Συνέντευξη Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη για την Εφημερίδα “Ημερησία” στον Δημοσιογράφο Δημήτρη Διαμαντίδη

0
807

1.      Ποιες είναι οι σημαντικότερες παρεμβάσεις σε επίπεδο έργων υποδομής, που βρίσκονται σε εξέλιξη στη Βόρεια Ελλάδα, με έμφαση κυρίως στους οδικούς άξονες; Ο περιορισμός των διαθέσιμων κονδυλίων θα καθυστερήσει την προώθηση απαραίτητων οδικών συνδέσεων, οι οποίες συμπληρώνουν το δίκτυο της Εγνατίας Οδού;

 

Η Θεσσαλονίκη και ο ευρύτερος Βορειοελλαδικός χώρος από την Ήπειρο μέχρι την Θράκη, στηρίζονται κυρίως στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας και στις εξαγωγές. Για αυτό, στρατηγική μας επιλογή είναι να στηρίξουμε και να ενισχύσουμε αυτόν τον προσανατολισμό σχεδιάζοντας, υλοποιώντας και ολοκληρώνοντας ένα δίκτυο αναπτυξιακών υποδομών που βοηθούν στην ασφαλή και γρήγορη μετακίνηση των ανθρώπων, περιορίζουν το κόστος και το χρόνο μεταφοράς των αγαθών και ενισχύουν την κοινωνική και περιφερειακή συνοχή και σύγκλιση.

Συνοπτικά οι υποδομές αυτές είναι:

  • τα διευρωπαϊκά οδικά δίκτυα και οι συνδέσεις τους με τα τοπικά και περιφερειακά αναπτυξιακά κέντρα,
  • τα λιμάνια,
  • τα αεροδρόμια και
  • το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Πιο συγκεκριμένα, καταθέσαμε τον Σεπτέμβριο του 2010 το Στρατηγικό Σχέδιο Συγκοινωνιών Υποδομών Θεσσαλονίκης και ευρύτερης περιοχής 2010-2020, το οποίο διαμορφώθηκε με συνεργασία, συναίνεση και διαβούλευση με ειδικούς επιστήμονες, παραγωγικούς και κοινωνικούς φορείς.

Το σχέδιο περιλαμβάνει έργα σε εξέλιξη που επιταχύνθηκαν, έργα που δημοπρατήθηκαν ήδη, έργα που μελετώνται και θα δημοπρατηθούν μέχρι το 2011- αρχές του 2012 και έργα που μελετώνται και σχεδιάζονται για να κατασκευαστούν τα επόμενα χρόνια.

Κεντρικό τμήμα του σχεδιασμού είναι:

  • τα μέσα σταθερής τροχιάς (δίκτυο ΜΕΤΡΟ, συμπληρωματικές γραμμές ΤΡΑΜ)
  • ο Εσωτερικός Οδικός Δακτύλιος (αναβάθμιση Εσωτερικής περιφερειακής)
  • ο Εξωτερικός Οδικός Δακτύλιος (νέα χάραξη Εξωτερικής περιφερειακής)

Το σχέδιο περιέχει επίσης την πρότασή μας για το δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τις πρωτεύουσες των νομών της Κεντρικής Μακεδονίας. Μερικοί αυτοκινητόδρομοι έχουν κατασκευαστεί, όπως οι «Θεσσαλονίκη – Βέροια» και «Θεσσαλονίκη – Κατερίνη», άλλοι κατασκευάζονται αυτήν την περίοδο, όπως οι «Θεσσαλονίκη-Σέρρες» και «Θεσσαλονίκη-Κιλκίς» και οι τελευταίοι, «Θεσσαλονίκη-Γιαννιτσά-Έδεσσα» και «Θεσσαλονίκη-Πολύγυρος», δημοπρατούνται πολύ γρήγορα. Το δίκτυο αυτό μπορεί  να ολοκληρωθεί μέχρι το 2015. 

Επίσης, σημαντικό είναι και το δίκτυο του προαστιακού σιδηρόδρομου. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να συνδεθεί με τα αστικά κέντρα της Κεντρικής Μακεδονίας. Χρειάζονται όμως μελέτες, σοβαρή προετοιμασία και φυσικά προηγείται η ολοκλήρωση της εξυγίανσης του ΟΣΕ, η οποία  προχωρά με πολύ θετικά αποτελέσματα. 

