είκοσι μέρες σε εκλογές δέχθηκε να ολοκληρωθεί πρώτα η υλοποίηση των αποφάσεων της 26ης Οκτωβρίου.

Με αυτή λοιπόν την έννοια όλοι οι αρχηγοί, όλα τα κόμματα πρέπει να βοηθήσουμε να υλοποιηθεί αυτή η απόφαση και φυσικά ο καθένας θα πάρει την ευθύνη που του αναλογεί  στο τέλος. Αν βοήθησε ή όχι.

Δημοσιογράφος: Ο κόσμος – για να φύγω λίγο από τα πολιτικά – φωνάζει ότι τα μεγάλα έργα υποδομής έχουν παγώσει,  ότι  δεν προχωράει τίποτα στην χώρα  και ότι η χώρα, και ενώ μέχρι στιγμής βρισκόταν σε μία περίοδο αν θέλετε σύγχυσης, μέχρι τελοσπάντων να δούμε τι θα γίνει με το νέο σχήμα το κυβερνητικό, τώρα βρίσκεται σε μια παρατεταμένη προεκλογική περίοδο. Μεγάλα έργα προχωράνε  ή έχουν σταματήσει όλα κ. Υπουργέ;

Υφυπουργός: Θα σας πω αμέσως… πως έχουν  τα μεγάλα έργα υπάρχει η πεντάδα των αυτοκινητοδρόμων,  τα πέντε  έργα τα μεγάλα που κατασκευάζονται υπό το  καθεστώς των συμβάσεων παραχώρησης, που υπογράφηκαν και συμβασιοποιήθηκαν το 2007 και στα οποία πράγματι οι εργασίες τους έχουν σταματήσει, γιατί εδώ και ενάμισι χρόνο περίπου οι τράπεζες αρνούνται να χρηματοδοτήσουν τα έργα όπως ορίζει η συμβατική  υποχρέωση του 2007, λέγοντας ότι δεν ειναι πλέον βιώσιμα τα έργα, γιατί έχουν αλλάξει τα δεδομένα στην Ελλάδα. Στο πίσω μέρος του μυαλού τους λένε ότι η Ελλάδα δεν ειναι βιώσιμη και η οικονομία της, συνεπώς τα λεφτά που θα βάλουν δεν θα τα πάρουν πίσω. Έχουν καταθέσει προτάσεις για το πως μπορούν  να επαναχρηματοδοτήσουν. Τις έχουμε απορρίψει τις προτάσεις αυτές, γιατί δεν θα ανταποκρίνονται σ αυτό που λέμε δημόσιο συμφέρον, έχουμε κάνει προτάσεις από την δική μας πλευρά για να βοηθήσουμε  τα έργα, για την επανεκκίνηση  και τη χρηματοδότηση τους από το τραπεζικό σύστημα. Είμαστε σε αυτή την φάση. Θεωρώ, το τονίζω αυτό και το έχω πει απο το καλοκαίρι, όταν άνοιξε αυτή η συζήτηση. Θεωρώ ότι αν δεν σταθεροποιηθεί  η οικονομία της χώρας  – για αυτό επανέρχομαι στην αρχική συζήτηση – εάν δεν σταθεροποιηθεί το τραπεζικό σύστημα, όπως καταλαβαίνεται λύση δεν μπορεί να υπάρξει. 

Δημοσιογράφος: Ούτε θα προχωρήσουν τα μεγάλα έργα;

Υφυπουργός: εάν οι τράπεζες συνεχίσουν να αρνούνται  η χώρα θα πρέπει να προχωρήσει. Εκτιμώ εγώ ότι αυτό τον κύκλο εμείς θα τον κάνουμε, αυτό της σταθεροποίησης της οικονομίας με την υλοποίηση της απόφασης της 26ης Οκτωβρίου. Δεν σημαίνει αυτό ότι απο εκεί και πέρα οι ελληνικές  τράπεζες, οι οποίες  όπως είπαμε θα πάνε στο κούρεμα, θα πάνε στην ανακεφαλαίωση, πιθανώς και στην αλλαγή της διοίκησης  δεν σημαίνει ότι θα δεχτούν  να επαναχρηματοδοτήσουν τα έργα. Εκεί λοιπόν με βάση και τις συμβάσεις το ελληνικό δημόσιο μπορεί να κάνει τις επόμενες κινήσεις για να απελευθερωθεί.

