Συνέντευξη Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ

0
249

Συνέντευξη Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ, στην εκπομπή  Μέσα στα Μέσα και στους δημοσιογράφους κ. Γιάννη Παντελάκη και κ. Βασίλη Μπεσκένη

27-03-2012

Δημοσιογράφος: Να καλησπερίσουμε τον Υφυπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ κ  Γιάννη Μαγκριώτης ο οποίος είναι και υποψήφιος Βουλευτής στην Α΄ περιφέρεια Θεσσαλονίκης. Στην προεκλογική περίοδο πρέπει να τα λέμε αυτά .

Μαγκριώτης: Πάντα πρέπει να τα λέμε γιατί έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτό που εκπροσωπούμε  και εμείς εκπροσωπούμε τους ανθρώπους οι οποίοι μας εμπιστεύτηκαν για να είμαστε στη Βουλή και να συμμετέχουμε σ’ αυτή τη μεγάλη προσπάθεια.

Δημοσιογράφος : Παρατηρείται μία στασιμότητα στα έργα για τους οδικούς άξονες. Εσείς έχετε μία εικόνα γι’ αυτό;

Μαγκριώτης: Ασφαλώς, απόλυτη στασιμότητα. Όμως η απορρόφηση σήμερα κοινοτικών κονδυλίων είναι στο 35 %, είμαστε πάνω από το μέσο ευρωπαϊκό όρο, ενώ όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση το 2009 ήταν στο 2,8% και είχαν ήδη περάσει τα 3 από τα 7 χρόνια. Έχει πολύ μεγάλη σημασία, γιατί την 1.1.2007 άρχισε το ΕΣΠΑ. Το 2,8% ήταν κυρίως η τεχνική βοήθεια, οι διαφημίσεις του ΕΣΠΑ και της ΒΕΣΠΑ, όπως θυμάστε . Αυτά , για να ξέρουμε πού είμαστε και πού ήμασταν. Είμαστε πάνω από το μέσο όρο της Ευρώπης.  Τα έργα  που κατασκευάζονται από το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ και νυν ΥΠΟΜΕΔΙ τώρα είναι τριών κατηγοριών. Είναι τα έργα τα συγχρηματοδοτούμενα  με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, αυτά πάνε καλά για τι τρέξαμε πολύ το 2010 και το 2011. Αυτά τα έργα  χρειάζονται 3-4 χρόνια προετοιμασία και 4-5 χρόνια κατασκευή  δεν γίνονται από τη μια μέρα στην άλλη. Αν μας είχε αφήσει μελέτες ώριμες η Ν.Δ. το 2010 θα δημοπρατούσαμε πολλά έργα. Δεν είμαστε βλάκες να μη δημοπρατήσουμε έργα. Οι δημοπρατήσεις στα συγχρηματοδοτούμενα έργα το 2010 ήταν 260 εκατομμύρια ευρώ. Ολοκληρώσαμε τις μελέτες που είχανε δημοπρατήσει το καλοκαίρι του 2009, επιταχύναμε την ωρίμανση και προκηρύξαμε και νέες μελέτες, γι αυτό το 2011, δημοπρατήσαμε έργα 1,9 δις. ευρώ  και το 2012 μέχρι αυτή τη στιγμή έχουμε δημοπρατήσει έργα 1,3 δις ευρώ τους 2,5 πρώτους μήνες. Αυτό δείχνει την επιτάχυνση και την ωρίμανση και μέχρι τέλους του 2012 θα φτάσουμε τα 2,5 δις ευρώ άνετα. Αυτή είναι η πρώτη κατηγορία έργων, και πάει πολύ καλά. Έχουμε 105% υπερδέσμευση και κατασκευάζουμε και έργα από άλλα προγράμματα άλλων Υπουργείων. Το μετρό της Καλαμαριάς δημοπρατήθηκε με 400 εκατ. ευρώ από πόρους του ΕΣΠΑ του ΥΠΕΚΑ και δεν βρίσκονταν στο πρόγραμμα πουθενά, καμιά προετοιμασία. Το μετρό της Θεσσαλονίκης χρηματοδοτείται από χρήματα της περιφέρειας της Κ. Μακεδονίας. ΄Εχουμε τη δυνατότητα και ήδη απορροφούμε πόρους από άλλα Υπουργεία και κατασκευάζουμε έργα. Άλλη κατηγορία έργων είναι αυτά από εθνικούς πόρους. Αυτά δεν πάνε καλά γιατί δεν υπάρχουν εθνικοί πόροι. Βέβαια, είναι περιορισμένος ο αριθμός τους. Η Ν.Δ. στον προϋπολογισμό του 2009 είχε βάλει  έργα  από εθνικούς πόρους 1,5δις., δημοπράτησε έργα με αμιγώς εθνικούς πόρους, κακώς, γιατί ήξερε την κατάσταση της εθνικής οικονομίας. Αυτά έγιναν για προεκλογικούς λόγους. Άλλωστε το ελεγκτικό συνέδριο έδειξε τι συνέβη το 2009. Αυτά δεν πάνε καλά. Εμείς προσπαθούμε να σώσουμε αυτά τα έργα. Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς, δεν τα έχουμε καταφέρει για όλα. Υπάρχει η τρίτη κατηγορία, αυτά που είπατε προηγουμένως, τα δημόσια έργα. Οι συμβάσεις παραχώρησης ήταν έξι. Η πρώτη ήταν η υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης. Τέτοια ήταν η  προχειρότητα της  προηγούμενης κυβέρνησης που ναυάγησε πριν τις εκλογές. Ακυρώθηκε η σύμβαση με υπαιτιότητα του Δημοσίου μία εβδομάδα πριν τις εκλογές και είχε κληθεί το δημόσιο να πληρώσει 420 εκ. ευρώ στον παραχωρησιούχο. Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις έπεσε κάτω από 70 εκ. ευρώ το τελικό τίμημα. Πολλά για ένα έργο που δεν έγινε. Εχουμε τους 5 αυτοκινητόδρομους. Ο ένας είναι ο Μωρέας εκεί πήγε πρόσφατα ο κ. Σαμαράς με τον κ. Βορίδη και θεμελίωσαν τη γέφυρα του ποταμού Νέδα, στον περιφερειακό της Καλαμάτας. Ο κ. Σαμαράς, παρότι είναι αντιπολίτευση, όπως δηλώνει, πήγε και θεμελίωσε ένα έργο. Για μένα τα έργα είναι διαχρονικά, δεν είναι καμιάς κυβέρνησης, είναι της χώρας. Ο κ. Βορίδης είναι ένα στέλεχος πλέον της Ν. Δ. και είναι υπουργός Υποδομών. Αυτό το έργο πάει καλά, είναι μέσα στα χρονοδιαγράμματα. Οι άλλοι 4 αυτοκινητόδρομοι δεν πάνε καλά. Εδώ και ενάμιση χρόνο έχουν σταματήσει οι εργασίες γιατί σταμάτησαν οι τράπεζες να χρηματοδοτούν τα έργα. Το χρηματοδοτικό μείγμα αυτών των έργων είναι περίπου 25% εθνικοί και κοινοτικοί πόροι,  27% διόδια κακώς-κάκιστα, διόδια κατά τη διάρκεια της κατασκευής, αυτό μόνο στην Ελλάδα έχει συμβεί. Γι αυτό και έχουμε μεγάλα προβλήματα. Και 7% οι εργολάβοι και 41% οι τράπεζες. Είναι οι συμβάσεις παραχώρησης που έκανε ο κ. Σουφλιάς το 2007. Είχαμε διαμαρτυρηθεί τότε για το μείγμα της χρηματοδότησης. Οι τράπεζες θεωρούν ότι τα έργα πλέον δεν είναι βιώσιμα γιατί εκτιμούν ότι δεν είναι βιώσιμη η χώρα ακόμη. Οι ξένες δεν εμπιστεύονται την Ελλάδα ακόμη, οι ελληνικές δεν έχουν χρήματα. Για να ξεκινήσουν τα έργα πρέπει να πατήσουν στα πόδια τους οι τράπεζες, γιατί το δημόσιο δεν οφείλει τίποτε στα έργα αυτά. Γι αυτό πρέπει να υποκατασταθούν οι ιδιωτικές τράπεζες, όσες δεν μπορούν να συνεχίσουν ή να χρηματοδοτηθούν από την ΕΚΤ. Αυτό το σχέδιο ξεκινήσαμε το καλοκαίρι με τον κ. Ράϊχενμπαχ. Με ενθουσιασμό δέχθηκε την πρότασή μας να δοθεί εγγύηση ένα μέρος του ΕΣΠΑ στην ΕΚΤ και αυτή να μοχλεύσει  3 με 4 δις. για να υποκασταστήσει τις ιδιωτικές τράπεζες που αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν τα έργα, όπως ορίζουν οι συμβάσεις. Πιστεύω ότι τέλος Απρίλη αυτό θα έχει ολοκληρωθεί και μέσα στο καλοκαίρι τα έργα μπορούν να αρχίσουν και πάλι. Αν τα έργα αυτά δούλευαν, θα μας έδιναν 10% επιπλέον απορρόφηση του ΕΣΠΑ, 50.000 με 80.000 θέσεις απασχόλησης και 1% του ΑΕΠ κάθε χρόνο. Αυτή είναι η πραγματικότητα και με επίσημη ανακοίνωση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Έτσι πρέπει να γίνεται ο διάλογος, με επίσημα ντοκουμέντα για να ξέρει και ο πολίτης πού βρίσκονται τα πράγματα και να ξέρει τί να κάνει. Ο κ. Βορίδης που είναι στην κυβέρνηση συμφωνεί απολύτως με αυτή την πολιτική και ο κ. Σαμαράς στην Καλαμάτα προχθές την υιοθέτησε απολύτως.

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