Η Εγνατία Ζώνη Ανάπτυξης (οριζόντιος άξονας Εγνατίας Οδού, κάθετοι άξονες Εγνατίας και οι συνδέσεις με τους αναπτυξιακούς πόλους του ευρύτερου Βορειοελλαδικού χώρου) είναι ο αποφασιστικός μοχλός της δυναμικής εξωστρέφειας της μεθοριακής ζώνης και της χώρας. 

Υπάρχουν προβλήματα με τους αναδόχους, όσον αφορά σε ορισμένα τμήματα των κάθετων αξόνων της, όπως στον «Θεσσαλονίκη-Προμαχώνα» και στον «Αρδάνιο-Ορμένιο», καθώς και το πρόβλημα της ενεργούς κατολίσθησης στην περιοχή του Νομού Ιωαννίνων. Τα προβλήματα αυτά αντιμετωπίζονται και σύντομα θα ξεπεραστούν. Μπορώ να πω  ότι συνολικά, η ολοκλήρωση της ΕΖΑ, προχωράει.  Μερικά παραδείγματα:

  • Ο κάθετος άξονας «Σιάτιστα – Ιεροπηγή – Κρυσταλλοπηγή» έχει κατασκευαστεί και έχει αποδοθεί σε χρήση το μεγαλύτερο τμήμα του. Το τελευταίο τμήμα  έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, με κονδύλια ύψους 158 εκ. ευρώ και το φθινόπωρο θα δημοπρατηθεί.
  • Το τμήμα «Φλώρινα-Νίκη» του κάθετου άξονα «Κοζάνη-Φλώρινα-Νίκη»  εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ με κονδύλια ύψους 80 εκατ. ευρώ έχει ήδη δημοπρατηθεί και η 6η Σεπτεμβρίου 2011 έχει οριστεί ως ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών. Αν δεν υπάρξουν δικαστικές εμπλοκές μπορεί να έχουμε προσωρινό ανάδοχο του έργου.
  • Στον κάθετο άξονα «Ξάνθη-Εχίνος-Ελληνο-Βουλγαρικά Σύνορα», μελετάται νέα χάραξη διότι η παλιά χάραξη είχε πολλά προβλήματα.  Η χρηματοδότηση της έχει ενταχθεί στο INTEREG.
  • Ο κάθετος άξονας «Κομοτηνή-Νυμφαία-Ελληνο-Βουλγαρικά Σύνορα» κατασκευάζεται. Το ορεινό τμήμα θα παραδοθεί μέσα στον Αύγουστο.
  • Από τα δύο υπολειπόμενα τελευταία τμήματα του κάθετος άξονας «Αρδάνιο-Ορμένιο-Ελληνο-Βουλγαρικά Σύνορα» το πρώτο ήδη κατασκευάζεται και το δεύτερο πολύ σύντομα θα δημοπρατηθεί.
  • Ο άξονας «Ιωάννινα-Κακαβιά» είναι τμήμα των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χρηματοδοτεί, με απόφαση που εξέδωσε μέσα στο 2011, την ολοκλήρωση των απαιτούμενων μελετών ύψους 4εκ. ευρώ.
  •  Ο κάθετος άξονας «Κλειδί-Εύζωνοι» αφορά στην κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου Κλειδίου και την κατασκευή του τμήματος «Κλειδί- Πολύκαστρο – Εύζωνοι (Χαλάστρα)» τα οποία έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.

 

2.      Πως προχωρά η εγκατάσταση σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό; Θα υλοποιηθούν και πότε πρωτοβουλίες, όπως η ανάθεση της συντήρησης της Εγνατίας σε ιδιώτες;

 

Η συμμετοχή του Δημοσίου στην κατασκευή της Εγνατίας μετά το 2006, γίνεται με δάνεια ύψους 1,1δισ. ευρώ, που η απελθούσα Κυβέρνηση επέβαλε να πάρει η Εγνατία Οδός ΑΕ από εμπορικές τράπεζες, με υψηλά επιτόκια και υποθήκη τα μελλοντικά διόδια της Εγνατίας. Αυτό το έκανε, όπως και πολλά άλλα αντίστοιχα, για να κρατά τεχνητά χαμηλά το δημόσιο χρέος και το δημόσιο έλλειμμα, αφού τα δάνεια των ΑΕ του Δημοσίου δεν εγγράφονταν στο έλλειμμα και το χρέος μέχρι το 2009. Έτσι, για δέκα χρόνια περίπου, οι Βορειοελλαδίτες θα πληρώνουν διόδια για να εξοφληθούν τα δάνεια.