Δημοσιογράφος: Με τι; Τι εννοείται να απελευθερωθεί; δηλαδή να σταματήσουν οι συμβάσεις που έχουν γίνει με βάση τις τράπεζες και να έρθουν άλλοι επενδυτές, λέω χοντρικά.

Υφυπουργός:   θέλω να σας πω κάτι λίγο για να γίνει κατανοητό. Αυτές οι συμβάσεις έχουν μια ιδιοτυπία. Αυτές οι συμβάσεις ειναι με τους παραχωρησιούχους. Παραχωρησιούχοι ειναι οι κοινοπραξίες των κατασκευαστών. Οι παραχωρησιούχοι είχαν υποχρέωση απο τιος συμβάσεις αυτές να βρουν χρηματοδότηση. Αυτοί υπέγραψαν  με τις τράπεζες, 43 στο σύνολο 11 ελληνικές και 32 ξένες. Αν οι τράπεζες αυτές για τον α ή το β λόγο  δεν ξεκινήσουν την επαναχρηματοδότηση των έργων, τότε εμείς έχουμε ήδη ξεκινήσει με τον κ. Ράιχενμπαχ μια συζήτηση, καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις. Αυτά που είπε ο  κ. Ράιχενμπαχ στην προχθεσινή του συνέντευξη, με εγγύηση της ΕΕ   να χρηματοδοτήσει την συνέχεια των έργων, τη τραπεζική πλευρά, το τονίζω αυτό, η ευρωπαϊκής τράπεζα επενδύσεων.   Έχουμε δηλαδή…

Δημοσιογράφος: μισό λεπτό να το διευκρινίσουμε αυτό, δηλαδή θα μείνουν οι ίδιοι εργολάβοι, αλλά τα έργα θα χρηματοδοτηθούν…

Υφυπουργός:   Τα έργα δεν θα αλλάξουν γιατί αν αλλάξουν θα μπούμε σε μεγάλες περιπέτειες. Αυτά που κατοχυρώθηκαν στην βουλή με νόμο το 2007 επί κυβέρνησης της ΝΔ. Θα αλλάξουν όμως οι χρηματοδότες, οι χρηματοδότες, θα κάνουν συμβάσεις με τους παραχωηρσιούχους για να συνεχίσουν τα έργα. Το δημόσιο, θέλω να το τονίσω, δεν οφείλει τίποτα. Έχει πληρώσει όλη την συμμετοχή του, όπως και η ΕΕ και έχουμε ολοκληρώσει το θέμα των απαλλοτριώσεων που υπήρχαν ανοιχτά μέχρι τον Οκτώβρη του 2009,  αρχαιολογικές ανασκαφές….

Δημοσιογράφος: Το καταλαβαίνω αυτό, ο κόσμος όμως φωνάζει και λέει ο Υπουργός, αλλά εμείς τα διόδια τα πληρώνουμε.  Αυτοί δεν κάνουν έργα και εμείς τα διόδια τα πληρώνουμε.

Υφυπουργός: Ο κόσμος έχει δίκιο, το έχει πολλές φορές, ότι το μείγμα της χρηματοδότησης αυτών των έργων ειναι αυτό που οδήγησε τα έργα στη στασιμότητα. Τα έργα αυτά έχουν χαμηλή δημόσια συμμετοχή 25% εθνική και κοινοτική, 28% ειναι η συμμετοχή των διοδίων κατά την διάρκεια της κατασκευής. Αυτό είναι το τραγικό, για αυτό ακριβώς είναι πυκνά και ακριβά και το υπόλοιπο 45% – 47% ειναι 40% οι τράπεζες και 7-8% οι παραχωρησιούχοι και οι κατασκευαστές. Ειναι λανθασμένο  το μείγμα και αυτό ήταν το πρόβλημα.