Ωστόσο, η προηγούμενη Κυβέρνηση, για να αποφύγει το πολιτικό κόστος δεν κατασκεύασε διόδια, όπως προέβλεπε ο προγραμματισμός της εταιρίας, για τη λειτουργία και τη συντήρηση του οδικού άξονα. Δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ο δρόμος από βαρέα οχήματα ως εμπορευματικός δίαυλος, από την Τουρκία και την Βουλγαρία προς την Ιταλία και άλλες χώρες, και να μην πληρώνουν διόδια.

Είμαστε σε θέση, με την δημιουργία ηλεκτρονικών διοδίων και την συνεπαγόμενη χιλιομετρική κοστολόγηση, να κατανείμουμε δίκαια το κόστος της χρήσης και της συντήρησης της Εγνατίας.

Μέχρι στιγμής λειτουργούν τα διόδια μόνο στον Πολύμυλο Κοζάνης. Είναι ήδη έτοιμοι άλλοι τρεις σταθμοί διοδίων στην Ανάληψη Λαγκαδά, στον Ιάσμο της Κομοτηνής και στο Μαλακάσι των Ιωαννίνων. Ωστόσο, πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία υπογραφής της απόφασης από τα συναρμόδια υπουργεία για να ξεκινήσει η λειτουργία τους. Στην απόφαση αυτή θα καθορίζεται και το αντίτιμο που θα καταβάλουν οι οδηγοί, το οποίο θα είναι χαμηλότερο ανά χιλιόμετρο από τις τιμές των διοδίων στην εθνική οδό ΠΑΘΕ.

 

3.      Ήσαστε ικανοποιημένος από την πρόοδο των εργασιών στο Μετρό Θεσσαλονίκης; Πως θα εξελιχθεί η υλοποίηση των επεκτάσεων και πόσο εξασφαλισμένη είναι η χρηματοδότηση τους;

 

Σίγουρα υπάρχουν προβλήματα αλλά η πρόοδος του έργου έχει βελτιωθεί σημαντικά σε σχέση με την κατάστασή που παραλάβαμε. Σημειώνω ότι τον Οκτώβρη του 2009 ήταν ήδη κατά δυόμιση χρόνια εκτός του αρχικού χρονοδιαγράμματος και χωρίς διασφαλισμένη τη συνολική χρηματοδότηση.

 Λύσαμε πολλά προβλήματα, καθημερινά δίνουμε μάχη και ξεπερνούμε όποιο πρόβλημα εμφανίζεται στην πορεία, σε συνεργασία με τους φορείς της πόλης και τις αρμόδιες υπηρεσίες. Επιταχύναμε σημαντικά τις εργασίες και πιστεύουμε ότι μπορεί να ολοκληρωθεί η πρώτη γραμμή των 9,6χλμ. στα όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης, το 2015.

Τα επόμενα χρόνια, θέλουμε να αναπτύξουμε το πλήρες δίκτυο γραμμών 33χλμ. και 33 σταθμών Μετρό, που θα καλύπτει το σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης.

Μέχρι το τέλος του 2011 – αρχές 2012, εάν δεν υπάρξουν ενστάσεις μεταξύ των διαγωνιζομένων, θα υπάρχει ανάδοχος για την επέκταση των 5 χλμ. προς Καλαμαριά μέχρι τη Μίκρα.

Επιταχύναμε τις μελέτες για την πρώτη γραμμή στη Δυτική Θεσσαλονίκη, τη γραμμή από την Πλ. Δημοκρατίας, η οποία μέσω της οδού Λαγκαδά  θα καταλήγει στην Ευκαρπία και τα Νοσοκομεία. Πιστεύω πως αυτή η γραμμή μπορεί να δημοπρατηθεί το 2013.

Σήμερα έχουμε διασφαλισμένους τους πόρους στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής 2012-2015, για την βασική γραμμή και για την επέκταση προς την Καλαμαριά. Επιλογή μας είναι το υπόλοιπα τμήματα του δικτύου Μετρό Θεσσαλονίκης να ενταχθούν στην επόμενη προγραμματική περίοδο.

 

4.      Πιστεύετε ότι η Θεσσαλονίκη με τα υψηλά ποσοστά ανεργίας πρέπει να τύχει κάποιου ιδιαίτερου σχεδίου αύξησης της απασχόλησης και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, ενδεχομένως με τη συνδρομή, τόσο της αυτοδιοίκησης, όσο και αρμόδιων φορέων του κράτους;

 

Η διεθνής και εξωστρεφής ταυτότητα της Θεσσαλονίκης έχει καθοριστεί από τη γεωστρατηγική της θέση και την ιστορική της πορεία.

Δυστυχώς όμως, δεν αξιοποιήθηκαν με δυναμικό και μόνιμο τρόπο οι μεγάλες γεωοικονομικές και πολιτικές αλλαγές των τελευταίων δεκαετιών. Αυτό συνέβη γιατί δεν το επέτρεψε ο πολιτικός-οικονομικός συγκεντρωτισμός της χώρας, η έλλειψη σημαντικών αναπτυξιακών υποδομών, αλλά και η αμυντική υποδοχή των μεγάλων ανατροπών στην Νοτιοανατολική Ευρώπη από ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας.

Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε τα κοινωνικά, οικονομικά, περιβαλλοντικά και χωροταξικά προβλήματα, τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα σημαντική οικονομική και κοινωνική υποχώρηση.

Αυτή την κατάσταση θέλουμε και μπορούμε να την αντιστρέψουμε.

 Η Θεσσαλονίκη μπορεί να μετατραπεί σε κόμβο διευρωπαϊκών δικτύων, ενέργειας, μεταφορών και επικοινωνιών. Να γίνει σημαντικό παραγωγικό, εκθεσιακό και εμπορικό κέντρο, σε επίπεδο Βαλκανικό αλλά και ευρωπαϊκό.

Να γίνει κέντρο καινοτομίας και γνώσης και να συνδέει τις παραγωγικές και πνευματικές δυνάμεις της περιοχής με κινητήρα την βιώσιμη, ισόρροπη και εξωστρεφή ανάπτυξη. Έτσι, θα δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για ανάπτυξη, για δημιουργία θέσεων απασχόλησης και για βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.

Απαραίτητες προϋποθέσεις για την επίτευξη των παραπάνω στόχων είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου υποδομών, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των ανθρώπων της και η αξιοποίηση των νέων Καλλικρατικών θεσμών. Τώρα, περισσότερο από κάθε άλλη περίοδο, μπορούμε να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε αυτές τις αλλαγές σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.

Σε αυτή την κατεύθυνση είναι απολύτως απαραίτητη η συνδρομή της τοπικής αυτοδιοίκησης, η οποία μετά την θεσμική αλλαγή του Καλλικράτη, απέκτησε πολύ πιο σημαντικές αρμοδιότητες και δυνατότητες παρέμβασης.

 

5.      Εκτιμάτε ότι οι εκδηλώσεις του 2012 για τον εορτασμό των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης αποτελούν κομβικό σημείο για την πόλη, αλλά και ευκαιρία για την ανάπτυξη και την προβολή της; Μπορεί η πόλη μέσα από συγκεκριμένες πρωτοβουλίες να ενισχυθεί περαιτέρω, κυρίως όσον αφορά στην προσέλκυση τουριστών;

 

Πράγματι, είναι μια σημαντική ευκαιρία για να αναδειχθεί ο εξωστρεφής χαρακτήρας της πόλης, ο πολιτιστικός της πλούτος και οι δημιουργικές της δυνάμεις. Η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή μπορεί να επανακτήσει την θέση που είχε στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, αρκεί να δουλέψουμε με μέθοδο, σχεδιασμό και συναίνεση όλοι μαζί, η πολιτεία και η τοπική αυτοδιοίκηση, οι παραγωγικοί φορείς και οι πολίτες.

Πιστεύω πως μια σειρά εκδηλώσεων πολιτιστικού χαρακτήρα που θα προβάλλουν την μεγάλη ιστορική κληρονομιά της πόλης και ταυτόχρονα το σύγχρονο δυναμικό της και το μελλοντικό όραμα μας για την Θεσσαλονίκη, μπορούν να αποτελέσουν πόλο έλξης επισκεπτών.

Με άξονες την οικουμενικότητα, την ανάδειξη της ιστορικότητας, την αξιοποίηση των υποδομών και την προβολή των σύγχρονων χαρακτηριστικών της πόλης, μπορούμε να επιτύχουμε σημαντικά αποτελέσματα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here