Τι κάναμε εμείς; Δύο πράγματα: πρώτον: Δεν επιτρέψαμε να αυξηθούν τα διόδια. Μέσα στο 2011 θα είχαν αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά 40%, από την Θεσσαλονίκη μέχρι την Αθήνα και απο την Αθήνα μέχρι την Πάτρα. Αυτό δεν το επιτρέψαμε. Βεβαίως, αυτό επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Δεύτερον, στην πρόταση που έχουμε κάνει, έχουμε και μια πρόταση για τα διόδια. Εκεί που κατασκευάζεται, ειδικά στο Πάτρα – Κόρινθος πρέπει και να μηδενιστούν ακόμη τα διόδια κατά την διάρκεια της κατασκευής γιατί ο δρόμος είναι ακόμη πιο επικίνδυνος απ’ ότι ήταν πριν και τα διόδια τριπλάσια. Επίσης να μην υπάρξει καμία αύξηση μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα στους αυτοκινητοδρόμους, στους άλλους αυτοκινητοδρόμους ήδη όπως είπαμε δεν επιτρέψαμε οι παραχωρησιούχοι να υλοποιήσουν τις συμβάσεις  του 2007, να πάνε σε αυτές τις πρόσθετες αυξήσεις, όπως προβλεπόταν μέσα στο 2011 και εκεί πρέπει να υπάρξει κατά την φάση κατασκευής μια πρόσθετη μείωση. Αυτά είναι μέσα στις προτάσεις που έχουμε κάνει. Έχουμε λύσει και τα τεχνικά θέματα, συνεπώς η μπάλα είναι στην πλευρά των τραπεζών, οι οποίες εγείρουν αιτήματα τα οποία δεν είναι καθόλου εύλογα. Εμείς, υπηρετούμε το δημόσιο συμφέρον, την ανάπτυξη της χώρας. … Αν δεν την δεχτούν πάμε στο εναλλακτικό σενάριο, το οποίο ετοιμάζουμε με τον κ. Ράιχενμπαχ, απο την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Δημοσιογράφος: κ. Υπουργέ έχω δύο ερωτήσεις. Ρωτάει ο κόσμος τι θα γίνει με την απελευθέρωση των ταξί και το δεύτερο ειναι τι θα γίνει με την εθνική οδό στην Κρήτη.

Υφυπουργός: Σας απαντώ αμέσως για να προλάβουμε τα δευτερόλεπτα, όσον αφορά την απελευθέρωση των ταξί με βάση και το μνημόνιο όπως έχει ενσωματωθεί, αλλά και  το νόμο που έχει ψηφιστεί την άνοιξη, να πάμε σε απελευθέρωση με κανόνες.  Πιστεύω ότι μπορούμε να βρούμε την χρυσή τομή και δουλεύουμε σε αυτή την κατεύθυνση.

Όσον αφορά την Κρήτη, έχουν δημοπρατηθεί έργα και στον ΒΟΑΚ, αλλά και στον ΝΟΑΚ, αλλά δεν είμαστε όμως στο επίπεδο που θα θέλαμε  γιατί δεν υπήρχε μελετητική ωριμότητα. Με την δημιουργία της Κρήτης ΑΕ, αντίστοιχης εταιρίας, όπως η Εγνατία ΑΕ, με τεχνογνωσία και δυνατότητα να κατασκευάζει γρήγορα τα έργα πιστεύω ότι μπορούμε να κινηθούμε πάρα πολύ δυνατά και στην Κρήτη. Δικαιολογημένα η Κρήτη διαμαρτύρεται, γιατί έχει μεγάλο έλλειμμα.

Δημοσιογράφος: ευχαριστούμε πολύ κ. Μαγκριώτη.

 

 

 

 

 

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